Gázolaj a léleknek

2005.05.23. 08:04
Az épeszű ember belátja, nem mehet ez így tovább, egyszer csak maga mögött hagyja a bűnös életet, köp egyet az elektronikára, és a sutba dobja a kocsikulcsot. Izzít egy rövidet, teker egyet a stabilmotor lendkerekén, és a gép meditatív dohogása alatt elgondolkodik, mit rontott el életében.

Harmadik éve indulunk a nógrádi Bokorba meghallgatni a stabilmotorok és a Hofherr traktor hangját. A falu kicsi, az érdeklődés óriási. Gumibotos rendfenntartó terel le az útról, Bokor előtt a mezőn kell hagyni az autókat, ahonnan busz visz a központba.


Idén talán több gép van, mint valaha, és a stabilmotor felhozatal is nagyon komoly. Mint később megtudtam, 36 traktor és 32 stabilmotor volt. Szerencsére pont gépindításra érkeztünk. Egy hup-hup-hup itt, egy szürke füst ott, fröcsköl az olaj. Minden érzékszervünkre szükség van. Mindenhol elismerő megjegyzéseket hallok a diszkrét pálinkaszag közepette. Ha a szükség úgy hozza, pillanatok alatt előkerül a szerszám, és percek múltán ismét üzemképes a gép. A sor végén börze, gyönyörű, de számomra teljesen ismeretlen alkatrészekkel.

Vannak teljesen eredeti állapotú és gyönyörűen felújított, nehezen beazonosítható motorok. Elég sok - számomra a légpuskájáról híres - szlovák Slaviát látok. Akad néhány ismerős, de találkozunk frissen restaurált darabokkal is. A rendszer átlátható, nincs felesleges burkolat sehol. Itt a főtengely, ott a lendkerék, amott a szelepek, ha vannak egyáltalán. A kétütemű dízelmotor sem ritkaság. Az üzemanyagválasztás sem kritikus, sokan beérik a petróleummal is. Legnagyobb bánatomra a stabilgépekről nincs írásos tájékoztató, pedig rengeteg a különlegesség.

Stabilmotor


A stabilmotorok eredetileg univerzális meghajtógépek voltak, melyek a mezőgazdasági munkák megsegítésére szolgáltak. Sokszor használták őket ipari üzemekben is központi erőforrásként. Szinte mindig széles bőrszíjon keresztül hajtották a kiegészítő gépeket, a cséplőgéptől kezdve a szivattyúig. Az aprítógép és a kukoricamorzsoló működését Bokorban is megtekinthettük. A hosszú szíj első ránézésre sem tűnik túl biztonságosnak, működés közben talán még riasztóbb.

A stabilmotorok ma is használatban állnak. Ma azonos teljesítmény mellett jóval kisebb, kompakt - akár egy kis táska - méretben találkozhatunk velük. Mostanában elsősorban az elektromos áramfejlesztők és a szivattyúk az elterjedtek.


1925-ös Fordson

A traktorokról több információt kapunk. Minden gép mellett ott egy kis adatlap, és ha van, néhány érdekesség leírása. Ismét találkozunk - az első majálison megismert - második világháború alatt lezsírozva elásott 1925-ös Fordsonnal és néhány magyar legendával. Éppen az 1952-es Vörös Csillag Traktorgyárban készült Hofherr G35 indítására érkeztünk. Az esemény fényét emeli egy terepruhás nézelődő, aki néhány traktoros történettel szórakoztatja az egybegyűlteket, és az indítás minden fázisát kommentálja. Már csak ezért érdemes volt eljönni.