Egy Merci. Ahogy kell

Teszt: Mercedes E 350 CDI 4Matic

2010.03.11. 07:02 Módosítva: 2010.03.11. 07:02

Adatlap Mercedes-Benz E 350CDI 4Matic - 2010

  • 2987 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 231 LE @ 3800 rpm
  • 540 Nm @ 1600 rpm
  • 7 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.1 másodperc
  • Végsebesség:
    241 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • 15 362 250 Ft

Versenytársak

A guta kerülgetett, amikor elkezdett elolvadni. Pont két nappal azelőtt, hogy az összkerekes E 350 CDI megérkezett, még a nyoma is eltűnt a hónak, nehogy legyen bármilyen remény a 4Matic alaposabb próbájára. Most, hogy visszavittük, újra érkezik a hóesés, narancssárga riasztással.

Külön bejáratú Murphy-törvénykönyvem eddig csak egyetlen paragrafust tartalmazott, a kabriótesztelésről – törvényszerű, hogy a nyitott autókat óriási felhőszakadásokkal üdvözli a természet. Mostantól tudom, hogy az összkerekes autókat viszont hó- és jégmentes napokkal.

Nem fájt ez annyira, mindössze szegényebb lettem pár elismerő tekintettel, hogy milyen ügyes ez a mercis a havon. Elvégre, mindenki tudja, hogy csúszós felületen nem lehet Mercedessel közlekedni. Hát kérem, lehet, már az előző E-ből is nagyon meggyőző volt a 4Matic, csak ezt kevesen tudták.

Egy konzervatív rendszer


Az új E-osztály összkerékhajtása olyan, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Van központi differenciálműve, sőt, ez részlegesen önzáró is. Alapesetben 45:55 arányban kapja az első és a hátsó tengely a nyomatékot, de az önzáró hatás révén akár 70 százalék is juthat hátulra. A felépítése is teljesen hagyományos, a váltó mögött található a homlok-fogaskerekes differenciálmű, és innen egy külön kardán hajtja az első tengelyt. Az új 4Maticot nagyon kompaktra építették, hogy ne kelljen a karosszériát módosítani a hátsókerekes változathoz képest – az előző E-osztálynál az utas lábterében, a kardánalagút oldalán, egy hupli alatt szaladt előre a kardán. Ráadásul határozottan lehetett hallani a kihajtás búgását – ilyesmiről az új E-osztálynál szó nincs. Változattól függően 50-70 kilóval nehezebb a 4Matic a sima hátsókerekes verziónál, az E 350 és 350 CDI, valamint az E 500 kérhető összkerékhajtással, az ötszázashoz a légrugózást is szériában adják.

Az E 350 CDI önmagában is egy csemege, az első utam után megnéztem, hogy tényleg CDI-e, vagy rosszul emlékszem. Az utastérben mindössze a jellegzetes V6-os hang hallatszik, és halk is, tényleg elbizonytalanodik az ember. Az első tesztautó, a 250 CDI is kifinomult volt és csendes, de ez teljesen más dimenzió. Sőt, igazából túldimenzió.

A háromliteres motort gond nélkül adhatják 350-es típusszámmal, 231 lóerő és 540 Nm jó alap az ilyesmire. És amit az E Coupé tudott vele, azt az E limuzin is tudja. Elég rémisztő, amikor egy turbódízel így nekidurálja magát, belevájja mind a négy gumiját a szétmálló magyar aszfaltba, és 6,5 másodpercen belül százzal megy. Vagy, ha kell, még többel. Emlékszik még valaki a W124-esből a 300 Turbodieselre? Mérföldkő volt, hogy két soványka km/órával túllendül a kétszázon. A mai E, összkerékhajtással, bő 1800 kilós testtel a 247-et is eléri. Aki azt mondja, hogy nem fejlődik a technika, az vak.

A csoda része a hétfokozatú Merci-féle automata váltó is, aminek van egy aprócska hibája. Amikor az autó áll, üresbe teszi magát, hogy a motor ne kavarja feleslegesen a folyadékot. Ám ha el kell indulni, kis időbe telik, míg újra fokozatba teszi magát. Hozzáteszem, a váltó önvédelemből komótos, hadd utaljak itt ismét az 540 newtonméterre. Mindenesetre a pár tizedmásodpercet be kell kalkulálni, amikor kikanyarodunk a kamion elé, bár a motor könnyen behozza ezt az apró időveszteséget.

A hétfokozatú váltót nem a szokásos Merci-féle előválasztó karral kell kezelni, mint a 250 CDI automatáját, hanem a kormány mögötti bajuszkapcsoló-szerűséggel, ami ott van, ahol minden más autóban az ablaktörlőé.

Egyébként egyre erősebb az az érzésem, hogy mára gyakorlatilag egyetlen autógyár maradt, aminek a különböző kapcsolóit máshogy kell kezelni, mint a világ összes többi kocsijában. A bumszli indexkar is mélyebben van, és aki nem ehhez szokott, az eleinte vadul huzigálja a tempomat/sebességkorlátozó karocskáját. Az ablaktörlő az indexkar végének tekergetésével működik, ez is tipikus Merci-megoldás évtizedek óta, ahogy a pedállal működő (= mechanikus) rögzítőfék, amit egy kallantyú megoldásával oldhatunk. Mindez nem baj, sőt, tényleg ad egy olyan markáns karaktert a Mercedeseknek, ami csakis erre a márkára jellemző – ahogy az autó hosszú orrán a csillag is.

Népítélet - Mercedes-Benz E