Dugd be magadnak a Toyotád!

Bemutató: Prius Plug-in - 2012

2012.08.31. 07:08
Majdnem 182 ezer forint minden egyes zöld kilométer. Azért ez elég húzós, ha így gondolkodunk és számolunk. Márpedig muszáj, hiszen ha trükkösen számolnak a Toyotánál, számoljunk trükkösen mi is. Jó, rendben, a magyar piac olyannyira marginális ebben a szegmensben, hogy már az kész csoda, hogy a Toyota Európai központjában megérdemeltünk egy pohár vizet, de ők mégis bíznak és remélnek, nem is alaptalanul. Dörzsölt brigád, az hétszentség.

Jelenleg nyolcmillió forint egy belépő Prius ára (listaáron). Az egy kifinomult, remek autó, mára bizonyított is és kelendő portéka lett. 1997 óta tolja a Toyota a pénzt a hibrid hajtásláncba és kezd megtérülni a befektetés, hiszen eddig 4,3 millió hibridautót adtak el, ebből 2,7 millió Priust. Sikersztori, szeretik és veszik, jó is.

Mostanra azonban lassan zárkózni kezdenek a többiek is, ráadásul a GM megcsinálta a saját soros hibridjét, óriási akkukapacitással, mezei hálózati töltéssel. Igaz, drága és nagy veszélyt nem jelent a Toyotára nézve, de van és már létezése is elég indok volt a japánoknak arra, hogy lépjenek. Így jött elő a megnövelt hatótávú, tölthető (azaz plug-in) Prius ötlete.

Persze nem ma. Az ipari kémkedés korában a titok nem marad sokáig az, már 2005-ben tudni lehetett, miben sántikál a GM, ekkor már futott a plug-in Prius húsz prototípusa (ebből öt Európában), majd 2009-től hatszáz előszériás, amolyan feedback-car (Európában kétszáz, jellemzően a legnagyobb piacokon), majd mostanra szépen kireszelgették a tutit és megkaptuk ezt a Priust.

Hogy mitől lesz a sima hibrid plug-in? Először is a rosszul menedzselhető (teljesen le kell meríteni, csak utána tölteni, nem viseli jól a részleges rátöltést stb.) nikkel-fém akkumulátorokat lecserélik a jóval drágább ám sokkal fejlettebb – és nagyobb kapacitású – lítium-ion akkukra. Ezekhez aztán kell egy elektronika, vezérlőszoftver és egy külső csatlakozási (töltési) lehetőség. És kész. A tisztán elektromotorral megtett hatótáv három kilométerről (Prius) 25-re nőtt, az autó ára pedig nyolcról éppen 12 millióra vagy kicsivel alá (forintban, egyes Európai piacokon sokkal olcsóbb lesz). Ennyire drága egyelőre ez a technológia.

Elsőre persze hülyeségnek tűnik, de hülyeségnek tűnt 97-ben az első Prius is és lám. Volt abban a mondatban valami, amelyik a PowerPoint-prezentációban tűnt fel egy pillanatra: Amíg mások a villanyautóról papoltak, mi eladtunk 4,3 millió hibridet.

Hiba lenne lebecsülni őket, hiszen alapvetően tudják, hogy az eladott Priusok 75 százaléka flottákba megy, és a flottakiírásokban egyre több helyen komoly szerepet játszik a CO2-érték. A maga 49g/kilométerével pedig a plug-in Prius már az iszonyatosan komoly, jövőre életbe lépő kaliforniai normának is eleget tesz. És kitalálhatják, melyik az elsődleges piac: így van, az amerikai.

Persze az Európában eladott 250 000 Prius sem piskóta, meg is mutatták egy térképen, hol is jár adókedvezmény vagy egyéb segítség azoknak, akik hibridautóba ülnének. Persze Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Norvégia és lám, Csehországban is. Kezdem hinni, hogy Európa valahol arrafelé kezdődik...

De milyen sajtóút is lenne az, ahol ne fikáznák egy kicsit a konkurenseket? Szerintem ciki volt egyáltalán megemlíteni az Ampera-Volt párost vagy a Nissan Leaf-et, elegánsabb lett volna tudomást sem venni róluk, ha már ennyire nagy spíler a Toyota a hibrid-piacon, de csak előszedték őket.

Naná, hogy az új plug-in Prius mindenben jobb. Olcsóbb (még szép), gyorsabb, ötszemélyes (lol!), nagyobb hatótávval, kisebb fogyasztással ésatöbbi. Mondjuk arról diszkréten hallgattak, hogy a GM-termék minimum kétszer ekkora távolságot tesz meg egy feltöltéssel és a nagyobb akkumulátorcsomag miatt is drágább és nehezebb, de lelkük rajta. Legalább felhívták rá a figyelmet.

Érdekes, a Toyota szerint a 25 kilométeres elektromos hatótáv elég a mindennapi ingázáshoz. A nyakamat rá, hogy anno a GM-nél ugyanezt mondták a jóval magasabb hatótávról. Nem tudni, hol van az igazság, de életszerű körülmények között egyikük sem tudja a reklámozott hatósugarat, ebben biztosak lehetnek. A legjobb – és egyben legszebb – csavar viszont az ECE-norma szerinti 2,1 literes átlagfogyasztás volt.

Igen, pontosan ez volt a reakciónk, mint most önnek, de megmagyarázták. Ezt a remek metódust Nagy-Britanniából vették át, mára standard lett a hibrideknél. Tulajdonképpen két – gyári – mérés átlaga: egy tisztán villanyhajtású és egy hibrid (belsőégés plusz elektromotor) teszt átlaga. Márpedig hibrid üzemmódban a Prius megadott fogyasztása 3,7 liter, a 25 kilométeres elektro-hatótáv pedig naná, hogy leveri az átlagot 2,1-re. Voilá! Így kell megágyazni a plug-in hibrideknek.