Ha már ráz, legyen benne áram!

Teszt: Lexus RX 450h

2009.10.30. 06:45

Adatlap Lexus RX 450h Luxury - 2009

  • 3456 cm3-es,V 6 hengeres benzin+elektromos
  • 299 LE @ 6000 rpm
  • 317 Nm @ 4800 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km

Az RX450h egy összkerékhajtásos SUV, vagy minek kell őt hívni, mindenesetre nem terepjáró, hanem inkább magas személyautó. Elöl egy olyan jellegű hibrid rendszere van, mint egy Toyota Priusnak, csakhogy ebben egy 3,5 literes V6-os motor (249 LE) égeti a benzint, továbbá van egy villanymotor (123 kW, azaz 167 LE) és egy villanymotor-generátor (116 kW, azaz 156 LE). És ha még ez nem lenne elég, akkor tessék megkapaszkodni: hátul van egy harmadik villanymotor, ez a hátsó kerekeket hajtja mindenféle kardán nélkül. Igaz, ez csak 50 kilowattos, azaz 68 lóerős.

Ennek elégnek kell lennie valamire...

Hát elég. Az RX teletankoltan (65 liter benzinnel) 2,2 tonna körüli, mégis 7,8 másodperc alatt gyorsít százra. Igaz, erős gyorsításkor kicsit cibálja a kormányt az erő, de megy. És ami a Priusnál nem tetszett, azt a Lexusnál megcsinálták: a V6-os gépnek kifejezetten jó a hangja, de nem hangos.

Csakhogy az ember nem akar így járni az RX450h-val. Nem tudom miért. Én nyomtam a gázt és a féket, tekertem a kormányt, de valahogy az egész annyira szükségtelen momentumnak tűnt, hogy meg sem próbáltam ellenállni az RX akaratának: andalogtam. Egyetlen önállósodási kísérletem az volt, hogy az automata váltót áthúztam kézi üzemmódba, visszagangoltam négyet egy kanyar előtt. Aztán beláttam, hogy nem jó dolog, ha én gangolgatok itten, gyorsan visszatettem D-be, aztán mentem tovább.

Ez az autó egyszerűen nem inspirál semmire, az ember legszívesebben el sem indulna vele, csak ücsörögne a hűthető-fűthető ülésben. Egy Touareg, vagy egy X5-ös pont ellenkező jellem, azokkal állandóan nyomulni kell.

Bár, tartok tőle, hogy csak a sebességérzet nagyon átvert. A rugózás nagyon kemény az európai változaton, gondolom Amerikában lágyabb. Itt viszont egyszerre kell versenyautóként kikerülni a jávorszarvasokat, jól fékezni, billegés nélkül kanyarodni, ami nem megy máshogy: feszes rugózásra és merev stabilizátorokra van szükség.

Ettől aztán városi tempónál az RX kellemetlenül ráz. Mondjuk ez azért van, mert nem simák az utak, mégis, ötven táján még feltűnően kényelmetlen a rugózás, ami 70-80 táján elmúlik. Nálunk légrugózás nélkül árulják, az elvileg kellemesebben viselkedhet, az acélrugó kompromisszum. Igaz, országúton és autópályán viszont szenzációsan megy: stabil és lényegében nincs sebességérzet, 140-nel ugyanúgy megy, mint 180-nal, csak mást mutat a műszer. Erre mondják: igazi utazóautó.

És ehhez mindene megvan. Mondjuk mi a 21 milliós Luxuryt kaptuk, ami úgy ötmillióval drágább az alapkivitelnél, és ebben már radaros tempomat is volt, sőt, ütközésre rákészülő rendszer is. Még az elején egyszer elbambultam, és kellett egy nagyobbat fékeznem, abban a pillanatban úgy rámhúzta az övet a villanymotor, hogy alig kaptam levegőt. Ekkor ígértem meg az autónak, hogy többé ilyet nem teszek, pedig ebben a süketszobában könnyen elkalandozik az ember figyelme. A radaros tempomat viszont nagy távolságot tart, autópályán 130-nál több mint száz méterrel korábban kell megkezdeni az előzést, hogy ne fékezzen be. Igaz, a vadnyugati gőzmozdonyok tolólapjához hasonló hűtőmaszk miatt gyakorlatilag senki sem pofátlankodik ki elé.

Fordulatszámmérő helyett a szokásos visszatöltés-gazdaságos-power műszert kapunk, ez mutatja, hogyan garázdálkodunk az energiával, de a Toyota szokásos diagrammos terrorizáló rendszere is azonnal szembesíti az embert a fogyasztással. Az RX azonban nagyon nagy tempóig képes villanyhajtással menni, és egyéb csodák is lehetnek benne, mert 9 és 11 liter között fogyasztott, az átlag pedig stabil 10 liter körüli volt, ami egy hasonló tudású dízellel is nagy mutatvány lenne. Csak az nem ennyire csendes.

Szavazzon!

Kár, hogy nem ébresztett bennem semmilyen birtoklási vágyat. Nem mentem el lottózni, nem indítottam bluechip-vállalkozásokat, hogy lehessen egy ilyenem. Sőt, igazából semmilyen vágyat nem ébresztett bennem, csak ott volt, és helyet változtattunk, úgy, hogy a lehető legkevésbé használódjak el. Közben tökéletesen navigált, klimatizált, zenélt HDD-ről (kár, hogy nincs benne tévé), de a végén úgy szálltam ki belőle, mintha nem is autóztam, csak pihentem volna egyet a fotelban. És ehhez nem vagyok elég öreg. Nem is értem, miért erős egy olyan autó, amivel egyáltalán nem akarok gyorsan menni. Igaz, a technikája lenyűgöz, de azért konfiguráltam inkább egy LF-A-t magamnak a Lexus honlapján.

Totalcar értékelés - Lexus RX 450h Luxury - 2009

Ha kis sebességnél nem zötyögne, imádható lenne, így csak elmegy. A hibrid összkerékhajtás ellenére sem terepjáró, de télen, és földúton elboldogul. Meglepő módon inkább az autópálya a lételeme. Kicsit furcsa 16-20 millió forint táján, hogy az extráit csomagokban kell rendelni, míg a konkurenciánál minden kis részlet aprólékosan megválogatható.

Népítélet - Lexus RX