Kicsit több rénszarvas lett, maradhat?

2007.08.23. 01:10

A mosolyalbum

9-3 Viggen 2.3TS Nordic Stage1

Nagyon kedvelem a nem hivalkodó külső mögötti teljesítményt. A férfiak közül is mindig a nyugis magabiztosak tudják, mit csinálnak, nem a hepciáskodó majmok. Az 1999 és 2003 között elsősorban Saab-rajongóknak gyártott, kevesebb mint 3000 db Viggen is nyugis és magabiztos. A Mennydörgő Saab (viggen-mennydörgés) a 9-5-ös Aero-ban is szereplő 2.3-as, nagynyomású turbómotort kapta 225, későbbi modellekben 230 lóerővel. A tesztelt autóban ez Nordic Stage1 szoftverrel 250 LE/390 Nm-re növelve.

A kasztnin akad pár gyanús jel, már ez a rettenet-kék fényezés ( a Viggent csak 4 színben lehetett rendelni, ez a legstílusosabb, Lightning Blue - Villámló Kék) sem valami kispolgári, meg túlságosan lent ül az egész kasztni egy bevásárlókocsihoz. A kifejezetten mértéktartó gyári spoilerezés elsőre fel se tűnik, pedig elöl tíz centire súrlódik az aszfalttól. Nekem csak sima úton jutott belőle, de a gazdája biztosított az elem kényelmetlenségéről padkára parkoláskor. A hátsó szárny is nagyobb a megszokottnál, ami az alapmodellekhez képest másfélszeres leszorítóerőt eredményez.

Beülve jól indul a dolog, a bőrülések kék-feketéje a jó izlésű, érett olasz nőket idézi, ők bírják nagyon ezt a kombinációt, de pár Viggen feliratot és a sportüléseket leszámítva a beltér megegyezik a 9-3-asokkal. A kupékban megszokott, elérhetetlen távolban rögzített biztonsági öv viszont itt valóban elérhetetlen, az első ülések pedig nem csúsznak előre, így öröm igazán a hátramászás.

Indítás természetesen középen, a kézifék mellől. A motorhang elképesztően gyönyörű, ez a második sormotor-morgás, ami simán felveszi a versenyt a V-motorok szörcsögésével. Duruzsolása közben tisztán ejti ki az összes r betűt és érzékien emeli a hangerőt és mélyíti a hangszínt egyre magasabb fordulaton.

A Viggenek a 350 Nm nyomatékot elviselő kuplungot kaptak, a tesztautóban ezt Sachs sportkuplungra cserélték, ami észrevétlenül ténykedik. A váltó szintén. A Viggenre nem jellemző a Saabok alacsony fordulati unottsága, gázadás után gyorsan észbe kap, onnan meg mindegy neki, milyen sebességben van. Nem ugrálva, de határozottan lódul meg a leglehetetlenebb váltókezelés mellett is.

A kemény rugózású, leültetett gyári sportfutómű sokkal stabilabb útfekvést és élményt ad. A Viggen összefogott, nem kóvályog és nem is zörög. Cserébe egyáltalán nem tolerálja az úthibákat, csak sima utakra való. A típust sok kritika érte, mert az első kerekekre hirtelen rászabaduló nyomaték vadul megrángatja, vezethetetlenné teszi az autót. A tesztautó megzabolázásában segítettek az utólag beépített Taliaferro kormányműmerevítés és erősebb hátsó stabilizátorrúd is, így is két kézzel, határozottan kell fogni, de birkózásról szó sem volt. Ha utánaolvasva nem paráztatom be előre magam, észre sem veszem.

A Viggen megfizethető, elegáns GT, akár négy főre, rengeteg csomaggal is, ráadásul nyugodt szívvel kint lehet hagyni az utcán. A granturizálás pedig jó dolog, mert Európán belül repülni szívás .

A menyétek szeretik a rénszarvaschipset

A Viggen és Csikós Zsolt 300 TD-jének tűzfalán a hangszigetelő szivacsot megcsámcsogták, egy 9-3-as GPS antennáját összerágták és a parkolóház utolsó emeleti ketrecébe elzárt Spider vászontetejét megtaposták a kis ragadozók. Az urbanizálódott, és a nyuszt kivételével nálunk védett rokonságú kis operettpatkányok hiába tartoznak a ragadozók (Carnivora), nem pedig a rágcsálók (Rodentia) rendjébe, mégis állandó késztetést éreznek a motortérben található finom elektromos vezetékek lecsupaszítására, szigetelések bekebelezésére.

A probléma menyétmentes országokban más formában jelentkezik. Dél-Afrikában az autók alatt megbújó, öngyilkos hajlamú pingvinekre kell vigyázni.

A parádézó rokonok

A mini márkatalálkozóra Égő Ákos a 900-as kabriójával jött és megtisztelt minket egy nyugdíjas 99-es is. A két autóról itt és itt részletesen olvashatnak. A fekete szépség a jobb szélen pedig egy véletlenül arra járó és a közös fotóra meginvitált 9-5-ös volt.

Saab 99 Turbo 1978

A velem egyidős, első turbófeltöltős Saab-ban a sebességélmény finoman szólva közvetlen. Főleg a mellékúton a Viggennel lépést tartva. A kétliteres motorhoz könnyű, (1210 kg) vidáman repülő autó még karakteresebben mutatja be a az unokák alacsony fordulati kedvetlenségét, de utána annál elszántabban száguld a halálfélelem felé. A kis bordó rozsomák tökéletes prezentációs eszköz a turbófeltöltő értelmének és működésének nyers szemléltetésére. A gyári Inca alufelnik pedig egészen észbontóak.

Saab 900 Convertible 1992

A rögtönzött házi Mr Saab szépségverseny győztese. A férfias szépség az automata váltóval ráadásul kényelmes és megnyugtató is. A Saab-kabriók a legőszintébbek közül vannak, nem kommunikálnak hamisan sportkocsiságot, ami egy kabrió igazán sohasem lehet.