Teszt: Opel Corsa 1.3 CDTI ECOTEC - 2007

Ne fogyassz!

2007. március 5., hétfő 08:04
A sajtóanyag szerint 5,9 litert fogyaszt városban; természetesen nem hittük el. Kipróbáltuk, nyomtuk neki, tankoltunk, kiszámoltuk: 5,5-öt evett.

Nemcsak kívülről tűnik nagynak, belül is tágas

A Corsa a nép autója. A nép mindig is szerette, hűen kitartott az olcsó és megbízható kisautó mellett, ami mára nem is olyan olcsó és kicsi. Miközben e sorokat írtam, tekintetem az íróasztalon heverő 1995-ös autókatalógusra tévedt, és pusztán a kíváncsiság kedvéért belekukkantottam. Az akkori Astra, tudják, az F, a tojás, mindössze 5 centivel volt hosszabb, tengelytávja gyakorlatilag megegyezett az új Corsáéval, és most kapaszkodjanak meg: keskenyebb és jóval alacsonyabb volt.

Ennyit számít egy évtized, ennyit nőnek az autók, hogy az új modellek bevezetésekor a PR-osok elmondhassák, 7 centivel szélesebb, 5 centivel magasabb, 25 literrel több, satöbbi. Ez nekünk egyrészről jó, hiszen az autók belső tere a külső paraméterekkel egyetemben jócskán megnőtt, így sokkal kényelmesebbek lettek, viszont az áruk is nőtt, a méretük miatt pedig már nem olyan egyszerű parkolni velük a városban.


Egyértelmű Opel-arc, mégis könnyen megkülönböztethető nagyobb testvéreitől

A Colt, a Yaris és a Clio még alulról súrolják a bűvös négyméteres határt, a Grande Punto és a Peugeot 207 azonban már túlhaladt rajta. A Corsa a maga 3999 milliméterével az arany középút. Manapság egy kisautó hossza 4 méter körül van. Ez a trend. De lesz az négy és fél is. Nem is olyan soká.


Konzervatív formák, színek

Ezek után persze azon sem csodálkozik senki, hogy a fapados Corsa, a gyakorlatilag használhatatlanul puritán és alulmotorizált egyliteres, 60 lóerős benzines változat a maga 18,2 másodperces gyorsulásával és 150 km/h-s végsebességével 2,6 millióba kerül, és egy valamirevaló modellért 3,5-4,5 milliót kell fizetni.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a Corsa drága, hanem hogy a kisautók drágultak meg nagyon. Persze a Corsa sem olcsó, a beugró modell áráért megvehetjük a legolcsóbb Fiestát plusz tíz lóerővel. A legolcsóbb Coltért plusz 15 lóerővel csak 2,4 milliót kérnek, az öt lóerővel erősebb alap-Clio is 100 000 forinttal olcsóbb, hogy a 92 lovas, 2,2 millióért elvihető Swiftről ne is beszéljünk. A piacon ma a Punto, a 207-es Peugeot és a Corsa, vagyis a három legfrissebb, legnagyobb méretű modell a legdrágább.


Hangos, fordulat alatt halott, de fordulaton meggyőző

De térjünk rá végre a tesztautóra, az erősebbik, azaz 90 lóerős 1,3-as turbódízel Corsára. A dizájnját már a Winkler kivesézte, ha esetleg kihagyott valamit, az Jermann kolléga cikkében egészen biztosan benne van. Elég az hozzá, hogy kívülről innovatív, jópofa, belül viszont kifejezetten konzervatív. De a tesztautó nem is a külseje, nem is a belseje, hanem a motorja miatt volt érdekes.


A műszeregység sivár

Az Opel kétféle 1,3-as dízelt kínál a Corsához. A kisebbik 75 lóerős, meglehetősen vérszegény. 0-100-ra 14,5 másodperc, végsebesség 163 km/h. Ez a kilencvenlovas változat viszont gyakorlatilag ugyanazt tudja, mint az 1,4-es benzinmotor - vagyis röhögve veri mind az egyliteres, mind az 1,2-es benzinest -, csak a fogyasztása kedvezőbb.


Agresszív vonalak, telitalálat

Mokány és magas, mint manapság az összes kisautó
 

Annyival kedvezőbb, hogy nem is nagyon hittük el, amikor a gyártó oldalán elolvastuk. Országúton 3,8 liter, városban 5,9. Na persze. Talán ha a Corsa 8-900 kiló volna, de ez majdnem 1,2 tonna. Nem bírom ki, lelövöm a poént itt és most. A kisautót egyáltalán nem kíméltem. Bár száguldozni egy ilyen modellel lehetetlen, azért lehet vele padlógázon közlekedni. Én ezt tettem, csak azért is. Mindenképpen be akartam bizonyítani, hogy a hat liter alatti fogyasztás kamu.

Aztán mielőtt visszavittem a tesztautót, teleraktam gázolajjal, osztottam, szoroztam, és 5,5 liter lett az eredmény. Ez azt jelenti, hogy normális használat mellett a fogyasztást vélhetően 5 liter alatt lehet tartani városban; nagyikának biztosan sikerülni fog. És akkor most jöjjön az érme másik oldala.

A motornak hidegen iszonytatóan gusztustalan hangja van. Ugyanez van a Grande Puntóban és a Suzukikban, és azokban sem szól éppenséggel szépen, de a Corsában valahogy még csúnyábban kerreg. Gyorsításnál is velőt rázóan undorító hangja van, és 2000-2200-as fordulat alatt valami egészen extrém módon, észbontóan, használhatatlanul erőtlen. A benzines nyilván kulturáltabb, csöndesebb és kiegyensúlyozottabban adja le a teljesítményét, viszont többet fogyaszt, és nyomatékszegény. Valamit valamiért.


A Corsának a feneke a legszebb, pedig a dízelnek még a kipufogója sem látszik
hirdetés

Ez a motor akkor a legrokonszenvesebb, amikor autóúton, autópályán egyenletes sebességgel haladunk. Ilyenkor csöndben van, egyedül a szél surrogását lehet hallani. Ezen a ponton jegyezném meg, hogy a futómű kényelmes, kényelmességéhez mérten meglepően stabil, és a világon mindenhez mérten elképesztően halk. Olyan halk, hogy még 130-nál sem érkezik semmiféle zaj a futómű felől; kisautóban ilyet, ha jól emlékszem, még nem is tapasztaltam soha.


Nem túl szép, de nem is csúnya. Rend van, és fegyelem, legfeljebb egy késhegynyi önfeledtség került a koncepcióba

Opel Corsa 1,3 CDTI ECOTEC - 2007

A motorhoz hatsebességes váltó csatlakozik - a butábbik 1,3-ashoz csak ötsebességes -, tökéletesen pontos, precíz. Egyáltalán nem is tűnt fel, hogy váltogatnom kell, csak utólag, ahogy visszagondoltam, döbbentem rá, milyen jó dolgom volt.

A 90 lovas dízel Corsa legolcsóbb, Enjoy felszereltségű változata 3,5 millióba kerül, de a Cosmo változat, jobb hifivel, nagyobb felnikkel, ködlámpával, légkondival is alig drágább 4 milliónál. A tesztautóban navigáció (működő!!!) és kanyarfényszóró is volt; ezek persze még a legvagányabb Corsákban is feláras kiegészítők.

Az új Corsa nem hoz szégyent az Opel fejére. Tágas, kényelmes és praktikus, és még jól is néz ki. A dízel változat hangos, viszont gyakorlatilag nem fogyaszt. Ha valakit nem zavar a szörnyű kerregés, józan választás.

 

Opel Corsa 2006 Cosmo Opel Corsa 2006 Cosmo

A Totalcar értékelése:

Csinos külső, konzervatív belső. Az alacsony fordulaton halott, de fordulaton is csak közepesen erős motor nagyon hangos, viszont jól fogyaszt. Precíz váltó, kényelmes, de határozott, nagyon csöndes futómű.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar Magazine

As good as it looks?
Anyone who sees the Proceed GT is mesmerized by its sight, but it's hard to deliver a similarly stunning performance on the road.