Minden harmadik gumi pocsék

2009.04.09. 07:40

Mérettől függetlenül igaz: minden tekintetben jó minőségű abroncsokat csak a top márkák kínálatában találni. Nem spórol, aki olcsó gumit vesz, mert ezek gyorsabban kopnak és többletfogyasztást okoznak.

Hosszú hajú, motoros barátaim előkapták a garázs mélyéről kétkerekű kedvenceiket, és szinte kopaszra nyírják a fejüket, hogy kényelmesen elférjenek a bukó alatt. Megvolt Genf és az Eger Rali: minden jel arra mutat, hogy itt a tavasz, és vele megérkezett a gumicsere ideje. Ha a nyári szett már kopott vagy öreg, akkor új kell. Ennek kiválasztásához nyújt segítséget, hogy a német autóklub, az ADAC idén tavasszal is elkészítette menetrend szerinti nyárigumi-tesztjét , amely két méretben összesen 35 mintázatot vizsgál. Íme az eredmények.

Öreg gumi nem jó gumi

Mikor kell az abroncsokat lecserélni? Ha a használatban nem sérül meg, akkor a gumi élettartamát két tényező határozza meg: a kor és a kopottság. Szakértők szerint egy nyolc évnél idősebb abroncs már elöregedett, anyaga megkeményedett és nem tapad olyan jól, mint egy fiatalabb. Ezért a nyolcévesnél idősebb gumikat erősen ajánlott lecserélni. 2000 óta a gumi születési idejét az úgynevezett DOT szám utolsó négy karaktere jelzi az abroncs oldalán. Ez négy számot tartalmaz, amiből az első kettő a gyártási hetet jelöli, a másik kettő pedig a gyártási évet. A képen szereplő 0404-es DOT tehát az jelenti, hogy 2004 negyedik hetében gyártott gumiról van szó. Az esetek többségében a DOT számot egy ovál keretezi. A 90-es évek gumijainak korát hasonlóan jelölik, de ott hátul kettő helyett csak egy számjegyet olvashatunk, ami az adott 1990-es évre vonatkozik. Tehát a 048 1998 negyedik hetét jelöli. Szintén a kilencvenes évekre utal a három számjegy mellé, jobbra írt háromszög.

A gumiabroncs elhasználtságát jelző másik tényező értelemszerűen a kopás: a szabályok 1,6 milliméteres minimális profilmélységet írnak elő, szinte minden abroncson van minimális profilmélységjelző (TWI − Treadwear Indicator). Ez egy jól látható kitüremkedés valamelyik szélesebb, központi vízelvezető csatornában, ami jelzi, hogy ha a körülötte lévő mintázat erre a szintre kopott, akkor a gumi megérett a cserére. Az ADAC gumigurui még ennél is szigorúbbak: szerintünk a téli abroncsok már 4 milliméteres profilmélység alatt kopottak, és a nyáriaknál sem javasolják, hogy 2,5−2 mm alatti profillal közlekedjünk.

A 2009-es szezonra két nagyon népszerű abroncsmérettel készült az ADAC: a 185/60 R14-es és a 205/55 R16-os méretosztály gumijai sokféle új és használt autóra jók. Ennek ellenére elképzelhető, hogy az Ön által keresett méret pont egy kicsit más. Erre azt mondják a német autóklubos szakértők, hogy az itt leírt eredmények ±10%-os elérés esetén jó közelítéssel más abroncsméretekre is érvényesek. Tehát megkötésekkel ugyan, de a 175-ös, 195-ös és 215-ös gumik közül is bátran válogassunk az alábbi teszteredményeket figyelembe véve.

Milyen autókra valók a tesztelt gumiméretek ?

Motortól és felszereltségtől függően a következő típusokra (és persze sok másikra) szerelhetők fel a 185/60 R14-es abroncsok.

Alfa Romeo 145/146 (korábbi modellek)
Citroën ZX (korábbi modellek)
Daihatsu Applause
Daewoo/Chevrolet Kalos, Lanos, Aveo
Fiat Punto
Ford Fusion (Escort, Fiesta, korábbi modellek)
Honda Civic (korábbi modellek)
Hyundai Accent
Lancia Y
Mazda MX-5 (korábbi modellek)
Peugeot 306
Renault Clio II, Megane (korábbi modellek)
Seat Ibiza, Cordoba (korábbi modellek)
Skoda Fabia
Suzuki Baleno
Toyota Paseo
VW Golf II, III, Vento, Polo III, Fox

Motortól és felszereltségtől függően a következő típusokra (és persze sok másikra) szerelhetők fel a 205/55 R16-os abroncsok.

Alfa Romeo 147, 156, 159, 166, GT
Audi A3, A4, A6, TT
BMW 3-as sorozat; Z3, Z4
Chrysler PT Cruiser
Citroën C4
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford Focus, Mondeo, Tourneo
Honda Accord, Civic, FR-V, S2000
Hyundai I30, Coupe
Jaguar X-Type
Kia Cee'd
Lancia Lybra
Lexus IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes Benz B-, C-osztály, C Sportcoupe, CLK, SLK
Nissan Almera, 200 SX
Opel Astra, Zafira, Vectra, Signum
Peugeot 307, 308, 406
Renault Megane, Scenic, Laguna
Seat Leon, Altea, Toledo,
Skoda Octavia, Superb
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Corolla, Avensis
Volvo C30, S40, V50, S60, V70, C70
VW Golf, Bora, Jetta, New Beetle, EOS, Passat, Touran

A kínai módi, az indigópapírral tervezés nem mindig hozza meg a kívánt sikert. A prémiumgyártó profilmintázatát és abroncsának struktúráját könnyen le lehet másolni, de a gumi keverékének összetevői féltve őrzött, hétpecsétes ipari titkok. Ezért az élvonalbeli gyártók még mindig jelentős előnyben vannak a fapados konkurenciával szemben. Jó tapadást, hosszú élettartamot és kis gördülési ellenállást nem kapni akciós árakon. De nemcsak biztonsági, hanem anyagi megfontolásból is megéri a drágább gumit választani: a használat során megspórolt üzemanyag és a hosszabb élettartam bőven kifizetődővé teszi a felárat.

Néha már annak sem hihetünk, amit a gumi oldalára írnak. A 185/60 R14-es csoportban szereplő Wanli oldalfalán például egy M+S jelzés olvasható (ami a Matsch + Schnee − sár és hó szavakra, így téli gumira utal), pedig az ADAC szakértői szerint valójában egy nyári mintázatról van szó. Abból is egy kifejezetten pocsékról, a kínai abroncs a nem ajánlott értékelést kapta, mivel nemhogy hóba nem való, de már szimplán vizes úton is csütörtököt mondott.

Szerencsére akad azért jó hír, azaz kitűnő eredménnyel záró abroncs is a kisebb, 185/60 R14-es méretosztályban, azon belül is a tesztelt H sebességindexű, azaz 210 km/óráig használható csoportban. Hét típus kapta meg a "különösen ajánlott" értékelést, ráadásul a Fulda Carat Progresso, a Michelin Energy Saver, a Continental PremiumContact2, a Bridgestone Turanza ER300, a Kumho Solus KH17, az Uniroyal Rain Expert és a Semperit Comfort-Life között csupán minimális különbséget találtak a tesztelők: mind kitűnőre vizsgázott.

A táblázat másik végén kevésbé ismert vagy jól csengő neveket találunk, szerencsére nem sokat: a nem ajánlott minősítést csupán három gumira ragasztották az ADAC próbapályáin. Az egyik a már említett, becsapós Wanli S1032 M+S, amely helytelen jelölése mellett vízen mutatott katasztrofális teljesítményével is kivívta a tesztelők rosszallását. Hogy mást ne mondjak, nedves aszfalton kétszer olyan hosszú a féktávja, mint egy élvonalbeli guminak. Nem ajánlott még a Kenda Komet SPT-1, illetve a Maloya Futura Primato, bár utóbbinál a gyártó módosításokat ígért a 1808-nál nagyobb DOT számú, frissebb sorozatnál.

Száraz aszfalton kevés gumi csúszott meg az ADAC tesztjén. Sőt, a Continental, a Bridgestone és a Dunlop még ki is emelkedett a mezőnyből, és különösen fékezésnél új mércét állítanak. A kipróbált gumiabroncsok kétharmada hiba nélkül teljesíti a száraz gyakorlatokat. Három gumi esetében kisebb hiányosságokat fedeztek fel a részeredményeket illetően, a menetstabilitás, a kezelhetőség és a fékteljesítmény adatait összegezve pedig ez már leértékeléshez vezetett.

A Wanli abroncsokkal felszerelve kritikussá vált a tesztautók hátsó tengelyének stabilitása, emiatt a szubjektív értékelésben a pilóták durván leminősítették. A Vredestein Hi-Tracnél a gondok még erőteljesebben jelentkeztek, ezért ennél még drasztikusabb mértékű volt a pontlevonás. Ráadásul a holland gumi száraz útfelületen épp csak megfelelően fékez. A Vredestein másodmárkája, a Maloya Futura Primato abroncsa a közeli rokonságot nagyon hasonló viselkedéssel igazolja. Menetdinamikában kicsivel jobb, viszont a fékútja még a Hi-Tracnél is hosszabb, ez pedig már elég volt a nem ajánlott minősítéshez.

Vizes aszfalton már nehezebb dolguk van az abroncsoknak, ilyen útfelületen csupán három szerezte meg az ADAC ajánlását. Talán meglepő, de a Fulda tapad a legjobban, különösen sok pontot legrövidebb fékútjával gyűjtött. A Fuldát az Uniroyal követi, melynek típusneve, a "Rain Expert (esőmenő) kifejezetten találó, elsősorban nagyon jó aquaplaning tulajdonságokkal tűnik ki. A Michelin az idei tesztek vizes értékeléseiben sokkal jobban szerepelt, mint tavaly, ami annak köszönhető, hogy a francia mérnökök javították a tapadását a kopásállóság rovására: az új Energy Saver esőben is jól tapad, de már nem olyan kiemelkedő a futásteljesítménye.

Olyan márka is akadt, amely nem javított eredményein, hanem rosszabbul szerepelt, mint egy évvel korábban. A Yokohama és a Hankook idén már csak a feltételesen ajánlott kategóriába fért be, köszönhetően annak, hogy 2009-re nagyot lépett előre a konkurencia. Így a változatlanul hagyott Yokohama C.Drive és Hankook Optimo K415-ös abroncsok teljesítménye most már csak a középmezőny végére volt elég.

A Pneumant jelentős múltra visszatekintő kelet-német márka, mely ma már Ázsiában gyárttat, továbbra is a tavalyról már ismert hibákat mutatja: vízen nagyon gyenge az oldalvezető képessége. A szintén tajvani gyártású Maxxis hasonló eredményt ért el, mint a Pneumant. Még rosszabbak a kínai származású gumik: a Kenda és a Wanli tapadása vízen kritikán aluli, utóbbinak ilyenkor kétszer olyan hosszú fékútra van szüksége a megálláshoz, mint egy jobb vetélytársának.

Az ADAC mérnökei az idei teszt során szigorítottak a gumik nagy tempójú vizsgálatain, ami azért fontos, mert a német autópályákon még akad néhány szakasz, ahol nincs sebességlimit. A mostani teszttől úgy végzik a vizsgálatokat, mintha a gumik egy kétfokos dőlésre állított futómű kerekekeire lennének felszerelve, ez a beállítás ugyanis nagy sebességnél jobban igénybe veszi az abroncsokat. Megnyugtató a tudat, hogy a szigorítás ellenére egyik gumi sem bukott meg, sőt, mind jó eredménnyel teljesítette a sebességtesztet, az összessel lehet huzamosabb ideig 210 km/órával döngetni.

Nem túl régi hagyomány az ADAC gumitesztek sorozatában, hogy az üzemanyag-fogyasztás hatással van a végeredményre, hiszen ez a teszt még csak a második, amit így végeztek el. Nem akkora tragédia, ha az eredményekre nézünk: a legjobb és a legrosszabb között mindössze két deciliter a fogyasztáskülönbség 100 kilométeren. Ezért aztán ebben a kritériumban nem is kellett egyik abroncsot sem elmarasztalni. Csak a rend kedvéért: osztályelső a Michelin Energy Saver, míg seregható a Firestone TZ 300.

Ami a futásteljesítményt illeti, itt már nagyobbak a különbségek. A hosszútávfutó Michelin 2008-ban még 50%-kal bírta tovább, mint az átlag, és ez az előnye az idén "csupán" 30%-ra csökkent, de fölénye még így is meggyőző. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezt az áldozatot azért hozták a franciák, hogy javítsanak − sikerrel − az Energy Saver tapadásán nedves aszfalton. A legkevésbé kitartó típusnak a Firestone és a Yokohama mintázatai bizonyultak, ezek futásteljesítménye a fele annak, amit a Michelin tud.

Ebben a méretosztályban tehát a 16 indulóból 7 győztest és 3 vesztest hirdetett az ADAC, ami nem rossz eredmény. Viszont ha a középmezőnyből a "feltételesen ajánlott", azaz nem igazán jó abroncsok számát is figyelembe vesszük, akkor már korántsem lehetünk olyan elégedettek. Ide öt abroncsot soroltak a németek: szerintük a Vredestein Hi-Trac, a Hankook Optimo K415, a Pneumant PN550, a Yokohama C.Drive és a Maxxis MA-V1 Suprasa csak megkötésekkel ajánlható. Ajánlott, de valamelyik kritériumban azért leminősített abroncs pedig három van a mezőnyben: a Goodyear DuraGrip, a Firestone TZ 300 és a Dunlop SP Sport Fast Response. A részletes értékeléseket a következő oldalon olvashatja.

Ha inkább a 205/55 R16-os méret eredményeire kíváncsi, lapozzon a harmadik oldalra.