Dynamism, design und exclusive character*

2003.07.17. 08:00

 
   
 

Minél szorosabbra szövi a konszern a rokoni szálakat, annál jobb, ilyen alapokra építkezve remek kis Golfok, Seatok és Skodák várhatók a közeljövőben. Amit viszont se VW, se Seat, se Skoda nem fog kínálni soha, az a legendás Audi belső. Ugyanolyan egyszerű, visszafogott, ízléses vonalak vannak mindenütt, mint bármelyik nagyobb számjegyű Audiban, épp csak a szellőzőnyílások lettek kerek formájúak, amit meg a TT-ben szerettünk. Ugyaninnen származik a középkonzol szélén a háromszögletű álmerevítés, ami a TT-ben bőrözött alumínium volt, gyönyörű, és nyomta a térdet - itt pedig műanyagból készült, de ugyanazt csinálja, az átkozott. Az anyagválasztás egyébként tökéletes, az ergonómia szintúgy.

 
   
   

Hátra bemászni nem nagy kihívás a szépen előresikló első ülések mögött, és érezhetően több a hely, mint az ezokból agyonszidott elődben és platformtársaiban. A 6,5 centiből (ennyit nőtt a tengelytáv) 5,5 centi gyarapodás jut a belső tér hosszára, ebből is 2,9 centi a hátsó utasok lábának. Vizuális típusú olvasóink nyilván sejtik, hogy a hátsó térkínálat nem feszegeti a kategóriahatárokat, de határozottan javult a helyzet, négy embernek az A3 kényelmes.

 
   
 

Elöl főleg. Az ülések pompásak és jól tartanak. Rokonszenves ritkaság, hogy a trenddel szembe menetelve az üléspozíció kicsit alacsonyabbra került. Így ugyan nem lehet lenézni az egyterűs családapákat, de jobban érezzük az autót, amikor külső íven előzzük őket a szerpentinen. A középkonzol sportautósan széles és magas (copyright sajtóanyag), ez jól is fest, ráadásul a mókás, Z formájú kézifékkar miatt csomó pohártartó, dobozka meg mindenféle fért még el benne.

 
   
   

A nagyobb pakolnivalók mennek leghátra, a 350 literes csomagtartóba, aminek a becsukására egy teljes szélességében végigfutó perem szolgál, így bármelyik kézzel, bárhol lehúzhatjuk. Ez annyira kézenfekvő és jó megoldás, hogy az összes többi autó ergonómusa üstöllést mehet kukoricára térdepelni. Továbbá minden szeretetünk az Audi anyagválogatóié. Egyrészt bőr helyett alcantarával borították az üléseket, ami szebb és lényegesen kellemesebb anyag, különösen a marhák (az állatok) szerint. Másrészt díszbetét gyanánt zongoralakk felszínű fekete műanyaglapkákat használtak, ami művészettörténeti korszakokkal haladja meg a japán presztízsautók örök mételyét, a szörnyű műfát.

 
   
 

És hál' istennek végre megérkeztünk ide, a presztízsautóság tárgyköréhez. Rondán sarkítva a kérdést egy autó attól lesz presztízs vagy prémium, hogy lényegesen többe kerül annál, amennyit ér. Ez a különbözet pont az, amiért a presztízsvásárló presztízsautót vesz, hogy tudniillik más ember ennyiért ilyet nem venne soha - vagy netán nem is tudna venni soha. És ezt mindkét érintett fél tudja is, így nem kell egymást prolizni meg burzsujozni az utcán, elég összehasonlítani a slusszkulcsokat.

Az új A3 nagyon szép, nagyon jó és nagyon kényelmes.

Ötmillió forint tájáról indul az 1,6-os modellel, azaz nagyjából onnan, ahonnan a családi autók szoktak, prémium nélkül. Ezzel a motorral és a (feláras) digitális klímával, (feláras) CD-táras hifivel, (feláras) alcantara kárpittal, (feláras) függönylégzsákkal és (feláras) ESP-vel 8 842 000 forint az ára. Minden tiszteletem a prémiumvásárlóké, de ha valaki az eljövendő évtizedek során azon kap, hogy ennyi pénzt adok egy ilyen autóért, kérem kötözzenek meg, zárjanak be, és javaimat árverezzék el a tisztességben meghülyült agg autósújságírók szeretetotthona javára.

A fenti extrák nélkül az A3 FSI Ambition ára 6 976 000 forint, azaz még hétmillió sincs. Ám ekkor hirtelen rádöbbenünk, hogy akarunk bele rádiót is.

*: idézet a hivatalos sajtóanyagból