Autópályán szétrebbennek előle

2009.06.09. 01:43

Adatlap Chevrolet Korea Cruze Ls Plus - 2009

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 114 LE @ 6400 rpm
  • 153 Nm @ 4200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.5 másodperc
  • Végsebesség:
    185 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • 4 463 000 Ft
Az első benyomások alapján elismerően csettintettünk: ez igen, a Chevrolet-Daewoo is megérkezett a Kia és a Hyundai mellé, az autógyártás elfogadható, ajánlható szintjére. Aztán enyhült a döbbent elismerés.

A Cruze 4,6 méter hosszú, amit a fényképezőgép optikája nem igazán ad vissza. Az újdonság Opel Astra és Ford Focus méretű, de a nagyautós optikai csalódást a négyajtós, limuzin sziluett okozza. Illetve az, hogy a GM Daewoo Auto & Technology (GM DAT) formatervező központjában olyan vonalakat rajzoltak neki, amitől egészen felnőttes, nagyautós a külseje. Az óriási, krómkeretes, méhsejtrácsos hűtőmaszk, a homlokára csúszott, aranyszínű Chevy csokornyakkendővel, a húzott sarkú kockalámpák és a divatos lökhárító − mind egy nagyobb, értékesebb autó arcát mutatják.

Oldalról már kevésbé izgalmas a forma, a hatalmas lemezfelületek és az emelkedő övvonal szinte kötelező mai tétel. A Chevy segge sem nyit új fejezetet a formatervezés fejlődésének történelemkönyvében, de a lámpa érdekes vonalú, a Cruze pedig összességében egy jól sikerült, szépen kidolgozott forma. Nem egy vizuális orgia, de nagyon korrekt iparosmunka.

Ez jó hír a jövőre nézve – feltéve, hogy a GM koreai ágának lesz jövője –, mert a hamarosan érkező koreai Chevyk hasonló formavilággal készülnek majd. Az Opel Astrához más jellegű rokoni szálak fűzik a Cruze-t – a német autó következő generációja ugyanerre a platformra épül. Ennek köszönhetően jó törésteszteredmény várható – legalábbis a Chevy szerint. Az alapváltozatból ugyan hiányzik a menetstabilizáló rendszer, a függönylégzsák és az első üléseknél az övfeszítő és överő-határoló, de amilyen furán manapság az Euro NCAP értékel , bármilyen eredmény elképzelhető.

Nekünk persze nem alapmodellt utalt a márka hazai képviselete, bár a tesztautót a legkisebb, 1,6 literes, 113 lóerős, változó szelepvezérléses motor hajtotta, de a felszereltség már LS Plus szintű, ami a harmadik legdrágább a sorban. A Base 3,3, az L AC 3,7, míg az LS Plus 4,2 millió forint. Ebben már van ködfényszóró, alufelni, fedélzeti számítógép, tolatóradar, manuális légkondi, ESP, függönylégzsák, övfeszítő, överő-határoló és állítható magasságú a vezetőülés. Ami viszont az ülések plüsshuzatát és a kormány bőrözését illeti – nos, ez az árlistában benne volt ugyan, de a tesztautóból kimaradt. Vagy a koreai teheneknek mostanában nagyon plasztikszerű a bőrük. (Telefonos segítséget kaptunk az importőrtől: tesztautónk egy előszériás Cruze volt, amibe egy kis gyártási szervezetlenség okán került műanyag kormány. Az ügyfélautók már bőrhuzatot kapnak.)

A kormánykarimán ugyan izzad a tenyér, de ezt leszámítva nagyon korrekt autónak tűnt a Chevy Cruze – az első kilométereken. Csendes, a motor kellemes hangon brummog a háttérben, a váltó még európai mércével is pontos, és a futómű hangolása is egészen finom. Hibátlanul beállítható a vezetési helyzet, az ülés jól tart és elég kényelmes. Szürke és nagyon mű a belső, de ez mégsem az a fapados utastér, amiből sírva menekül egy átlagos európai autóhoz szokott vevő.

A kétszintes műszerfalat a kihagyhatatlan, ezüstszínűre lakkozott műanyagok mellett kárpitozott betétek díszítik, ami megtöri a poliészter fullasztó hegemóniáját. Néhány alkatrész, mint a világítás forgókapcsolója, a bajuszkapcsolók és a fura formájú kormánykerék, egyenesen az agyonsztárolt új Opelből, az Insigniából érkezett. Vékony krómkarimájú körkapcsolók, púpos árnyékoló mélyéről figyelő körműszerek – a Cruze nem az a hely, ahol kínzás lenne pár száz kilométer.

Szerencsére helyhiány sincs a fedélzeten. Elöl-hátul kellően tágas a kocsi, nem egy Skoda Octavia méretű hodály, de közelebb áll hozzá, mint az 1-es BMW klausztrofóbiát okozó szűkösségéhez. Zavaró viszont, hogy a vezetőülés állítókarjai szinte csak nyitott ajtóval elérhetők, olyan csuklóficamító és keskeny helyre tették őket. Egyébként az ergonómia jó, minden a helyén, egyedül a fedélzeti számítógép indexkarra applikált gombjainak kezelése igényel némi megszokást – úgy tízpercnyit.

Tehát a Cruze egy, a szomszédok előtt is vállalható márka kellemes formájú, élhető utasterű, csendes, komfortos, jól felszerelt és egészen tágas családi limuzinja, amelynek ráadásul egyetlen mechanikai alkatrészét sem érezni gagyinak. Jó váltó, határozott fékek, kellően feszes csillapítás, és egészen élénk kormányzás tetézte a kezdeti lelkesedést. Ehhez ráadásul nagyon is versenyképes árat párosít a Chevy, joggal hihetnénk, hogy a Cruze az év slágerének ígérkezik.

Az autópályán szinte mindent lesöpört maga elől, de ahogy gyűltek a kilométerek, úgy lohadt le a lelkesedésünk. Lapozzon!

Totalcar értékelés - Chevrolet Korea Cruze Ls Plus - 2009

A Cruze kellemes formával, élhető utastérrel, vállalható dinamikával és versenyképes árral próbál betörni a piacra. Takarékosabb, fürgébb motorral aduász lehetne.