A dizájnerek is nagyobb teret kapnak a belső tér kialakításában, mivel nem muszáj a kormányt előre tervezni, a pedálokat a lábhoz, és így tovább. Ezért aztán ebben az autóban egyáltalán nincsenek pedálok a vezető előtt, de még csak kormány sem.
Beszámoltunk már erről a rettenetről mikor tavaly tavasszal
Genfben bemutatták , aztán meg mikor
olvasónk lefotózta itt Magyarországon. De mikor testközelből megláttam
és pofán vágott a jövő szele - amiről eddig azt hittem, hogy
unokáink sem fogják látni - rájöttem, hogy az autón túlmutató
műszaki megoldásokat is érdemes sorra venni.
Kezdjük ezzel a
drive by wire [draiv bai 'waiə*] dologgal. Manapság mindenki
a környezetvédelmen, meg a biztonságon töri a fejét, így érthető,
hogy az autóiparban is vannak próbálkozások a lépés tartásra. Most
nem az alternatív üzemanyagokra gondolok, meg azokra a
találmányokra amelyekről az összeesküvés-elméletekben hívők
pontosan tudják, hogy léteznek, és működnek, csak az olajhoz közeli
cégek altatják őket, hanem a sci-fi filmekből ellesett kütyükre.
Milyen marha jó lenne például ha megspórolhatnánk az autóból -
többek között - a fékfolyadékot, mint az egyes számú közellenséget
a veszélyes hulladékok raktárában. Nem kell hozzá olyan nagy tudás,
csak meg kell oldani, hogy a hidraulika ne ezzel működjön. Persze a
pneumatika is bejácchatna, de most az elektronika, meg a
számítógépek a divat, így miért ne legyen ez is elektromos
vezérlésű. Ráadásul ezen a módon kiiktathatók a mechanikai elemek
is, így a dizájnerek is nagyobb teret kaphatnak a belső tér
kialakításában, mivel nem muszáj a kormányt előre tervezni, a
pedálokat a lábhoz, és a többi...
Na, a Novanta pontosan ilyen autó. Az most nem lényeg, hogy Saab,
mert akármi is lehetne. Az sem lényeg, hogy a 9-5-ös 3.0-ás, 24
szelepes, V6-os motorja van benne, mert akármi más is lehetne.
Csupáncsak azért ez, mivel a beépített technológián dolgozó emberek
az SKF nevű - egyébként a csapágyairól elhíresült - cég
alkalmazottai, amely cég svéd létére, valamiért pont egy svéd
autóba álmodta bele a futurisztikát. És most ne tegyék fel a
kérdést a Volvósok, mert nem nem tudom. A bódét egyébként a Bertone
cég tervezte, amelyik nem is svéd.
Szóval itt egyáltalán nincsenek pedálok a vezető előtt, de még
csak kormány sem - alaphelyzetben. Mivel a kormányzás is
elektronikus úton történik, simán megtehették, hogy a kormányoszlop
elhagyásával az ajtóba bújva vonuljon félre a ki-, beszálláskor ez
a legtöbbet fogdosott alkatrész. Mikor aztán a vezető kényelmesen
elhelyezkedett a székében, az ajtón található kis kart finoman
meghúzva magára csukhatja azt. Azért finoman, mert a megszokottól
eltérően az ajtót nem a kézi erőnkkel kell behúzni, ezt is elvégzi
helyettünk egy villanymotor. Nekünk csak a kapcsolóban elhelyezett
rugócska erejét kell leküzdnünk. Aztán ahogy az ajtó közeledik a
bezárt állapotához, szép lassan kifordul az eddig a kárpitban alvó
kormány, és a kezelő szerkezet.
Erről nem kell sokat beszélni. Aki látott már
Knight Ridert-t, az
pontosan el tudja képzelni. Azt a különbséget azonban meg kell
említeni, hogy míg a filmbéli autóban igencsak nehézkes lehet egy
hajtűkanyarban átfogni a kormányon, erre itt nincs szükség, mivel a
két foggantyú - csak a foggantyú, nem az egész egység! - mindössze
kb. 30ş-ot tud elmozdulni. Aztán meg mivel nincsenek pedálok, a
kormányok markolatára sujkolták a gyorsítási és a lassítási
feladatok elvégzését is. Ezen a mozgássérültek, és a motorosok nem
lepődnek meg, mivel ők eddig is kézzel csinálták. A markolaton -
bármelyiken - csuklóból csavarva lehet gázt adni, és összeszorítva
a tenyerünket lehet fékezni. Figyelem! Gyakorlat teszi mestert.