Finomkodó óriás

Bemutató: Ford Ranger - 2016.

2016.05.07. 09:53 Módosítva: 2016.05.07. 10:17

Hatalmas a mozgolódás a pickup kisteherautók piacán. Senki nem akar kimaradni, mindenki minimum ráncfelvarrással próbálkozik, még olyan szereplők is megjelennek, akikről ebben a témában még sose hallottunk. Vagy évtizedek óta kivonultak, mint például a Fiat, a Mercedes vagy a Renault. Igaz, utóbbiaknál gyakorlatilag ugyanarról az alapról beszélhetünk, hiszen mindkettő az új Navarára épül, míg a Fiatnál a L200-ra építkeznek.

A Ford az immár öt éve megjelent Rangerrel a ráncfelvarrást választotta. Mivel a kocsik tetemes részét egyáltalán nem a hagyományos, erdőn-mezőn-terepen való közlekedésre veszik, az eladások fele Wildtrak vagy Limited felszereltség, az erősebb motorral, így a Ford is igyekszik kiszolgálni a kényelmesebb vásárlók igényeit, ez meg is látszott a beltéren. Persze ettől még maradt a platós, merevhidas teherautó, csak picit kellemesebb körülmények között pattoghatunk.

A pattogás ellensúlyozására kerülhetett volna a bemutató modellekbe némi súly, mondjuk olyan 200 kg, és mindjárt kellemesebb lett volna. Viszont van villanyszervó, amin lehet vitatkozni, jó vagy sem. Vezetés közben szinte semmi visszajelzést nem kapunk az útról, viszont cserébe megkapjuk szinte az összes vezetőtámogató kütyüt, mint a sávtartó asszisztens, vagy az adaptív tempomat. 

A terepre nem járó pickupos egyik válfaja a yachtot szállító. Nekik kedvez, hogy immár 3,5 tonnát is vontathatunk, amennyiben van E-s jogsink, és bekerült az utánfutó-stabilizátor is. Ez annyit tesz, hogy amikor az utánfutó elkezd belengeni, az elektronika érzékeli, és az ESP segítségél a kocsit a megfelelő oldalon fékezgetve csökkenti a csapkodást.

Mi pont az ennek leginkább megfelelő modellt fogtuk ki, a 200 lóerős, 5 hengeres motorral (még euro 5-ös) megáldott Wildtrakot. A korábban tesztelt modellhez képest műszakilag nem sokat változott, már persze a villanyszervón kívül. Az orra igazodik a mostani modellszériához, erről nekem mindig valami óriás planktonevő jut eszembe. A beltér viszont igencsak megváltozott. A hagyományos gomberdő a kormányon megmaradt, de középkonzol már előnyére változott. Az előzőben még a legmagasabb felszereltségnél is egy egérmoziban volt minden, beleértve a navigációt is, alatta rettenetes gombtenger, a parkolókamera (aminek azt hiszem, egy ekkora járműnél nem kell ecsetelnem az előnyeit) pedig a tükörbe integrálódott, itt már mindent egy modern és normális méretű érintőképernyőn láthatunk.

Sok autóban elkövetik az a hibát, hogy minden állítási lehetőséget is az érintőképernyőre  raknak. Ami egész addig jó, amíg áll a kocsi, de ha mondjuk kint csapatunk a prérin - ami azért előfordulhat egy ilyen autónál - ember legyen a talpán, aki két hepe és hupa között eltalálja a virtuális gombokat. A Rangerben szerencsére dedikált gombjai lettek nemcsak a klímának, hanem a rádió fontosabb funkcióinak is. Az óracsoport is megváltozott, a kor divatjának köszönhetően eltűnt a vízhőfok, sőt a fordulatszámmérő is. Szerencsére ha mégis hiányozna, azért mindkét kijelző előcsalogatható.

Persze ezek csak a bemutatón felsorakoztatott karácsonyfa verziókra igazak (Limited, Wildtrak), az egyszerűbb modellekben hagyományos analóg óracsoport van, és amennyire a sajtóanyagból ki tudtam venni, egy ráncfelvart egérmozi vár minket középen.

A plató méretei természetesen nem változtak, viszont az új Wildtrakkon a gyári „bukócső” még annyit se ér, mint amúgy. Mondjuk a Limiteden látható cső is inkább látványelem, nem véd meg a bukástól, hiszen csak pár könnyen szakadó csavarral van a plató tetejéhez fogva. De arra még csak-csak rátámasztunk egy beeső polcot vagy lapra szerelt szekrényt, míg erre az szélcsatornában tervezett műanyag burkolatú izére már félnék bármit is rátenni. Hogy ne csak szidjam a dizájnelemet, hisz jó eséllyel úgyse szállítanak vele, beépített platóvilágítása van, amit eddig talán csak az Amaroknál láttam.

Dupla kabinos, alapfelszereltség Mitsubishi L200 Mahindra Goa Isuzu D-Max Nissan NP300 Navara Ford Ranger VW Amarok Toyota Hilux
                      (még a régi modell)
Nettó ár 5 690 000 Ft 5 740 000 Ft 5 890 000 Ft 6 031 496 Ft 6 415 000 Ft 6 702 000 Ft 6 020 118 Ft
Bruttó ár 7 226 300 Ft 7 289 800 Ft 7 480 300 Ft 7 660 000 Ft 8 147 050 Ft 8 511 540 Ft 7 645 550 Ft
Motor 154 Le, 380 Nm 120 LE, 290 Nm 163 Le, 400 Nm 160 Le, 403 Nm 130 Le, 350 Nm 140 Le, 340 Nm 144 Le, 343 Nm
                       
Plató méret                     
Hossz (mm) 1520 1530 1552 1537 1549 1555 1545
Teljes szélesség (mm) 1470 1520 1530 1560 1560 1620 1515
Szélesség a kerékdoboknál (mm) na. na. 1120 1130 1139 1222 na.
Falmagasság (mm) 475 550 465 474 511 508 450
Rakodási magasság na. na. na. 805 835 780 na.
Teherbírás (kg) 1030 1030 1030 1062 1207 952 790
Fordulókör (m) 11,8 11,2 13,1 12,4 12,4 12,95 13,2
                       
Külső méretek                     
Hossz (mm) 5205 5118 5295 5300 5362 5254 5260
Magasság (mm) 1775 1942 1785 1805 1815 1834 1850
Szélesség (mm) 1785 1770 1860 1850 1860 1944 1835
Tengelytáv (mm) 3000 3040 3095 3150 3220 3095 3085
Első terepszög (fok) 30 36 29,4 30,4 28 28 30
Hátsó terepszög (fok) 22 21 22,4 25,5 28 23,6 22
Szabad hasmagasság (mm) 200 210 225 219 229 250 227
                       
                       
Alapfelszereltség                     
klíma x x x x - - x
elektromos ablak x x x x x - -
elektromosan mozgatható tükör - x - x x - -
tempomat x x - x - - -
rádió x x - x x x -

A Ranger a maga 130 kezdő lóerejével gyengének tűnik a többnyire 140-160 lóerős mezőnyben, de bruttó 300 ezer forintot rádobva már 160 lóerővel virgonckodhatunk. Listaárban az alap duplakabinos 4x4-es modell nettó 6,4 millióba kerül, amivel a felső harmadban mozog, viszont például a kifutó toppmodell Hiluxnál nagyobb a platója és jobb a felszereltsége.