Megvolt: Kia Soul 1.6 CRDi (2009)

A malomkerék legalább puha…

2009. április 17., péntek 00:58
Egyelőre nincs több kártya a Kia Soul-pakliban – a benzinest a múltkor kihúztuk, most itt a dízel. A forma továbbra is ütős, az utastér kicsit más, konszolidáltabb, de van stílusa, és megjöttek a newtonméterek is. Persze gázolajból.

Amikor egy tuningshow-n egyetlen új szériaautót állítanak ki, és az a szériaautó képes arra, hogy ne ácsorogjon bambán, elveszetten, a nézők tudatalattijában összeharákolt köpet által beborítva, valamelyik szélső, pókháló lepte standon, a paintbrushos, kompresszoros, airride-os, O. J. Simpsonokká morcosított szuperverdák tömör fekete árnyékában, akkor az tud valamit. A Kia Soult ki merték állítani – rögvest kettőt is belőle. És megállt a lábán, sőt, szerintem simán jobb volt a pódiumra felguruló épített izék javarészénél.

3,8 milkós indulóárával nem kétséges: a Soul minden mostoha gazdasági időjárás ellenére is kelendő lesz. Az alig drágábban, 4,2-től mért dízel pedig még inkább. Ezt a kocsit majdnem úgy megbámulja mindenki, mint az Autobianchimat, amiből egy működik az országban, és a nézelődők többségének lövése sincs arról, milyen kocsit lát. Nemhogy a típust, de a márkát sem sejti. A Soul kvázi ugyanezt tudja, klímával, hétéves teljes körű garanciával, a család számára már-már feleslegesen tágasra vett utastérrel, létező (bár közel sem tág) csomagtartóval. Kezdetnek nem rossz.

Az alap 1,6-os benzines azonban nehezen birkózik meg vele. Mind a tömeggel, mind a jelentős légellenállással. Amikor legutóbb ilyen autó járt a szerkesztőségben , lényegében három kifogásunk volt vele szemben. A szörnyű rugózás, a filléres műanyag belső, valamint a motor fordulatszám-tartományának jelentős részén tapasztalható lomhaság.

Mivel a design a ma emberének még a saját testi épségénél is fontosabb, ezen a mostani, 115 dízel lóerőt tudó tesztautón szintén 18-as felnik voltak 225/45-ös gumikkal. Ha még egy hetet tesztelnem kell, mehetek újra fogorvoshoz, maradjunk ennyiben. Kevés autó létezik ma, amelyikben ennyire nincs összhangban egymással a csillapítás feszessége, a rugók erőssége, a rugózatlan elemek tömege és a kocsi mérete. Vibrál, dobál, üt, remeg – mindent csinál, amit nem lenne szabad. De hát a benzinesnél ezt megszoktuk…

Sokan átkoznak bennünket, autós újságírókat a pokolba minden alkalommal, amikor kopogós, kemény burkolatokat kifogásolunk – remélem, sikerül e lelkesen levelezgető olvasógárdát tovább bosszantanom. A műanyag puhaságán alapuló részleges minőségítéleti módszer védelmében szeretném elmondani, hogy egyrészt a puhított felületű műanyagot drágább előállítani, ezért az eleve ad egyfajta gazdagságérzetet, ha nyomkodó ujjunk alatt hosszú millimétereket enged a műszerfal. A Soullal a másik végen érezzük magunkat – mintha mínusz kétszázezer forintunk lenne a Cora-hitelkártyán már a hó elején, és az autó is hitelbe’ van. Ilyenkor kell nagyon erősen mantrázni: csak 4,2 millióba került, csak 4,2 millióba került, csak 4,2 millióba került…

Másrészt a kemény felületek visszhangosabbak. Mellesleg bármi, amit ilyen műanyagra teszünk, és nem plüssállat, zörögni kezd, az ilyen autó aurája szinte megafonon sugározza az olcsóságot. Ráadásul a Kiának valami ismeretlen, távol-keleti sámánoktól vett módszerrel sikerült még a bőrkormányt is kőkeménnyé tennie a Soulban, pedig ez elméletileg lehetetlen. Tényleg így van, a Papp Tibivel kocogtattuk a rücskös karimát, és kínunkban röhögtünk. Remélem, a kopogtatásellenzők tábora ezen a ponton végre egy emberként agyvérzést kapott, s a károgásuk nélküli csendben, nyugodtabb hangnemben folytathatjuk a beszámolót.

Még egy szót a kopogtatásellenzőkről – isten nyugosztalja őket, most már így retrospektíve –: szegények már sosem tudják meg, hogy a dízeles Soul a rugózás teljes hiányán és az igényes beltéri burkolatok maximális elspórolásán túlmenően igen fain jármű.

Tágas, jók az ülései, a vezetőnek minden szuperül kézre áll, beülni és azonnal jól használni nem ördöngösség. És bár ebben a példányban kevésbé volt merész a belső tér színvilága az előzőnél – ha a fekete szín tengerszerű alkalmazását nevezhetjük „kevésbé merésznek” –, de a kis fedeleket fel-, a kesztyűtartót lenyitva piros üregek tárulnak fel; nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy valami fekete designer tervezte a kocsi belsejét, és közben egyfolytában a barátnője járt a fejében, aki este az ágyban várja majd… De mindent egybevetve, felszorozva, kivonva és összeadva, a Soul ügyes.

A cikk második oldalán végre beszélünk arról is, ami ennek a Soulnak a lényege. A dízelmotorról.

És hiába olyan magas, mint a SOTE központi épülete, kiválóan kanyarra fogható. A kormány tűrhetően pontos, az autó orra azonnal mozdul, a gumik veszettül markolják az aszfaltot, nem billen, nem csúszik, ha mégis, kézben tartható és természetes a mozgása. Lehet vele döngölni, csak kicsit furcsa, hogy közben felhőkarcolóban ülünk.

Egészen jó a váltó is, előrefelé pompás a kilátás, bár hátrafele ilyen nem létezik belőle. Sebaj, van tolatókamera, a monitor a tükörben lakik. Ismét egy olyan megvalósítás, ami elméletben szuper, a gyakorlatban nem működik. Mert a rükverckép leglogikusabb helye tényleg a tükör, de a Kia elspórolta az ilyen eszközöknél életbevágóan fontos tájékozódási vonalakat – ilyen kormányállás mellett ezen az íven megy el az autó oldala, itt pediglen vége van a kocsinak (bár a lökhárító látszik a Kia-monitor alján, ezért ez talán nem akkora hiba). És kicsi is a kép, ezért a gyakorlatban az ember ötször infarktust kap, mire egy olyasfajta mélygarázsban a helyére lavírozza az autót, mint a Totalcaré. A tolatóradar sem jó segítség, mert hamar beijed – már akkor veszettül sípol, amikor még távol az akadály.

A villódzó hangszórókat viszont sok kollégámmal ellentétben szerettem, bár ezt a geget sem sikerült jól megoldani. Az első ajtókba épített nyomók pereme a zene ütemére, avagy a hangok burkológörbéjére (tehát sokkal csillapítottabban) villog. A legtöbb fajta muzsikaszóra eltalálja az ütemet, és ahogy a Soul célba vett közönségét elképzelem, szerintem kifejezetten zabálják majd ezt az extrát. Akinek nem tetszik, annak meg ott az „OFF” állás, vagy még jobb, ha meg se rendeli a cuccot, csak ne hőzöngjön itt nekem. A baj a funkcióval nevezetesen az, hogy csak a túloldali hangszóró villogása látszik, mert a nyomót takaró műanyag rács túl vastag, vagy ha máshonnan nézzük, a lyukai túl mélyek, oldalirányban nem jut ki fény. Ha vékonyabb fémhálót tettek volna ide, teljes lenne a sztereós hejehuja.

És elérkeztünk a teszt csúcspontjához, amiért idáig szenvedett az olvasó a betűk falásával – a motorhoz. A benzines tehát egyértelműen gyengének találtatott a múltkor, mert csak alaposan kihúzatva volt alkalmas a Soul akár távolról is dinamikusnak nevezhető mozgatására. A dízel tíz lóerővel vékonyabb, amitől nem kell megijedni, mert a nyomatéka bő másfélszeres (255 a 154 Nm ellenében), és jóval lejjebb meg is kapjuk (4200 helyett 1900/min-nél). És éppen ez az, ami hiányzott a benzinesből.

Az életben milyen? Hidegen például hangos. Lehet, hogy csak a zajcsillapítás, a tágas bódé és a kemény burkolatok teszik, de kifejezetten kerregősebbnek hallottam, mint ugyanőt például a Cee’dben . Amikor bemelegszik, már puhul a harkálysereg csőre, balsafává válik a bükk, amin korábban kopogtattak, de azért egy pillanatra se hinni róla, hogy benzines.

A karakterisztikája legalább nem olyan, mint a túlságosan feltöltött kisdízeleké, amik megfulladnak kétezerig – ez például olyan 1100-as fordulattól kedvetlenül, inkább csak kötelességtudatból belefekszik a hámba. Az ereje 1500-1600 körül jön meg, utána vidáman húz. Nem mondanám, hogy a Soul gazellaként szökell vele, de tény, hogy sokkal élettelibb és jobban együtt lehet vele élni, mint a benzinessel. Ha már szökelléshez kell hasonlítanom, akkor inkább olyan, mint a kölyökbulldogé játék közben, rövid, lelkes, nagy erőbedobással történik, de igazából lassú.

Egyenletesen tartott gáznál, sík terepen egyébként egészen kulturált a hang, érdekes, a szélzaj és a gördülési zaj sem vészes, pedig utóbbiakat indokolná a széles gumi és a nagy homlokfelület. Ötvennél 65, nyolcvannál 71, százharmincnál 72,5 decibelt mértem, első kettő tűrhető érték, még a harmadik is tolerálható. De gyorsításnál, padlógázon 76-ba szökkent a hangnyomásmérőn a jelzés, ami már sok, és ha abszolút értékben még nem is nagyon az, a hangszín ilyenkor mindenképpen kellemetlen.

Legyen ön az első, aki a Soulról ír!

Itt ez a különleges, sokaknak tetsző, tágas, jól kanyarodó, tisztességesen mozgó, szuperül összeszerelt, de rugózásmentes és olcsó műanyagokkal kitapétázott autó. Aki ismeri a Kia nevet, tűzbe tenné a cég kocsijaiért a kezét , az idegenkedő kívülállók száma azonban még mindig nagyobb. Az ár szuper, a garancia példa nélkül álló, érdemes ezt megvenni?

Kia Soul

Hm. A Cee’d ugyanezzel a motorral komfortosabb, dinamikusabb, csendesebb autó, ráadásul olcsóbb is. De ha az egyediséget, a stílust bármilyen apró szorzóként belevesszük a képletbe, a Soulnak nyert ügye van.

Viszont aki metálszürkében meg meri venni, annak esküszöm, letöröm a kezét.

Kia Soul 2009 Ex Kia Soul 2009 Ex

A Totalcar értékelése:

Dízellel már tűrhetően megy, ha nem hajtjuk, nem is zajos. Tágas, jópofa, az egyéniségével és az árával pedig visszahoz egy pontot abból, amit a rugózásával és az olcsó belével elveszít. Ezért a 3,5.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Versenytársak Versenytársak

  Kia Soul 2008 Ex Citroën C3 Picasso 2008 Exclusive Renault Kangoo Be Bop 2009 1.5 dCi Mini Mini II 2007 Cooper D
  Kia Soul 2009 Ex Citroën C3 Picasso 2009 Exclusive Renault Kangoo Be Bop 2009 1.5 dCi Mini Mini II 2011 Cooper D
Motor 1582 cm3 soros 4 hengeres dízel 1560 cm3 soros 4 hengeres dízel 1461 cm3 soros 4 hengeres dízel 1598 cm3 soros 4 hengeres dízel
Telj. 114 LE @ 4000 rpm 109 LE @ 4000 rpm 106 LE @ 4000 rpm 112 LE @ 4000 rpm
Nyomaték 255 Nm @ 1900 rpm 240 Nm @ 1750 rpm 240 Nm @ 2000 rpm 270 Nm @ 1750 rpm
Fogy. 4.6/6.3/5.2 4.2/6.5/5.0 4.9/6.3/5.4 3.5/4.2/3.8
Ár 4 599 000 Ft 5 300 000 Ft 4 900 000 Ft 6 520 000 Ft
 

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

olajszűrő
KIA SOUL 1.6 CVVT Ferdehátú 2009-2013
1200 Ft
hosszbordás szíj
KIA CARENS 2.0 CRDi 115 egyterű 2007-2013
4414 Ft
elektromos készlet, vonóhorog
KIA CARENS 1.6 CVVT egyterű 2010-2013
3400 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Dressed in carbon, riding on 19” wheels
There will be people who couldn't care less about electric cars but will want an i3 because of its features, its looks or hold on, its driveability.