Az életed kockáztatod az olcsó gumival?

ADAC téligumiteszt, 195/65 R15 – 2017.

2017.10.25. 07:25
Újra itt az ősz, és bár az időjárás még nem indokolja a téli gumik felszerelését, érdemes ránézni az abroncsokra, és lélekben felkészülni a cserére. Mindig nagy dilemma lehet, hogy milyet válasszunk: vannak, akik a prémiumra esküsznek, mások a középkategóriában látják a megoldást. A német autóklub idén is elkészítette szokásos tesztjét, de az eredményeket érdemes kritikusan nézni.

Mit és hogyan teszteltek?

Az ADAC idén is két gyakori abroncsméretet jelölt ki a teszthez. Az egyik a személyautóknál jellemző 195/65 R15-ös volt (a másik a 215/65 R16 – arról itt írtunk), amelyet számos kompakt autónál használnak, többek közt a hazai használtpiacon nagyon pörgő, tizenpár éves Volkswageneknek és Audiknak is gyári mérete. Tizenhat márka téli mintázatait szedték össze, ezúttal viszont nem próbáltak a négyévszakosakat. Bár a német autóklub célja, hogy a legolcsóbb termékektől egészen a prémiumokig lefedjék a piacot, nem tudják kipróbálni az összes kapható mintázatot. A nevesebb gyártók közül ezúttal kimaradt a Pirelli és a Bridgestone is, az indoklás szerint azért, mert a teszt időpontjában nem volt a piacon friss mintázatuk az adott méretben. Nagyon fontos infó, hogy az ADAC nem a gyáraktól kéri a tesztabroncsokat, hanem megvásárolja azokat - hogy a preparált gumik veszélyét csökkentsék, még csak nem is egy helyről. Egy teszten ugyanis több garnitúrát kinyírnak egy-egy mintázatból.

A szakemberek ugyan törekedtek arra, hogy valós körülmények között vizsgálják a gumik teljesítményét, minden abroncsot kb. 450 kilométeren bekoptattak a próbák előtt. Erre azért van szükség, mert az új gumi felszíne nem nyújtja még a maximális tapadást, a gumik gyártása során használt úgynevezett formaleválasztó anyag miatt - erre azért van szükség, hogy az abroncs ne ragadjon bele a vulkanizáslás során használt mintába. Ezt érdemes figyelembe venni új gumi felszereltetése esetén az utcai közlekedésben is, és eleinte vatosabban közlekedni.

Bizonyos tényezők miatt mégis érdemes fenntartásokkal kezelni az eredményeket. Száraz aszfalton Olaszországban, nedves úton Németországban teszteltek, ez pedig azt jelenti, hogy nem feltétlenül álltak rendelkezésre igazi téli körülmények. Megfelelő havas környezetet egy független finnországi tesztpályán találtak, míg a jeges próbákat a Continentalnál teljesítették.

A pontosság kedvéért minden mérést többször is elvégeztek, majd átlagolják a mért értékeket. Az egyes részeredményeket az alábbiak szerint súlyozták:

  • száraz aszfalt: 15%
  • nedves aszfalt: 30%
  • havas út: 20%
  • jeges út: 10%
  • zaj: 5%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%

Vagyis a téli tulajdonságok mindössze 30 százalékát adják a végeredménynek, és az egyre enyhébb teleken fontos száraz és nedves úton mutatott tulajdonságok adnak 45 százalékot. Akit a kopás, zaj vagy épp a fogyasztás kevésbé izgat, az nyugodtan figyelmen kívül hagyhatja ezeket a pontokat, bár az is tény, hogy az igazán jó gumi nemcsak tapad, hanem ezekben a látszólag kevésbé fontos területeken is jól teljesít.

Ki a király száraz úton?

A száraz aszfaltos teszteket Olaszországban végezték el az ADAC szakemberei. Ha azonban azt gondolnánk, hogy kerestek egy eléggé északon fekvő, hideg területet, tévedünk: a Bridgestone apriliai tesztpályája Rómától délre fekszik. Kora ősszel aligha van ott elég hideg egy télies teszthez. Itt vizsgálták többek közt a vezethetőséget, az egyenesfutást, a jármű viselkedését határon autózva és a vészfékezést 100 km/h-ról.

Ebben a környezetben nem a prémium márkák szerepeltek a legjobban: a dobogóra csak középáras abroncsok kerültek. A legjobb eredményt viszonylag nagy különbséggel a Yokohama W.drive V905-öse érte el, megelőzve a Vredestein és a Firestone gumijait. A lista végén a Semperitet találjuk, amelynek éppen a száraz út volt a gyengéje. Íme, a teljes rangsor:

Tapadás száraz úton
Helyezés Mintázat Osztályzat*
1. Yokohama W.drive V905 1,7
2. Vredestein Snowtrac 5 2,0
3. Firestone Winterhawk 3 2,1
   Michelin Alpin 5 2,1
4. Continental WinterContact TS860 2,2
   Hankook i*cept RS 2 W452 2,2
5. Esa+Tecar Super Grip 9 2,3
   Kleber Krisalp HP3 2,3
   Nokian WR D4 2,3
6. Goodyear UltraGrip 9 2,4
   Aeolus SnowAce 2 AW08 2,4
   Kumho WinterCraft WP51 2,4
7. Dunlop Winter Response 2 2,6
   Falken Eurowinter HS01 2,6
8. Sava Eskimo S3+ 3,3
9. Semperit Master-Grip 2 3,6
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Mi változik, ha nedvesedik?

Az összetett eredménybe legnagyobb súllyal beszámító nedves aszfaltos próbákat Hannovertől északra, a Continental tesztpályáján végezték el. A szeptemberi Észak-Németország azért elég messze van a valódi téltől, nem biztos, hogy elhanyagolható a különbség a tíz-egynéhány fokos, és a fagypont közeli vizes aszfalt között. A feladatok közt szerepelt vészfékezés 80 km/h-ról 20 km/h-ra, különböző gyorsítási gyakorlatok az aquaplaning megfigyelésére, a irányíthatóságot pedig két pilótával is tesztelték.

Ebben az összevetésben már a prémium abroncsok taroltak. A győztes a teszt egyik legdrágább szereplője, a Continental WinterContact TS860 lett, maga mögé utasítva a Goodyear és a Dunlop téli mintázatait. A leggyengébbnek a Kumho WinterCraft WP51 bizonyult, de még annak is közepes osztályzatot adtak. Az alábbi táblázatban látható a teljes sorrend:

Tapadás nedves úton
Helyezés Mintázat Osztályzat*
1. Continental WinterContact TS860 1,8
2. Goodyear UltraGrip 9 1,9
3. Dunlop Winter Response 2 2,0
4. Esa+Tecar Super Grip 9 2,3
5. Kleber Krisalp HP 3 2,5
   Michelin Alpin 5 2,5
   Semperit Master-Grip 2 2,5
6. Hankook i*cept RS 2 W452 2,6
   Yokohama W.drive V905 2,6
   Falken Eurowinter HS01 2,6
7. Vredestein Snowtrac 5 2,7
   Aeolus SnowAce 2 AW08 2,7
8. Sava Eskimo S3+ 2,9
9. Firestone Winterhawk 3 3,1
   Nokian WR D4 3,1
10. Kumho WinterCraft WP51 3,3
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Hull a pelyhes

Megfelelő havas körülményeket a Testworld finnországi létesítményében találtak, egy gyártóktól független tesztpályán. Vészfékeztek harmincról öt km/h-ra, nézték a gyorsítást, és körpályán, időméréssel vizsgálták a vezethetőséget. Az objektíven mérhető tényezők mellett szubjektív szempontként vették figyelembe a tapadást, az egyensúlyt.

A legjobb választás hóra az ADAC tesztjei alapján a Nokian WR D4-ese, amely viszont összértékelését tekintve csak a mezőny második felébe fért be. Nem sokkal maradt le a Continental és némi meglepetésre a Sava Eskimo S3+ sem. A sereghajtó az itthon kevésbé ismert, és viszonylag nehezen beszerezhető Aeolus. Táblázatba foglalva így fest a sorrend:

Tapadás havon
Helyezés Mintázat Osztályzat*
1. Nokian WR D4 1,7
2. Continental WinterContact TS860 1,9
   Sava Eskimo S3+ 1,9
3. Kleber Krisalp HP3 2,1
   Dunlop Winter Response 2 2,1
   Semperit Master-Grip 2 2,1
4. Yokohama W.drive V905 2,2
5. Esa+Tecar Super Grip 9 2,3
6. Kumho WinterCraft WP51 2,6
7. Goodyear UltraGrip 9 2,7
   Hankook i*cept RS 2 W452 2,7
8. Vredestein Snowtrac 5 2,9
   Firestone Winterhawk 3 2,9
9. Falken Eurowinter HS01 3,1
10. Michelin Alpin 5 3,2
11. Aeolus SnowAce 2 AW08 3,3
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Jégen minden mindegy?

A téli vezetés egyik legkritikusabb kérdése a jégen vezetés. Talán ez a legveszélyesebb és legkiszámíthatatlanabb felület, legjobban talán akkor járunk, ha elkerüljük. Már ha tehetjük. Egyébként meg előrelátással és lassú haladással érezhetjük magunkat a legnagyobb biztonságban. A tesztet a Continental tesztpályáján végezték: fékeztek 20 km/h-ról 5 km/h-ra, egy speciális sínrendszer segítségével pedig az oldalvezető erőket is mérték. A sínrendszerben egy erre a célra átalakított BMW volt a tesztjármű.

Az ADAC tesztelői egyetlen abroncsnak sem adtak 2,1-esnél jobb osztályzatot (itt minél kisebb a szám, annál jobb az eredmény). A legjobban a Magyarországon kevésbé ismert Esa+Tecar Super Grip 9-es mintázata teljesített. Ezek az abroncsok a Tecar nevű, nemzetközi alkatrészkereskedelmi lánc saját márkás termékei. Magyarországon teljesen ismeretlenek, de már korábban is jól szerepeltek a német autóklubnál. Mögöttük elég sűrű volt a mezőny, amelynek végén a Falkent találjuk. Itt a teljes lista:

Tapadás jégen
Helyezés Mintázat Osztályzat*
1. Esa+Tecar Super Grip 9 2,1
2. Dunlop Winter Response 2 2,4
   Goodyear UltraGrip 9 2,4
   Nokian WR D4 2,4
   Aeolus SnowAce 2 AW08 2,4
   Kumho WinterCraft WP51 2,4
   Sava Eskimo S3+ 2,4
3. Continental WinterContact TS860 2,5
   Kleber Krisalp HP 3 2,5
   Hankook i*cept RS 2 W452 2,5
   Vredestein Snowtrac 5 2,5
   Yokohama W.drive V905 2,5
   Firestone Winterhawk 3 2,5
4. Michelin Alpin 5 2,6
5. Semperit Master-Grip 2 2,7
6. Falken Eurowinter HS01 2,9
* a német osztályozási rendszerben a kisebb osztályzat a jobb

Nemcsak a tapadás számít

A különböző útviszonyok mellett végzett tesztek mellett évről évre vizsgálják a fogyasztást, a kopást és a zajt is. Az üzemanyag-fogyasztást állandó, 100 km/h-s sebességnél mérték, egy két kilométeres pályán rótták a köröket. Pontos adatokat nem hoztak nyilvánosságra a 195/65 R15-ös kategóriában, de akár viszonylag jelentős, félliteres eltérések is előfordulhatnak. A legtakarékosabbnak az Esa+Tecar bizonyult, legtöbbet Michelineken fogyasztott a tesztautó. A kopást tizenötezer kilométer tapasztalatai alapján vizsgálják, a legtartósabb a Michelin Alpin 5 volt. A zajt álló motorral gurulva mérik betonon és aszfalton, az utastérben és az autón kívül is. A Semperit lett a leghalkabb, a Vredestein a leghangosabb. Itt érdemes megjegyezni, hogy a gumikon lévő minősítő címke zaj jelzése az elhaladási zajt jelenti - vagyis ennek semmi köze nincs ahhoz, amit az autóban hallunk. Ez a pont csakis a tesztjármű típusára érvényes száz százalékosan, hiszen itt a konkrét autó zajszigetelő tulajdonságai is szerepet játszanak.

Most akkor melyik a jó?

Bár az ADAC minden évben készít egy összesítő táblázatot, a fentiekből kitűnik, hogy szinte lehetetlen megállapítani egy általános érvényű sorrendet arról, hogy melyik a legjobb téli gumi. A legkiegyensúlyozottabb abroncsok idén a Continental WinterContact TS860-asai voltak, második helyre pedig bejött az Esa+Tecar, míg harmadikra a Kleber Krisalp HP3. De nemcsak drága prémiumabronccsal érezhetjük tehát magunkat biztonságban: a húszezer forintos Continentalnál egy ötezressel olcsóbb a Kleber darabja. Az Esa+Tecar szintén az olcsóbbak közé tartozik, de az aktuális mintázathoz hazai árat nem találtunk.

Hogyan olvassuk a táblázatot?

Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, fogyasztás 10%, kopás 10%).

Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is (aláhúzott érték). A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Csak azok az abroncsok kapnak jó értékelést, amelyek minden felületen jól teljesítenek. Aki csak egy összevetésben is hibázik, jobb esetben is a közepesek között találja magát.

Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha például úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút jégen, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat

A középmezőny igen erős ezúttal is, de mindenképpen érdekes, hogy a nagy nevű Michelin Alpin 5-öse csak a tizenkettedik a maga 3,2-es, nem túl acélos osztályzatával. Éppen egy tizeddel tudták megelőzni a noname Aeolust. Megbukni senkinek nem sikerült, az utolsó helyezett Semperit is az elégséges felső határát érte el. Érdemes tehát a márkanév helyett (vagy legalább mellett) megnézni a teszteket, de ne csak az összesített sorrend alapján döntsünk, a részeredmények alapján mérlegeljük, hogy nekünk melyik tényező a legfontosabb. A gumicímkékre is gyanakodva tekintsünk, azokon ugyanis a gyártó által megadott, mások által nem ellenőrzött értékek szerepelnek.

Minek egyáltalán téli gumi?

Magyarországon jelenleg nem kötelező a téli gumik használata, de ha külföldre utazunk, könnyen előfordulhat, hogy szükségünk lesz rá. Ez persze nem azt jelenti, hogy itthon nincs értelme téli abroncsokat használni. A gumigyártók által elterjesztett nézet szerint 7 Celsius fok alatt érdemes felszereltetni ezeket, nemrég írt Winkler egy alapműnek számító cikket erről. A lényeg: ez erős leegyszerűsítése a kérdésnek, hogy a dilettánsok számára legyen egy könnyen alkalmazható ökölszabály, a többit a cikkben. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a négyévszakos gumik is egyre használhatóbbak, ezzel együtt főként azoknak ajánlhatók, akik viszonylag keveset autóznak - erről a Totalcar hamarosan saját teszttel jelentkezik.