2013.12.18. 06:34
0 hozzászólás
Magyarországon a törvény azokat védi, akik a belső sávban félemlítik meg a többi közlekedőt. Elég, ezen változtatni kell.

Ez a cikk egy dühös kirohanás lett volna azok ellen, akik az élet számos más területe mellett úgy érzik, az úton is ők fújják a passzátszelet. Akik nemcsak a közlekedés, de a fizika törvényei felett is állnak. Aztán meggondoltam magam, mert ha valaki úgy viselkedik, hogy a tempomatot sem képes deaktiválni tíz másodpercre, annak hiába beszélek. Neki az sem volt elég, hogy valaki nemrég kapott ezért első fokon hat évet. Inkább felhívom a figyelmet valami másra.

Elmondom, mire gondolok: Megyek a sztrádán vasárnap déliben, óra szerint 120-szal, ami a GPS szerint 108. A külső sávban kamionsor, a belsőben senki, amíg a szem ellát, se előttem, se mögöttem. Vasárnap. Előzni kezdem a kamionsort. A második kamion mellé érve látom, hogy valami felbukkan a távolban a hátam mögött, és nagyon gyors. Előzékenyen kiteszem az indexet jobbra, hogy oké, ha siet, hát menjen, amint lesz egy lyuk, biz' isten visszasorolok 90-re lassítva a kamionsorba.

De neki ez nem volt elég. Hamarosan utolért, hiába gyorsítottam már addig is, és beállt az autóm hátuljába, akkor már 120-as (GPS szerinti) tempó felett. Lyuk meg csak nem akart lenni, így folyamatosan tolt előre engem, aki zavartam a pénisznagyobbító műtétre sietésében.

A tükörben már szinte le tudnám olvasni a szájáról a mondandóját, ha beszélnénk egy nyelvet. És itt nem arra gondolok, hogy szlovák vagy román rendszáma volt-e, esetleg magyar. A feleségem is aggódva forgott hátra a hátsó ülésből. Abban a további tíz másodpercben volt alkalmam elgondolkodni, hogy a hülyeség-e a veszélyesebb, vagy a gyorshajtás. Akkor ugyanis már nem hajtott gyorsan. Viszont hülye, na az még volt. Követési távolságot sem tartott. Sem biztonságosat, se semmilyent.

Ezt máshol nagyon komolyan büntetik, például Németországban. Írtunk is már erről, itt lehet teljes egészében elolvasni.

e275beu-960

Nemrég Németországban jártam, és sofőrünk – egy őslakos – beárazta, hogy előttünk az X6-os az autópályán mennyiért szabálytalankodott. Először elkezdte letolni az előtte menőt, amit Németországban tilt a KRESZ. Erre nem árt figyelni, mert a németek nemcsak meghozzák a szabályokat, hanem utána be is tartatják. A szabály pedig egyszerű: aki százzal megy, az minimum ötven méter követési távolságot köteles tartani, százhatvannál már nyolcvanat; azaz a sebesség felét, méterben kifejezve. A német rendőrök egyébként ezt valóban mérik, radarokkal, de ne kérdezzék, pontosan hogyan. Akit megcsípnek, négyszáz eurós büntetésre számíthat. Sofőrünk elmondta, hogy a rendőrségnek már több bevétele van a követési távolság nem betartásáért kiszabott büntikből, mint a gyorshajtásból.

6275beu-960

Miután ezt megtudtuk, a türelmetlen X6-os megelőzte jobbról az előtte menőt, aki történetesen a mi Audi A8-konvojunk tagja volt, és nem is mentünk lassan. Sofőrünk ezt is beárazta: száz euró. Tanulság? Ha már megelőzzük jobbról, előtte ne kezdjük el a fenekében menni, nagyon sokat spórolhatunk. Megkérdeztem egy német barátomat is a jelenségről, és nagyon hasonlókat mondott. Ezt nagyon komolyan veszik, mérik, és tényleg összejön a sokszáz euró, plusz ugrik a jogsi.

Ezen a linken lehet megtekinteni a németországi díjszabást, eléggé egyértemű, repkednek a havi fizetésnyi tételek.

Ha megnézzük, 120-nál egy 12 méternél kisebb követési távolság (tehát egy autó még simán be tudna sorolni, és hányszor látunk ennél kevesebbet) 320 euró, 4 hibapont, plusz a jogsi ugrik három hónapra. Ha ezt az egy Hegyeshalom-Budapest utat nézzük, kb. 15 autónak kellett volna elvenni a jogosítványát, csak a velünk szembeni gyilkossági kísérleteik miatt.

3448012 W700

Maga a mérés viszonylag egyszerű: a képen látszik a mikéntje, a felvételen látszik a távolság, és mérik a sebességet hozzá. Sok helyen telepített rendszer van, hasonló az angol utakon megszokott telepített traffipaxok csíkozásához. De enélkül is működik a rendszer a közúti jelzésekhez, vagy az autók hosszához viszonyítva. Én ugyanezt tudom itt is javasolni, mint a milliárdokért épülő kamerarendszer egyetlen értelmes felhasználási módját. A leszorítás, tolás ugyanis tényleg veszélyes, és teljességgel szükségtelen. Szaknyelven limitált veszélyeztetési szándék a neve, erről szól a következő keretes.

A Btk. ismeri

A limitált veszélyeztetési szándék szabatosan azt jelenti, hogy a szándék csak a veszélyhelyzet előidézésre terjed ki, magára az esetleges eredményre (súlyos sérülés, halál, halálos tömegszerencsétlenség stb.) nem. Vagyis a szándéka arra irányul, hogy megszegje a szabályt, és ezzel veszélyeztessen. Ha a szándéka - akár egyenes (azt akarom, hogy megdögöljön), akár eshetőlegesen (a lehetséges eredménybe belenyugszik, vagyis, "leszarom, akár meg is dögölhet") kiterjed az eredményre, akkor (több emberen elkövetett) emberölés, vagy testi sértés lehet. Máshonnan nézve: az eredmény tekintetében az ember gondatlan (könnyelműen bízik a következmények elmaradásában, vagy szarik bele, hogy törődjön a következményekkel).

A Btk. 234. § (1) bekezdés szerint "Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő." (Ezen § folytatásában ott vannak az eredmény szerint súlyosabban minősülő esetek) A bírói gyakorlat szerint a konkrét közlekedési szabályok közül kiemelendők, mint leggyakoribb szabályszegő magatartások: a sebesség helytelen megválasztása (KRESZ 26. §), a követési távolság meg nem tartása (KRESZ 27. §), az előzés szabályainak megsértése (KRESZ 34. §).

Van tehát Btk. tényállás letolós viselkedésre, már csak használni kellene.

Majd meglátjuk. Amíg viszont nem megy, hát magunknak kell valahogy megoldani.

De sajnos a jogi környezet egyelőre a potenciális gyilkosokat védi, akikről, ha be is bizonyosodik, hogy valóban reakcióidőn, féktávon, és minden józan ész által diktált udvariassági és fizikai szabályokon felülemelkedve tolnak, és az ügy egy bíróságon köt ki, még a vétlent perelhetik vissza a személyes arcmásuk és azonosítójuk nyilvánosságra hozása miatt. Egy pernél nem biztos, hogy nyernének, de egy videomegosztóra feltöltéssel egészen biztosan.

De a törvényalkotónak észre kellene vennie, hogy ez itt a Nyugat-Balkán. Ennek megfelelő a közlekedési morál is. Azaz nincs. Legalább a polgárnak adjanak túlélési esélyt, legalább lesz, aki befizeti a trafipaxadót.

Lukas-LK-5900HD-DUO-16GB-F2.2-Wide-Angle-HD-2Ch-Dash-Cam-Car-Cam

Ha felszerelnének egy, az orosz közlekedési videókból ismert közlekedési kamerát, tudják, ezzel ma perelhetők, ha publikálják a felvételt. Pedig milyen szép világ lenne. Hozzá lehetne csapni egy matricát is a Baby on board mintájára, amin csak közelről lehet elolvasni a szöveget:

Kamera rögzíti, hogy meg akarsz ölni. A felvételt átadom a Totalcarnak.

Egy idő után a matrica vagy a kamera is elég lenne, ahogy már az oroszoknál is komoly visszatartó ereje van.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Átfogó cikkünk a dashcamekről és a hozzájuk kapcsolódó szabályozásról.