A Ferrari-kerekű Seat története

Seat Leon Cupra R

2010.06.24. 07:39

Adatlap Seat Leon Cupra R - 2010

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 265 LE @ 6000 rpm
  • 350 Nm @ 2500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.2 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • 8 451 250 Ft
A Cupra R nemzetközi sajtóbemutatóján ott voltam, gondoltam, megnézem, mit írtam róla akkor. Íme, az utolsó két mondat: „Az előzetes kalkulációkhoz még annyit: 8,8 millió az alapára, de előtte tessék megnézni, hol a legolcsóbb 98-as benzin, mert az kell bele. És hogy mennyié' adják a legjobb 235/35-ös gumikat, mert szükség lesz rájuk.”

Ennek csak egy része jött be. Az ár volt az, ami egyáltalán nem. A nemzetközi bemutató idején még csak előzetes infónk volt, a valódi listaár ennél kevesebb, 8 451 250 forint. Viszont amit a gumikról írtam, az betalált, a gumivégzet engem is utolért. Még jó, hogy előtte mentem vele pár száz kilométert.

Pár héttel voltunk túl a gigászi izomkompakt-teszten. Eredetileg a Seat is erre érkezett volna, de úgy tűnik, Spanyolországban néha csúszik a gyártás. A friss élmények miatt óhatatlanul a teszt résztvevőihez hasonlítgattam, elvégre 265 lóerőt adhatott volna hozzá az 1016-hoz. Egy Mazda 3 MPS 260, egy Renault Mégane RS 250 lovas, tényleg közéjük való, pont a középmezőnybe.

Azonban egy dologról mindig elfeledkezünk, és ez maga a komplett autó. Bár evidens, azért leszögezném rögtön az elején: a Leon egy ötajtós, ezek közül is a tágasabbak közé tartozik. Efölött gyakran elsiklunk a nagy eufóriában, pedig az összes hasonló gép háromajtós, annyira, hogy például a Mégane RS hozzá képest kifejezetten szűk. A Leonnak viszont még használható csomagtartója is van, egész jó méretű (340 l), ami többek között annak köszönhető, hogy virslipótkereket adnak hozzá, nem teljes méretű, 235/35 R 19-est. De legalább azt adnak, és nem holmi defektmentesítőt. Az ember megtanulja értékelni az ilyesmit.

Persze a Leon alaphülyeségeitől nem mentesülünk, egészen drámaian rosszul lehet belőle kilátni oldalirányba, nagyon vastagok és erősen döntöttek az első tetőoszlopok. Az idő talán azt is igazolni látszik, hogy az A oszlop mellett ácsorgó ablaktörlő nem véletlenül nem terjedt el az automobil százhuszonéves történelme során. Viszont tovább vastagítja a tetőoszlopot.

A Cupra R ettől függetlenül a kategória meg nem értett zsenije is lehetne, hiszen ezekkel a kupészerű háromajtósoknál így is lényegesen élhetőbb darab. A Mazda 3 MPS-nél viszont már az első két méter megtétele után jobbnak érzi az ember, mert közvetlenebb a kormányzása, jobb a váltója, bivaly a fékje, a végletekig semlegesen fordul. Bár magas építésűnek tűnik az egyterű-jellegű bódé, ma már teljesen átlagosnak számít a magassága, sőt, egy Focus közel öt centivel magasabb nála. Vagyis attól nem kell tartani, hogy túl magasan van a súlypontja – pláne, hogy még a sima, R nélküli Cupra verzióhoz képest is lejjebb ültették. Igaz, csak 3 milliméterrel, de amikor 1,3 tonna csüccsen ennyivel alacsonyabban, az már számít.

Ehhez jön még a rendesen megcsinált ülés, ami nem csak az ember combját, meg oldalát nyomja, hanem tényleg tart is. A kormány alsó részét lecsapták, mintha valami monoposztóhoz készült volna; a gyakorlatban ennek nem sok jelentősége van, legfeljebb jól néz ki. Az viszont tény, hogy jó vaskos, iszonyatosan jó a fogása.

Totalcar értékelés - Seat Leon Cupra R - 2010

Gyors, és jól gyors – kellőképpen megvadított külsővel. Kicsit kemény a futómű, de nem vészesen. A TSI motor változatlanul zseniális, a váltója jó, a fék bruztálisan fog, tényleg mindent tud, amit kell egy ilyennek. Mellesleg, hétköznap is jól használható.

Népítélet - Seat Leon