Használtteszt: Volkswagen Golf 1.9 TDI 2004

Golfot, egymillió kilométerrel?

2012. június 7., csütörtök 07:22
Gondolom bárkit érdekelne egy autó, amiben egymillió kilométer van. De bocsánat, helyesbítenék. Csak 988 ezer. Nem mindegy. Mindig elkap a fránya bulváros túlzó stílus, bocs. Legyünk csak pontosak.

Szóval, ha felhívnak, hogy érdekel-e egy 988 ezer kilométert futott Golf, azonnal rávágom, hogy igen. Persze nem kizárt, hogy korábban is láttam már hasonló ívű életutat befutott kocsit, csak nem tudtam róla. Hisz mit árul el a kilométer-számláló? Semmit. Legfeljebb azt, mennyire ügyes ma már az összes műszerbuherátor.

Következő kérdés: vajon hogyan jött össze egy nyolcéves autóban ennyi kilométer? Szabad a gazda? Igen, taxi volt. Fehér Variant, 1,9-es TDI – nem PD! – kilencven pacival, Ocean felszereltség, négy villanyablak, kétódalas digitklíma, négy légzsák. Önmagában nem is érne egy használttesztet, mert megvolt már korábban, ugyanilyen, ugyanezzel a motorral. Itt a kilométer az, ami érdekes.

Egyébként ezt erősíti meg bennem Kuczogi Dénes is, az ex-tulaj. Semmi izgalmas nem történt az autóval, ment és falta a kilométereket. Dénes újonnan vette a Golfot, majd teljesítette vele az egyenlítő hosszát cirka 23 és félszer, végül beszámíttatta egy Skoda Octaviába. Így került a Weltauto nagykanizsai kereskedésébe, akik voltak olyan jó fejek, és felhozták pestre a kocsit, hogy lássunk csodát.

Adta magát a kérdés, hogy Dénes miért tartotta meg ilyen sokáig a kocsit. Mint mondja, így volt gazdaságos. Baja nem volt vele, amúgy is olyan típusú ember, aki vigyáz arra, amije van. Igaz, az autóit korábban 4-5 évente lecserélte, de most valahogy nem volt rá keret, a Golf meg gond nélkül működött, gondolta, miért ne? Harminc éve taxizik, volt Ladája, sőt, egy rövid kis liezon erejéig még Wartburgja is, de aztán amikor először jobban megbillent egy kanyarban, inkább eladta. Pedig a kollégái mondták neki, hogy majd megszokja, ő inkább nem szokta meg. Később jöttek a Golfok, kettes, majd a hármas és végül ez.

A giga-mega futott kilométer egyébként úgy jött össze, hogy Nagykanizsán van egy precíziós fröccsöntéssel foglalkozó autóipari beszállító, amely leginkább a Renault egyik kapcsológyárába szállított termékeket. Ez a gyár történetesen Franciaország észak-nyugati részén, Rouen közelében van. Ha bármilyen csúszás esetén olyan kötbért kellett volna fizetni, hogy megérte taxival kiküldeni az árut: Dénes telepakolta a kombit, és ment. Oda 1700, vissza 1700, az összesen 3400 km egy körre. Persze járt máshová is, Marseilles, Dijon környékére is, de néha leugrott Barcelonába is.

Ja, így könnyű! A TDI gyakorlatilag stabilmotorként üzemelt – gondolhatnánk. Ez csak részben igaz, a 988 ezer km legalább harmada normál városi taxizással pörgött bele a Golfba.

Tippeljen, hány kilométernél kellett első fékbetétet cserélni!

Az rögtön látszik az autón, hogy nem új, de szerették és vigyáztak rá. Elején, főleg a motorházfedél elülső részén kőfelverődések, ezek az M7-es meghosszabbításának állítanak emléket. A bal első sárvédő mintha kicsit más árnyalatú lenne, ez cserélve volt – amúgy egy teljesen semmilyen, fehér Golf kombi. A vicc az, hogy belül is, annyi tűnik fel, hogy porlad váltószoknya, a kiszakadt üléshuzat a vezetőnél és a csomagtérrolórossz. Alaposabb kutakodással még feltűnik pár apróság: védő ugyan volt a kormányon, de a hüvelykujjnál már nem védett, itt egy kopásnyom. Ez persze semmi az 567 ezer városi kilométert futott Astráéhoz képest, amelynek rendes vályút mart a kormányába a vezető keze? Aztán nézzük csak, a műanyag pedálok kopottak még valamennyire, ja, és az ajtókon, meg a váltó körül a műanyagról lekopott és ragacsossá vált a kellemestapintás-bevonat. Azt hiszem, egy bontóból igen szerény beruházással kétszázezret futottá lehetne tenni a Golfot, mert az alapos tisztítás után a kárpitokon és más műanyagokon az égvilágon semmi nem látszik. Szóval, tessék vigyázni a Golf IV-esekkel!

Ezután jön a következő dolog? Vajon beindul-e? Gatya a futómű? Hány fokozat van meg még a váltóban? Kipróbáltam.

Megfejtés a túloldalon. Lapozzon!

Szinte gyanúsan könnyen indul a motor. Nem is hangos, sőt, hisz ez még nem PD TDI, hanem a klasszikus, VP-adagolós, 90 lóval. Illetve, óvatosabban fogalmaznék: új korában 90 lóval. Valószínűleg már fogyatkozott a ménes, mert az alapján, ahogy megy, inkább tűnik 75 lóerősnek. Kicsit olyan, mint egy szívódízel, viszont gázadásra határozottan hallani, ahogy felpörög a turbó. Igaz, ennek nyomán már nem érkezik meg semmiféle erőzuhatag, hanem szép egyenletesen húz a motor, de fönt már hiányzik a szufla. Az ülésbe már egyébként sem tudna jobban belepréselni, mert az rendesen kiülődött az egymillió kilométer alatt. A váltó szinte olyan, mint az új, mintha valami mágnes húzná be a fokozatba a kart. Hiába, a kapcsolási érzet vallását a Golf IV-gyel teremtette meg a Volkswagen, de hogy ez ennyi kapcsoláson át kitart, az több, mint meglepő.

Nem titok, a motorban még az eredeti adagoló és porlasztócsúcsok dolgoznak, ahogy a turbó is a gyári. Cserélni a kettős tömegű lendkereket kellett kétszer, a kuplunggal együtt, az elsőt 550 ezer kilométernél, a másodikat pedig 950 ezernél. Ugyanekkor a szervoszivattyú is cserélődött, mert a szerelő szerint már nem bírt volna sokat. Cseréltek még kerékcsapágyakat, hátsó lengéscsillapítókat. Igen, az elsők még gyáriak.

Dénes mindig ugyanabba a nagykanizsai VW-szervizbe hordta az autóját, azután is, hogy az már megszűnt hivatalos márkaszerviz lenni. Az első alkalommal megvárta az előírt 30 ezer kilométert az olajcserével, mert gyárilag long life olaj volt a motorban, de megnézte a szűrőket, és döntött: ő bizony szépen visszatér a 10-12 ezres olaj- és szűrőcseréhez, meg a régi, bevált olajához. Ez egyébként nem titok, Q8 5W-40-es olaj – utántöltenie soha nem kellett, maximum annyi olaj fogyott, hogy a maximumról lement a közepes szintre. Persze lehet, hogy ez más olajjal sem lett volna másképp, de hát ami egyszer bevált...

Az 550 ezer kilométert megfutó kuplung alapján már sejthető volt, hogy Dénes népszerű az SZTK-ba járó kanizsai nénik körében, mert nála nincs az az állandó nagy bólogatás, meg fékezgetés. Mégis megdöbbentem, hogy az első fékbetéteket és -tárcsákat 400 ezer kilométernél kellett cserélni először, persze azóta már egy másik garnitúra van bent. Ehhez kell az a 3-4 millió kilométer, amit harminc év alatt taxisként levezet valaki.

Aki ült már idősebb pesti taxiban, hozzászokott egyfajta univerzális gatyarugózáshoz, ami részben a hiányzó csillapítás, részben pedig a szétnyúlt szilentek együttes hatása. Valami ilyesmire számítottam, ehhez képest a Golf szinte újautósan fickósan megy át a zöttyenőkön. Kiderült, hogy Dénes minden vizsga előtt kicseréltette a szilenteket – csak 5-600 forint darabja, miért is ne? Egészen hihetetlen a hatása, még azzal együtt is, hogy a 988 ezer km javát jó úton tette meg.

Szavazzon!

Mi mindebből a tanulság? Nos, ha netán valaki ebből azt szűrné le, hogy azonnal rohanni kell egymilliót futott Golfot vásárolni, nos, az téved. Ez az egész történet inkább arról szól, hogy lényegesebb, kitől veszünk használt autót, mint az, mennyit futott – igazából ezt is tudtuk. De hogy ez ennyit számíthat, na, az az elképesztő.

Volkswagen Golf 2008 1.9 Tdi Comfortline Volkswagen Golf 2008 1.9 Tdi Comfortline

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

h i r d e t é s

Totalcar áruház

légszűrő
VW TRANSPORTER 2.0 BiTDI Dobozos 2009-2013
4710 Ft
csapágyazás, stabilizátor összekapcsoló rúd
VW GOLF 1.9 TDI Kabrió 1996-1998
478 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
VW TRANSPORTER 1.9 TDI alváz 2003-2009
18432 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

When a car stunt goes wrong
Watch what happens when a car flip doesn’t pan out.