Megvolt: Kia Soul 1.6 CRDi (2009)

A malomkerék legalább puha…

2009. április 17., péntek 00:58
Egyelőre nincs több kártya a Kia Soul-pakliban – a benzinest a múltkor kihúztuk, most itt a dízel. A forma továbbra is ütős, az utastér kicsit más, konszolidáltabb, de van stílusa, és megjöttek a newtonméterek is. Persze gázolajból.

Amikor egy tuningshow-n egyetlen új szériaautót állítanak ki, és az a szériaautó képes arra, hogy ne ácsorogjon bambán, elveszetten, a nézők tudatalattijában összeharákolt köpet által beborítva, valamelyik szélső, pókháló lepte standon, a paintbrushos, kompresszoros, airride-os, O. J. Simpsonokká morcosított szuperverdák tömör fekete árnyékában, akkor az tud valamit. A Kia Soult ki merték állítani – rögvest kettőt is belőle. És megállt a lábán, sőt, szerintem simán jobb volt a pódiumra felguruló épített izék javarészénél.

3,8 milkós indulóárával nem kétséges: a Soul minden mostoha gazdasági időjárás ellenére is kelendő lesz. Az alig drágábban, 4,2-től mért dízel pedig még inkább. Ezt a kocsit majdnem úgy megbámulja mindenki, mint az Autobianchimat, amiből egy működik az országban, és a nézelődők többségének lövése sincs arról, milyen kocsit lát. Nemhogy a típust, de a márkát sem sejti. A Soul kvázi ugyanezt tudja, klímával, hétéves teljes körű garanciával, a család számára már-már feleslegesen tágasra vett utastérrel, létező (bár közel sem tág) csomagtartóval. Kezdetnek nem rossz.

Az alap 1,6-os benzines azonban nehezen birkózik meg vele. Mind a tömeggel, mind a jelentős légellenállással. Amikor legutóbb ilyen autó járt a szerkesztőségben , lényegében három kifogásunk volt vele szemben. A szörnyű rugózás, a filléres műanyag belső, valamint a motor fordulatszám-tartományának jelentős részén tapasztalható lomhaság.

Mivel a design a ma emberének még a saját testi épségénél is fontosabb, ezen a mostani, 115 dízel lóerőt tudó tesztautón szintén 18-as felnik voltak 225/45-ös gumikkal. Ha még egy hetet tesztelnem kell, mehetek újra fogorvoshoz, maradjunk ennyiben. Kevés autó létezik ma, amelyikben ennyire nincs összhangban egymással a csillapítás feszessége, a rugók erőssége, a rugózatlan elemek tömege és a kocsi mérete. Vibrál, dobál, üt, remeg – mindent csinál, amit nem lenne szabad. De hát a benzinesnél ezt megszoktuk…

Sokan átkoznak bennünket, autós újságírókat a pokolba minden alkalommal, amikor kopogós, kemény burkolatokat kifogásolunk – remélem, sikerül e lelkesen levelezgető olvasógárdát tovább bosszantanom. A műanyag puhaságán alapuló részleges minőségítéleti módszer védelmében szeretném elmondani, hogy egyrészt a puhított felületű műanyagot drágább előállítani, ezért az eleve ad egyfajta gazdagságérzetet, ha nyomkodó ujjunk alatt hosszú millimétereket enged a műszerfal. A Soullal a másik végen érezzük magunkat – mintha mínusz kétszázezer forintunk lenne a Cora-hitelkártyán már a hó elején, és az autó is hitelbe’ van. Ilyenkor kell nagyon erősen mantrázni: csak 4,2 millióba került, csak 4,2 millióba került, csak 4,2 millióba került…

Másrészt a kemény felületek visszhangosabbak. Mellesleg bármi, amit ilyen műanyagra teszünk, és nem plüssállat, zörögni kezd, az ilyen autó aurája szinte megafonon sugározza az olcsóságot. Ráadásul a Kiának valami ismeretlen, távol-keleti sámánoktól vett módszerrel sikerült még a bőrkormányt is kőkeménnyé tennie a Soulban, pedig ez elméletileg lehetetlen. Tényleg így van, a Papp Tibivel kocogtattuk a rücskös karimát, és kínunkban röhögtünk. Remélem, a kopogtatásellenzők tábora ezen a ponton végre egy emberként agyvérzést kapott, s a károgásuk nélküli csendben, nyugodtabb hangnemben folytathatjuk a beszámolót.

Még egy szót a kopogtatásellenzőkről – isten nyugosztalja őket, most már így retrospektíve –: szegények már sosem tudják meg, hogy a dízeles Soul a rugózás teljes hiányán és az igényes beltéri burkolatok maximális elspórolásán túlmenően igen fain jármű.

Tágas, jók az ülései, a vezetőnek minden szuperül kézre áll, beülni és azonnal jól használni nem ördöngösség. És bár ebben a példányban kevésbé volt merész a belső tér színvilága az előzőnél – ha a fekete szín tengerszerű alkalmazását nevezhetjük „kevésbé merésznek” –, de a kis fedeleket fel-, a kesztyűtartót lenyitva piros üregek tárulnak fel; nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy valami fekete designer tervezte a kocsi belsejét, és közben egyfolytában a barátnője járt a fejében, aki este az ágyban várja majd… De mindent egybevetve, felszorozva, kivonva és összeadva, a Soul ügyes.

A cikk második oldalán végre beszélünk arról is, ami ennek a Soulnak a lényege. A dízelmotorról.

És hiába olyan magas, mint a SOTE központi épülete, kiválóan kanyarra fogható. A kormány tűrhetően pontos, az autó orra azonnal mozdul, a gumik veszettül markolják az aszfaltot, nem billen, nem csúszik, ha mégis, kézben tartható és természetes a mozgása. Lehet vele döngölni, csak kicsit furcsa, hogy közben felhőkarcolóban ülünk.

Egészen jó a váltó is, előrefelé pompás a kilátás, bár hátrafele ilyen nem létezik belőle. Sebaj, van tolatókamera, a monitor a tükörben lakik. Ismét egy olyan megvalósítás, ami elméletben szuper, a gyakorlatban nem működik. Mert a rükverckép leglogikusabb helye tényleg a tükör, de a Kia elspórolta az ilyen eszközöknél életbevágóan fontos tájékozódási vonalakat – ilyen kormányállás mellett ezen az íven megy el az autó oldala, itt pediglen vége van a kocsinak (bár a lökhárító látszik a Kia-monitor alján, ezért ez talán nem akkora hiba). És kicsi is a kép, ezért a gyakorlatban az ember ötször infarktust kap, mire egy olyasfajta mélygarázsban a helyére lavírozza az autót, mint a Totalcaré. A tolatóradar sem jó segítség, mert hamar beijed – már akkor veszettül sípol, amikor még távol az akadály.

A villódzó hangszórókat viszont sok kollégámmal ellentétben szerettem, bár ezt a geget sem sikerült jól megoldani. Az első ajtókba épített nyomók pereme a zene ütemére, avagy a hangok burkológörbéjére (tehát sokkal csillapítottabban) villog. A legtöbb fajta muzsikaszóra eltalálja az ütemet, és ahogy a Soul célba vett közönségét elképzelem, szerintem kifejezetten zabálják majd ezt az extrát. Akinek nem tetszik, annak meg ott az „OFF” állás, vagy még jobb, ha meg se rendeli a cuccot, csak ne hőzöngjön itt nekem. A baj a funkcióval nevezetesen az, hogy csak a túloldali hangszóró villogása látszik, mert a nyomót takaró műanyag rács túl vastag, vagy ha máshonnan nézzük, a lyukai túl mélyek, oldalirányban nem jut ki fény. Ha vékonyabb fémhálót tettek volna ide, teljes lenne a sztereós hejehuja.

És elérkeztünk a teszt csúcspontjához, amiért idáig szenvedett az olvasó a betűk falásával – a motorhoz. A benzines tehát egyértelműen gyengének találtatott a múltkor, mert csak alaposan kihúzatva volt alkalmas a Soul akár távolról is dinamikusnak nevezhető mozgatására. A dízel tíz lóerővel vékonyabb, amitől nem kell megijedni, mert a nyomatéka bő másfélszeres (255 a 154 Nm ellenében), és jóval lejjebb meg is kapjuk (4200 helyett 1900/min-nél). És éppen ez az, ami hiányzott a benzinesből.

Az életben milyen? Hidegen például hangos. Lehet, hogy csak a zajcsillapítás, a tágas bódé és a kemény burkolatok teszik, de kifejezetten kerregősebbnek hallottam, mint ugyanőt például a Cee’dben . Amikor bemelegszik, már puhul a harkálysereg csőre, balsafává válik a bükk, amin korábban kopogtattak, de azért egy pillanatra se hinni róla, hogy benzines.

A karakterisztikája legalább nem olyan, mint a túlságosan feltöltött kisdízeleké, amik megfulladnak kétezerig – ez például olyan 1100-as fordulattól kedvetlenül, inkább csak kötelességtudatból belefekszik a hámba. Az ereje 1500-1600 körül jön meg, utána vidáman húz. Nem mondanám, hogy a Soul gazellaként szökell vele, de tény, hogy sokkal élettelibb és jobban együtt lehet vele élni, mint a benzinessel. Ha már szökelléshez kell hasonlítanom, akkor inkább olyan, mint a kölyökbulldogé játék közben, rövid, lelkes, nagy erőbedobással történik, de igazából lassú.

Egyenletesen tartott gáznál, sík terepen egyébként egészen kulturált a hang, érdekes, a szélzaj és a gördülési zaj sem vészes, pedig utóbbiakat indokolná a széles gumi és a nagy homlokfelület. Ötvennél 65, nyolcvannál 71, százharmincnál 72,5 decibelt mértem, első kettő tűrhető érték, még a harmadik is tolerálható. De gyorsításnál, padlógázon 76-ba szökkent a hangnyomásmérőn a jelzés, ami már sok, és ha abszolút értékben még nem is nagyon az, a hangszín ilyenkor mindenképpen kellemetlen.

Legyen ön az első, aki a Soulról ír!

Itt ez a különleges, sokaknak tetsző, tágas, jól kanyarodó, tisztességesen mozgó, szuperül összeszerelt, de rugózásmentes és olcsó műanyagokkal kitapétázott autó. Aki ismeri a Kia nevet, tűzbe tenné a cég kocsijaiért a kezét , az idegenkedő kívülállók száma azonban még mindig nagyobb. Az ár szuper, a garancia példa nélkül álló, érdemes ezt megvenni?

Kia Soul

Hm. A Cee’d ugyanezzel a motorral komfortosabb, dinamikusabb, csendesebb autó, ráadásul olcsóbb is. De ha az egyediséget, a stílust bármilyen apró szorzóként belevesszük a képletbe, a Soulnak nyert ügye van.

Viszont aki metálszürkében meg meri venni, annak esküszöm, letöröm a kezét.

Kia Soul 2009 Ex Kia Soul 2009 Ex

A Totalcar értékelése:

Dízellel már tűrhetően megy, ha nem hajtjuk, nem is zajos. Tágas, jópofa, az egyéniségével és az árával pedig visszahoz egy pontot abból, amit a rugózásával és az olcsó belével elveszít. Ezért a 3,5.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Versenytársak Versenytársak

  Kia Soul 2008 Ex Citroën C3 Picasso 2008 Exclusive Renault Kangoo Be Bop 2009 1.5 dCi Mini Mini II 2007 Cooper D
  Kia Soul 2009 Ex Citroën C3 Picasso 2009 Exclusive Renault Kangoo Be Bop 2009 1.5 dCi Mini Mini II 2011 Cooper D
Motor 1582 cm3 soros 4 hengeres dízel 1560 cm3 soros 4 hengeres dízel 1461 cm3 soros 4 hengeres dízel 1598 cm3 soros 4 hengeres dízel
Telj. 114 LE @ 4000 rpm 109 LE @ 4000 rpm 106 LE @ 4000 rpm 112 LE @ 4000 rpm
Nyomaték 255 Nm @ 1900 rpm 240 Nm @ 1750 rpm 240 Nm @ 2000 rpm 270 Nm @ 1750 rpm
Fogy. 4.6/6.3/5.2 4.2/6.5/5.0 4.9/6.3/5.4 3.5/4.2/3.8
Ár 4 599 000 Ft 5 300 000 Ft 4 900 000 Ft 6 520 000 Ft
 

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

törlőlapát
KIA CEE`D SW 2.0 Kombi 2007-2013
14508 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
KIA MAGENTIS 2.0 lépcsőshátú 2005-2013
19308 Ft
törlőlapát
KIA CARENS 2.0 CRDi egyterű 2005-2013
6296 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Honda Accord or Mazda 6?
The Accord has a petrol engine, the Mazda is a diesel. Both did over 200 thousand km. Which one would you choose?