Állam, gyere ki a hóra!

2008.04.16. 02:27
0 hozzászólás
Újabb jópofa ötletekkel akarja tovább keseríteni a hétköznapi tucatautósok, tucatmotorosok életét a Zállam. De most tényleg, csaptam a klaviatúrára elkeseredetten, van ezeknek eszük?
Anyám,
nem ilyen lovat akartam.

Anyám, nem ilyen lovat akartam. Javasoltam már párszor, hogy változzon meg a KRESZ, de erre nem számítottam. Aki nem akarja elolvasni az index cikkét: a Nemzeti Közlekedési Hatóság nevű szerv, áldassék örökké a neve, kitalálta az új KRESZ-t. Pontosan nem sok mindent tudni, a sok új szabályból csak párat szivárogtattak ki.

Azzal nincs is baj, hogy sztrádára ezentúl csak olyan jármű mehet, ami emelkedőn is tudja a hatvanat. Azzal sem, hogy a 12 év alatti biciklisek számára kötelező lesz a fejvédő. Azzal is egyetértek, hogy aki 30km/h felett biciklizik, szintén húzzon sityakot, még ha nem is értem, hogy ezt hogyan tartatják majd be.

Viszont ezen apróságok után jön a beteg logika. Kezdjük az enyhítésnek szánt baromsággal: azzal, hogy a biciklisek a tervezet szerint majd használhatnák a buszsávot. Remek ötlet, alig várom, hogy a masszív, háromtengelyes piros Hetes nekiálljon előzgetni sávon belül a járdaszegély mellett tekerő törékeny kerékpárosokat. Vagy hogy menjen mögöttük 10-15 km/h-val a Keletitől az Erzsébet hídig. A motorosok, az más, őket tényleg be lehetne engedni, ahogy ezt javasoltam is több mint két éve (12-es pont). Úgyis ott megyünk már rég reggelente...

ott és akkor lassabban kellett volna menni

És persze tiltsunk, korlátozzunk tovább ott, ahol haladhatna a forgalom. Az NKH úgy tudja, hogy a közúti balesetek egyharmadát gyorshajtás okozza, ezen belül 96,32%-ban a sebesség helytelen megválasztása a baj: ott és akkor lassabban kellett volna menni. Abszolút igaz lehet, hiszen általában nem direkt megyünk neki valaminek, vagy egymásnak, hanem mert nem tudunk megállni előtte. Vagyis, mondja az új KRESZ alkotója, a sofőrök között sok felelőtlen száguldozó van, akik időnként baleseteket okoznak. Mi legyen velük?

Ha engem kérdezne a Zállam, azt mondanám, vágjuk ketté a jogsijukat. A baleset nem a gyorshajtás miatt van, hanem a gyorshajtó miatt. (RELATÍV gyorshajtásról beszélek, tehát amikor valaki elsokall egy kanyart, nem tud megállni az előtte fékező mögött, ilyesmi.) Őt kéne megfogni, megbüntetni, jobban kiképezni. (Ehelyett ugye a cél, hogy egyből a tulaj kapja a csekket, nem is érdekli a hatóságot, ki követte el a szabálysértést. De ezen már dühöngtem korábban.)

foszttassék meg akár örökre is a vezetői engedélytől

Tehát, ha rajtam múlna: amikor valaki balesetet okoz, mert túl gyorsan ment, automatikusan adja le a jogosítványát pár hétre, hónapra, lehetőleg már a helyszínen, ha világos a helyzet. Aki pedig mittomén egy évben ötször száll bele másokba hátulról, foszttassék meg akár örökre is a vezetői engedélytől, aztánt tekerjen bukósisakban a buszsávban.

De a Zállam nem kérdez engem. Azt mondja, nem válogatja ki a sofőrök közül a hülyéket, balfaszokat és alkalmatlanokat. Hanem lekorlátozunk mindenkit. Esőben országúton legfeljebb 70, szűk vidéki utakon szintén, esőben sztrádán 110, zebra előtt pedig kötelező 30km/h-ra lassítás, mindenhol, mindig.

Felteszem, a Totalcart többnyire olyanok olvassák, akik vezetnek, tehát nem kell túl sokat ragoznom, mit jelentene mindez a hétköznapi autózásban, motorozásban. A forgalom rendes, széles városi utakon már most is többnyire 60-70 körül áramlik saját természetes ritmusában (Üllői út, Váci út belső szakasza például), országúton 100-110 körül gurulgatnak az autósok, kilencvennel csak a kamionok(!), a műszakilag lepukkant lomok, meg a fogyasztásra gyúró kisautósok hajtanak. (Egyes út, minden reggel és este például, saját tapasztalat.)

A gondolattól is rosszul vagyok, hogy szemerkélő esőben lassítsak le hetvenre mondjuk a Négyesen azokon a kétszer két sávos szakaszokon, amit már rég át kellett volna minősíteni autóútnak, nem tovább lassítani. Meg hogy éjszaka, fáradtan, hazafelé tartva egy külföldi útról a kivilágított falvakon átvágva minden kihalt zebra előtt harminccal tiszteleghessek.

Itten előbb társadalmi vita lesz!

No de ne ragadtassuk el magunkat, nyugtatgattam magam, hiszen ez csak egy tervezet, nem holnaptól kell harmincra lassítani a zebra előtt, meg hetvenre az országúton, ha csepereg. Itten előbb társadalmi vita lesz! Lenne mit mondanom a vitában, felhívtam hát a sajtókommünikét jegyző Nemzeti Közlekedési Hatóságot: beszélgessünk kicsit. Nem jutottam sokra, kiderült, hogy a GKM már magához vonta az egész ügyet, ő jogosult megnyilvánulni ezzel kapcsolatban.

én már rég megkezdtem a társadalmi vitát

Felhívtam hát a GKM sajtóosztályát. Ők meg azt mondták, hogy a vita majd pár hét múlva indul meg, akkor lesz lehetőség a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium weblapján észerevételeznem, amit észre akarok vételezni. De, mondom, csak tudnak adni most valakit, akit megkérdezhetek, hogy jött ki ez a 30, meg 70, meg 110. Nem, mondták, ez az egész csak tervezet, még nincs készen. De, mondom, akkor ez csak ilyen megalapozatlan hagymázas fecsegés, amit az NKH nyilatkozott? Hát nem, de akkor is, majd pár hét múlva.

  • 5764
    Kéne új KRESZ, de nem így
  • 257
    Jó úgy, ahogy most van
  • 183
    Jó lesz így

Na jó, Állam, lásd, kivel van dolgod, kapsz pár hetet felkészülni. Addig olvasgasd ezt meg ezt (olvashattad eddig is, elküldtem már párszor, én már rég megkezdtem a társadalmi vitát). Itt találsz olyan módosító javaslatokat, amiket támogatnak az emberek. És gondolkodj azon, hogy lehetne olyan módszerekkel csökkenteni a balesetek számát, amivel nem szívatsz több millió normálisan közlekedőt pár renitens miatt.