iDrive-ot mindenhová!

Próba: BMW 7-es sorozat

2008.11.14. 00:59

Csikósnak nincs igaza. Igenis van olyan, hogy beülhetünk egy alapváltozatba, igaz, ehhez a BMW 7-es hazai sajtóbemutatójára kell elmenni. Ja, hogy az alapváltozat húszmillióba kerül?

Biztos van, akiknek nem tetszik majd az új 7-es, de meggyőződésem, hogy ők most jóval kevesebben lesznek, mint a régi esetében. Azt is mondhatnám, hogy az új 7-es gyávább, mint az eggyel korábbi, de különösebben nem érdekel a kérdés. Szomorkodjon a többi autógyár, hogy most kevesebb dolgot lehet majd lekoppintani. Mert amikor már egy Passaton, Lexuson, de még az utolsó kínai gagyilimuzinon is lehet Hofmeisterknick, mit találjon ki a BMW?

Ezt. Mármint azt, hogy csinálnak valamit, ami nem tartalmaz önmagukban túl markáns vonásokat, viszont az egész kompozíció legyen harmonikus. Talán kicsit eltúlzott méretű a két vese az orrán, de más baja nincs. Az arányai viszont olyanok, mint egy 3-asnak, csak ez sokkal, de sokkal nagyobb. Minden irányban.

Érdekes még, hogy a BMW már nem E-s kóddal jelöli a típust, mivel nagyjából elfogytak a kétjegyű számok, háromjegyűt meg nem akartak. Szóval az új hetes már az F01-es kódot kapta, hosszú változatát pedig F02-nek hívják.

Az újítások listája pedig rettenetesen hosszú, ebből tényleg csak mazsolázni érdemes. Bár nem vagyok a haladás ellensége, de a németek néha a fejükbe vesznek egy-egy baromságot, és ahhoz körmük szakadtáig ragaszkodnak. Az új 7-esnél viszont a józanság győzött, sőt, több ponton visszakoztak. Így például használhatóbbá tették az iDrive-ot, a hét darab kiegészítő gombbal máris kevésbé fáj a használata.

Az előző 7-es iDrive-ja volt a legelső, egyben a legnagyobb tudású, ugyanakkor a legbonyolultabb: a középső tekerentyűt nyolc irányban lehetett elmozdítani, meg tekergetni és nyomogatni is kellett ahhoz, hogy a menürendszerben vándoroljunk. Szívből tudtam gyűlölni, és minél többet használtam, annál inkább úgy éreztem, aki ezt kitalálta, azt el kellene tiltani az ilyesmitől (bár ezt nem teljesen így fogalmaztam meg). Ugyan az én véleményem kevésbé számít, mert viszonylag ritkán vásárolok 7-es BMW-t, de amikor oktató VHS-kazettákat kell a vevőknek adni ahhoz, hogy be tudják állítani a klímát, az baj. Pláne Amerikában. Végre kicsit engedtek, és máris jobb, a képernyőváltások is lényegesen gyorsabban követik a controller mozgását, bár azért egy iPod gyorsabb nála. A perverzeknek viszont jó hír, hogy felárért hátulra is kérhető egy második iDrive.

Látszólag az is visszalépés, hogy a kocsi orra nincs egy az egyben alumíniumból, mint az 5-ösé, de ezt acéllal kombinálni bonyolult dolog, mivel ezek a fémek szimplán nem hegeszthetők össze. Aztán amikor az 5-ös első nekifutásra három csillagot kapott az Euro NCAP tesztjén , majd másodikra is csupán négyet, valószínűleg belátták, hogy nem ez a jó irány. A 7-es orrában a fő teherviselő elemek tehát acélból vannak, de az első sárvédők, a tető, az ajtók már alumíniumból, sőt, az első rugótornyok is aluöntvényből készültek, arról nem is beszélve, hogy a futóművek, de még a kerékagyak is.

Apropó, futómű. A 7-es kettős keresztlengőkaros futóművet kapott elöl, ezekben a körökben tényleg ciki volt már a MacPherson. Ám ezenkívül is lényeges változások történtek: a változó áttételű kormánymű mellé opció a hátsókerék-kormányzás, amely 60 km/óráig az elsőkkel ellentétes irányban fordítja el a hátsó kerekeket, afölött pedig azonosan – de maximum három fokkal. Ez állítólag 70 centit farag le a kocsi fordulóköréből, amit egy kanyargós pályán ki is próbálhattunk. Nos, méreteihez képest tényleg bámulatosan fordulékony a kocsi, és ezt a benyomást tovább erősíti a változó kormányáttétel, mivel alig kell tekerni a kormányt. De azért így sem lesz könnyű vele szűk helyen parkolni.

A 7-est elképesztő mennyiségű elektronikával tömték meg. Van radaros tempomat, sávelhagyás-figyelő, holttérfigyelő, elektromos rögzítőfék, az út szélén baktató gyalogost felismerő éjjellátó, szabályozható lengéscsillapítás, aktív keresztstabilizátor, tolató-, illetve oldalkamera – ez utóbbi arra szolgál, hogy a kereszteződésbe bekukkanthassunk, mivel a kocsi orra hosszú.

De miért ilyen hosszú a 7-es orra? Lapozzon!