Gyalogost ölni egyre nehezebb lesz

2009.09.25. 09:07 Módosítva: 2009.09.25. 10:42

Ezután következett a gyalogosérzékelő rendszer bemutatása, ami rögtön az elején egy-két érdekes statisztikával indult. Amerikában száz autóba kamerát szereltek egy kísérletsorozathoz. Az autókat 241 vezető vezette, rögzítettek vagy 43 ezer órányi anyagot egy év alatt – és 85 balesetet vettek fel. Az esetek 93 százalékában a figyelmetlenség volt az ok, és 47 százalékában (egyszerűbben: a felében) a vezető semmit sem tett a baleset elkerülésére.

Ezek hihetetlen számok. Mindenesetre igazolják a Volvo mindenféle biztonsági fejlesztéseit, amelyek egyrészt segítik a vezetőt (szól, ha fáradt, ha áttántorog a másik sávba), másrészt akár állóra is fékezik a kocsit, ha előttük áll egy másik, de a vezető elbambult (ez a City Safety rendszer).

Az újdonság most a gyalogos felismerése. Ehhez is kell radar, de ez mindent észlel, válogatatlanul. A dolog lelke az optikai rendszer, amely bizonyos ismérvek alapján felismeri, hogy ki a gyalogos. Például: magasabb, mint szélesebb, van feje, keze, lába. És akkor is felismeri, ha sokan vannak, ha babakocsit tolnak, ha sörösdoboznak vannak öltözve és hasonlók. A minimum magasság 80 centi, és állítólag a kerékpárost is felismeri, mint mozgó objektumot, igaz, nem 100 százalék biztonsággal gyalogosként, de járműként biztos. Sajnos elfelejtettem megkérdezni, mi van az úton alvó részegekkel.

A felismeréshez egy nem kimagaslóan nagy felbontású kamerát használnak, és az XC60 radaros fékezőrendszeréhez képest hatszoros számítási kapacitású számítógépet. Egy vészhelyzetet fél másodperc alatt ismer fel, vagyis fele annyi idő alatt, mint amennyi egy átlagember reakcióideje. Egy videón megmutatták, hogyan látja és osztályozza az objektumokat. Íme:

A gyalogosgázolásokat elemezve arra következtetésre jutottak, hogy ezek az esetek 90 százalékában 50 km/óra alatt történnek, és felüknél kevesebb, mint 25 km/óra a jármű sebessége. A rendszert úgy méretezték, hogy 25 alatt biztosan megálljon, 50-ről pedig 25-re tudjon fékezni, ha kell. Ezzel a halálos gázolás valószínűsége 8-ról 1 százalékra csökken, ami így is hatalmas javulás. Viszont csak világosban működik.

Nyilván, ezekben az adatokban vannak tartalékok, hiszen a gyalogos sebessége és haladási iránya is fontos paraméter. A kábé hatéves gyereket ábrázoló baba viszont állt, és ezt még 35-ről sem ütötte el, vizes úton az XC60-as, amiben beépítették a gyalogosérzékelőt. Egyszer valaki nekiment vagy ötvennel, ott már durva volt a végeredmény.

Nyilván kis lélekjelenlét kell, hogy az ember végig nyomja a gázt, amikor nekifut a babának, amit a zord időre tekintettel dzsekibe öltöztettek, míg a napsütéses sajtófotókon még pólóban van. Az autó már jóval korábban bimbammol és villogtatja a szélvédőre vetített vörös fényt, majd ha látja, hogy semmi sem történik, iszonyatosat fékez, dolgozik a blokkolásgátló. Végülis nincs nagy szükség az emberi reakcióra, felbátorodtam, és leforgattam a fényképezőgéppel belülről, hogyan is zajlik le az egész, miközben én vezettem. Legalábbis egy darabig.

Igaz, azt mondta az egyik fejlesztő, hogy „a figyelő vezetőnél nem vagyunk jobbak, azt nagyon nehéz megverni”, de a bambuló 97 százaléknak biztos nagy segítség lesz a gyalogosérzékelő. Ezt jövő tavasszal, az S60-asba építik be elsőként, azt még nem árulták el, hogy szériában vagy extraként.

A gyalogosérzékelő:

Az a kérdés adta magát, hogy mi lesz a következő: van egy csomó ötletük, nyilván logikus lépés lesz az állatok felismerése, hiszen a jávor- és rénszarvasok, kenguruk és kóbor kutyák is sok bajt okoznak. De többet nem mondtak, mondjuk így is egy olyan dolgot mutattak meg nekünk, ami csak fél év múlva jelenik meg.