2005.04.28. 09:41

Adatlap Jeep Grand Cherokee Laredo - 2004

  • 2987 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 218 LE @ 4000 rpm
  • 510 Nm @ 1600 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.0 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.6 l/100km
  • 11 800 000 Ft

Adatlap Jeep Grand Cherokee Limited - 2004

  • 4700 cm3-es,V 8 hengeres benzines
  • 231 LE @ 4500 rpm
  • 410 Nm @ 3600 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    14.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    19.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    12.0 l/100km
  • 14 400 000 Ft

Adatlap Jeep Grand Cherokee Limited - 2004

  • 5654 cm3-es,V 8 hengeres benzines
  • 326 LE @ 5000 rpm
  • 500 Nm @ 4000 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.4 másodperc
  • Végsebesség:
    208 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    15.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    21.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    12.0 l/100km
  • 15 500 000 Ft
Hagyjuk az evázókat, a kegyetlen kaszást és a többi marhaságot. Tizenhárom év után a Jeep a derékszögű vonalzó mellett pár körzővonást is engedélyezett a tervezőmérnököknek, sőt a műszaki szakembereket is az autó közelébe engedték. A Grand Cherokee egyebek mellett focihajú háromliteres turbódízel és V8-as Hemi-motorral, új arányokkal, valamint elektronikus tudatmódosító szerekkel bizonyítja, hogy élete a vásárlóké.

Alapvetően megmaradt a korábban már bevált varacskosdisznó-küllem, eddig is ezért vették, eztán is ezért fogják, legtöbbjükben meg csak azért használják majd a négykerék-hajtást, mert állandó. Ne ússzunk el, hiszen a Cherokee kívül-belül jelentősen átalakult, de a megváltozott részletekkel is eltéveszthetetlen maradt.


A két elemi jeepes részlet, a hétlyukú hűtőmaszk és a négyszögletes kerékjáratok maradtak, az eddigieknél jóval tágabbra nyitva. A sportosabb európai modellekhez igazodva változtak az autó arányai, hosszabb, szélesebb és laposabb elődjénél. A hosszúság 139 mm-es növekedéséből 9 centi jutott a tengelyek közé, ennél sokkal érdekesebb, hogy bár széltében csak 1,2 centit szedett föl az autó, a nyomtáv 6,4 centivel nőtt, ami nagyon jót tesz irányíthatóságának, főleg közúton érződik stabilabbnak elődjénél.

Szemből azonnal feltűnik, hogy az eddigi kockalámpákat dupla kerek fényszórókra cserélték, erről a legegyszerűbb a 2005-ös modell azonosítása. Hátul is új világítótesteket rajzoltak, de ellentétben a korábbinál harmonikusabb orrkiképzéssel, a fenék sokkal szögletesebb lett, annyira dobozszerű, hogy az ember azt várja, mikor pattan ki belőle a rugós Jancsi bohóc. Arányaiban hosszabb a lámpaíveket felülről beburkoló motorháztető, meredekebb lett a szélvédő, vékonyabb az A-oszlop, a magasabbra húzott övvonal miatt pedig keskenyebbek az ablakok.

Végeredményben működnek a változások, az élőképemlékek és a fotók nézegetése közben azon kaptam magam, hogy elkezdett tetszeni az új orr és far, pedig alapvetően ki nem állhatom a szabadidő-terepjárókat. Az új karosszériaelemek körüli turbulenciát a szélcsatornában tüntették el, észrevehetően javult az autó zajkomfortja, és csökkent légellenállása.


Az utastér is átalakult, igaz, kevésbé érzékelhető mértékben. Újak a formák, de maradt az amerikai hangulat, műfa betét, kemény műanyagok, viszont az anyagválasztást érő kifogásokon kívül a kezelőszervekre nem lehet panasz. Meglepően egyszerű a válasz a kopogós anyagok miértjére. Bár egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy az európai vásárlóknak is megfeleljenek autóik, Detroit alapvetően lassan és nehézkesen reagál a változásokra. Egyetlen darab bemutatóautón nézhettük meg az európai képviselők által kisírt bőr műszerfalburkolatot, de azt is megtudtuk, hogy egyelőre nem döntötték el, a sorozatgyártott autókba bekerül-e a könnyen tisztítható plasztiknál egy fokkal azért szofisztikáltabb borítás.


Egészen ritka gesztussal biztosították, hogy mindenkinek nyilvánvaló legyen a különbség előd és utód között: az első nap délutánján rövid tesztutat tehettünk a 99-es modellel. A szállást - és egész Toszkánát - övező kanyargós utakon nem volt nagy élmény a korábbi Grand Cherokee. Elég kelletlenül vette a fordulókat, többször is meg kellett fékezni az amúgy óvatos sebességgel tervezett kanyarok bemenetén, meglehetősen kevéssé tűnt agilis, élvezetesen vezethető autónak. Később megtudtuk, hogy az új modelltől sokkal barátságosabb közúti viselkedést várhatunk, ez volt a fejlesztések fő csapásiránya.


Ennek érdekében a méretváltozások mellett a legtöbb technikai elemet is kicserélték. Az újdonságok: az eddigi globoid csigás helyett fogasléces kormánymű, elöl független, hátul az eddigi három helyett öt bekötési ponton rögzített multilink rendszerű hátsó futómű, valamint két új összkerék-hajtási rendszer segít a kerekek íven, az autó úton tartásában. És tényleg, egy alvással később kiderül, hogy a 2005-ös modell valóban sokkal kezesebb, barátságosabb, útra valóbb, mint elődje.

2,2 tonnás saját tömegből persze nehéz vezetési élményt kicsikarni, a Grand Cherokee irányításához pár másodperccel előbbre kell gondolkodni, mint rendesen, viszont amint megvan az összhang sofőr és az autó között, nagyon élvezetesen csapathatóvá válik a böhöm, különösen a ritka forgalmú, őrült kanyarokkal tűzdelt murvás utakon.

Csiroki


A csirokik (cserokik, cherokee-k) az őshonos amerikaiak által öt civilizált törzsként emlegetett nagy törzsek egyike. A mai Egyesült Államok keleti, dél-keleti felében éldegéltek, majd legtöbbjüket akaratuk ellenére az Ozark Plateau-ra telepítették a nem őshonos, de sokkal komolyabb létszámú és fegyverzettel felszerelt amerikaiak. Szakértők becslései szerint manapság 5 és 7 millió között lehet a Földön élő csiroki-leszármazottak száma.

Sequoyah
Tsalagi: a csirokiknál is délebbre lakó Muscogee-indiánok hívták tsalaginak a csirokikat. Ők ezt csaragi-ként vették át, majd az angolszász átírásban alakult ki a végleges cherokee elnevezés.

Az amerikai történelemkönyvek természetesen több kiemelkedő csiroki személyiséget is számon tartanak, de mind közül a legszimpatikusabb a híres Sequoyah (Seqoia, Szikója???), aki kitalálta a csiroki írást. Sequoyah egyedül alkotta meg a csiroki nemzet írásjeleit és rendszerét, és ezzel máig egyedülálló tettet hajtott végre a történelemben.

Az már csak autóbuziknak vicces, hogy Sequoia néven a Toyota készített gigaterepjárót.