Használtteszt: KIA Carnival 2.9 CRDI EX – 2004

Személyenként hatszázötvenezer

2008. április 15., kedd 14:02
Szinte új állapotú, hároméves, hétszemélyes egyterű, négy és félmillióért eladó. Nem volt törve, nincs benne összesen hetvenezer és még dízel is. Viszont KIA. Most akkor mi legyen?

Meg kell nézni, ki kell próbálni, ha nagyon béna, el kell felejteni – mondtam Gergő barátomnak, aki mindenképpen valami nagyon nagy autót szeretett volna, lehetőleg minél kevesebb pénzért. Én sosem vezettem a Carnivalt, anno Égő Ákos írt róla tesztet, neki tetszett, csak a töréstesztje katasztrofális. Elméletileg tehát olyan nagyon rossz nem lehet: nem kell vele karambolozni, és akkor remélhetőleg minden rendben lesz.

Mire észbe kaptam, Gergely meg is vette az autót, hívott nagy boldogan, milyen klassz, mennyire tetszik neki, mondta, nekem is mindenképpen ki kell próbálnom. Fenntartásokkal fogadtam a lelkesedését, tudtam, egy KIA Pregiót hajtott vagy három éven át, a Pregio pedig teherautó, szóval minden emberi szempont szerint maga a borzalom, ha személyautókhoz hasonlítjuk.

Nem mondom, hogy azonnal rohantam tesztelni, de előbb-utóbb csak sor került a nagy eseményre. Gergő ekkor már vagy fél éve boldogan használta a kocsit, volt vele külföldön is többször, és talán még lelkesebb volt, mint amikor megvette.
– Jól megy, nagy, kényelmes, városban kilencet eszik, városon kívül nyolccal is bőven elmegy, imádom – nyilatkozott a tulaj, de az ilyen jellegű ajnározás mindig gyanús, főleg, ha valaki a saját autójáról nyilatkozik. Egy szavát sem hiszem, inkább jól megnézem magamnak – gondoltam, elvettem a kulcsot meg a forgalmit és elindultam.

Egy jó és egy rossz pont azonnal leesett. A 144 lovas motor ereje meggyőző, nincs az a szörnyű mennyémá érzésünk, mikor lenyomjuk a gázpedált, annak ellenére, hogy a kocsi gyorsulása kifejezetten gyenge: 15,2 másodperc kell, hogy elérje a száz km/h-t. A sofőr mégis úgy érzi – nem is annyira a közel 150 lóerő, inkább a bő 300 Nm-es nyomaték miatt –, hogy jól megy, és ez fél siker. Sajnos a nagy dízelnek hangja is van, hiába a szigetelés, gyorsításkor markáns, csúnya, teherautós kerregés szivárog az utastérbe; szerencsére csitul, ha csak tartjuk a fordulatot, szóval autópályán, autóúton nem zavaró.

A következő meglepetés a rugózás miatt ért, a Carnival ugyanis nagyon kényelmes. Természetesen dülöngél a kéttonnás batár, de nem zavaróan. A futómű puhán egyenesíti ki még a legnagyobb kátyúkat is, pedig hátul merevtengelyes, a fene se gondolta volna. Kényelmesek az ülések is, gyakorlatilag végtelen sok hely van mindhárom sorban. Semmi sem különösen jó, de minden elfogadható: a Kia belsejét leginkább egy háromcsillagos szállodai szobához tudnám hasonlítani. Jó fogású a puha üléskárpit, de ami a legjobb, rekeszek, zsebek, asztalkák vannak mindenütt, mindennek lesz helye, ha sokan utazunk, akkor is. Szinte csak egy mobil WC hiányzik a fedélzetről.

A hétszemélyességet azonban nem pontosan értem. Mivel középen több a hely széltében, az ember azt hinné, mint általában a többi egyterűben, ebben is ide ülhetnek hárman, de nem. Középen a két szék között öles hézag húzódik, hátul érnek össze az ülések padszerűen, és itt van három biztonsági öv. Sajnos nem alakítottak ki rendes ülőlapot középen, ezért a hetedik személynek a két szék közötti elválasztáson kell ülnie, ráadásul szűk helyen.

A Carnival hat személynek tökéletes kényelmet kínál, lehet terpeszkedni, nyújtózkodni, enni, inni, olvasni, de heten csak akkor utazhatunk vele, ha a hátsó sorba gyerekeket ültetünk; viszont még ilyenkor is marad bő 350 liter hely a csomagoknak. Négy üléssel a csomagtér ennek ötszörösére duzzad, ha pedig kivesszük az összes ülést – kötekedők kedvéért: csak a hátsó négyet –, több mint 3000 liter tátongó űr keletkezik a Carnival bendőjében.

LAPOZZON!

Az üléseket azonban nem egyszerű kivenni, egyenként nyomhatnak vagy húsz kilót, nem lehet őket verejték nélkül ki-bedobálni, az ember csak akkor nyúl hozzájuk, ha nagyon muszáj. Ellenben kiszállni, beszállni még leghátra is könnyű. Az ülések hátlapja egy könnyed mozdulattal lehajtható – a középső két fotel hátlapja asztalkává változik, ha vízszintesbe helyezzük, az első ülések hátlapján pedig lehajtható műanyag asztal van, mint a repülőgépeken.

Nekem két dolog nem tetszett a Carnivalban, egyiknek sincs köze a használhatósághoz. A segge nagyon csúnya. Megpróbáltam megtalálni azt a szöget, ahonnan valahogy mutat majd a képeken, de nem sikerült. Ez a dísztelen, egyszerű, sőt inkább buta dizájn sehogy nem néz ki, szögtől, háttértől függetlenül. Az orr-résszel semmi baj, azt elviszi a jópofa hűtőrács meg a töltőlevegő-hűtő légbeömlő nyílása – tényleg van intercooler, nem kamu a lyuk. Oldalról egyáltalán nem baj, hogy nem szép, egyterűknél nem elvárás; de hátulról sajnos rondább, mint a nagy átlag.

A másik ízléstelenség az utastérben van: a fát utánzó műanyagból szerencsére nincs túl sok, csak az első két ajtóra és a középkonzolra jutott belőle, de még ez is elég, hogy minden jóérzésű embernek egy röpke tízpercre elmenjen a kedve az élettől. A kormány sajnos műanyag, és úgy általában csak közepes az anyagok minősége, de annyira nem vészes, a Carnival nem tűnik gagyinak, csak középszerűnek.

Az autóban alig több mint hetvenezer kilométer van, egyelőre semmilyen komolyabb probléma nem volt vele. Az egyik fotel hátlapjáról levált a műanyag asztalka, minden más egyben van. Nincsenek kikopva az ülések vagy a műanyagok, a Carnival, ha nem is néz ki újnak, jó benyomást kelt.

Megnéztem a hirdetéseket, kétmillió körül már megkaphatjuk az autót, ha egy 2001-2002-es modellel is megelégszünk. A két-hároméves Carnivalok természetesen sokkal drágábbak, négymillió felett van az áruk, de még ez is egészen baráti, hiszen manapság egy normálisan felszerelt, új, dízelmotoros alsó-középkategóriás autó ára is öt felet van.

Olvasóink írták

Nagyon kellemes családi autó, ha kell megy is, meg is lehet vele jelenni. Nem tudom kell-e ennél igényesebb járgány, amikor a gyerekek úgyis összemazsolázzák az egészet...

Írjon ön is ítéletet!

Népítéletünkben mindössze egyetlen 2001 és 2006 között gyártott Carnival szerepel, egy igazi Jóságos nagydarab . A tulajdonosnak voltak problémái a váltóval, valószínűleg mert tesztautót vett, amit vélhetően bántottak az újságírók. Legalábbis ő ezt gondolja, a márkatársaknak nem volt hasonló gondjuk. Az úr – vagy hölgy – még így is öt csillagot adott a megbízhatóságra; a tesztelt darab is nagyon egyben van, szóval talán hihetünk neki.

KIA Carnival 2.9 CRDI

Miután kipróbáltam és lefotóztam, visszavittem a Carnivalt jogos tulajdonosához. Nem kellett hazudnom, őszintén elmondhattam a saját véleményemet: tetszett. Az orra egész pofás. Belül nem szép, de tágas, kényelmes és praktikus, mindhárom nagyon. Messze van attól, hogy álomautónak nevezhessük, de az árát egészen biztosan megéri. Jó vétel volt 4,5 millióért.

Kia Carnival 2008 Ex Kia Carnival 2008 Ex

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
KIA SPORTAGE 2.0 zárt terepjáró 2000-2003
2286 Ft
tömítőgyűrű, főtengely| tömítőgyűrű, vezérműtengely
KIA PRO CEE`D 2.0 Ferdehátú 2008-2013
1660 Ft
Üzemanyagszűrő
KIA RIO 1.5 CRDi Ferdehátú 2005-2013
3098 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Aurelio, the poor man’s Ferrari?
Something reminiscent of a super car has just been born in the Philippines. And it doesn’t look bad, actually.