Surranni, terepen, diszkóhoz

2008.04.24. 01:05

Adatlap Ford Kuga Trend - 2008

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.6 másodperc
  • Végsebesség:
    182 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • 7 131 000 Ft

Kint, bent, vegyes érzelmek

A Kugához való közeledés egyébként három lépcsőben történik. Az ember először jól elakad kint, mert onnan állat jó. Ott van először is a kinetikdizájn, aminek a formaruhájába belekalapálták a kasztnit. Olyan lett, mint minden mai Ford: határozott élek, érdekes ablakvonal, dagadt sárvédőívek, vicsori maszkkombináció, domborzatos lámpák. Érdekes, modern forma, a zömökség, terepjárós elemek miatt pedig végképp. És ennek ellenére megvan benne az a harmónia, ami a Mondeóból például hiányzik. A legjobb része azonban a sirályszárnyas Mercedes 300 SL-ekről származó, a Nissan Qashqaion újjáélesztett, itt tehát már második reneszánszát élő, kettős motorházfedél-púp. Kár, hogy ez az elem itt már csak játék a présszerszámmal, funkciója nincs, de a vezetőülésből hatásos rombolóérzetet ad.

Ajtó nyit, jöjjön a beltér, mint második befogadási lépcső. A Ford – dicséretére legyen mondva – nem csak belehányta a Focus, az S-Max vagy a Mondeo belsejét (ahogy például a Volkswagen szokta hasonló esetben), hanem újat tervezett. Szokásos, hűvös fekete, újkori kölni stílus, a szintén szokásos, kicsit már vásáriasságba hajlóan sok, fémszínű műanyag dekorral. A helykínálat elöl és hátul egyaránt nagyvonalú, ám a jobb egyen olyan furcsán kanyarodik a műszerfal, hogy a teszten résztvevő újságírók nagy része csak úgy találta meg itt a kényelmes helyzetet, hogy teljesen hátratolta az ülést. Én is.

Aztán a testet körülvevő, habosított műanyagburkolatú kellem hullámaiból előtűnnek a költségtakarékosság zátonyai. A műszerfal igényes, puha anyagú, ám a nyúlkáló kezek hatótávolságán kívül átmegy kemény, csillogó feketébe. És az a rész napon még tükröződik is a szélvédőben. Aztán a kormányoszlopon, bal oldalt ott a Világ Legotrombább Kezelőeleme, a térdre fenyegetően meredő, lapátnyi rádiótávvezérlő. Egyébként meg nem is esik jobban kézre, mint a rádió gombjai a középkonzolon. Aztán a mennyezeti szemüvegtartóról lenyitás után kiderül, hogy sorjás, a belét pedig olyasféle vékony szivaccsal bélelték ki, mint amilyen a régi orosz pléhjátékok dobozában volt. És a csomagtérajtó felső élén lévő légterelőből négy óriási csavar meredezik befelé.

Viszont a csomagtérajtó két részletben nyílik, és felárért van óriási üvegtető. Szépek a felnik is, van sok tárolórekesz, hátul a láb alatt dugizugok, a háttámlák hátulján felhajtható kisasztalkák, a csomagtartóban 12 voltos stekker, no meg 360 (vagy a padló alatti rész kihasználásával 410) kihasználható liternyi hely. A második lépcsőről vegyes érzelmekkel lépünk tovább – látjuk, hol vágták a költségeket, de az összhatás azért kellemes.

Fordul megy

A harmadik menet mindenért kárpótol. Vezetünk. Mint bármilyen új Forddal, a Kugával sem éri az embert csalódás. Az ülés nekem a legalacsonyabb helyzetben is magasnak tűnt, de azért kényelmes, és a mindenfelé, és jó tág határok között állítható kormányt szépen kézre tudja húzni az ember. Magasan ül a váltó, könnyen jár, nem trükk vele eltalálni a 6+1 fokozat bármelyikét, de óriásiakat kell rajta mozdítani. Hatodikban már úgy fekszik a bot, mintha szétakadt volna a szerkezet. De ettől még nem rossz használni, csak szokatlan a szemnek.

A futómű, a kormányzás teljesen SUV-talan, már ami a pontosságot illeti. Kicsit mintha egy Focusban ülnénk, és a tájat magasra felnyúló periszkópon át vetítenék a szélvédőre. Billegés persze akad, szerpentinen nem is kevés, ezért akadt újságíró, aki tengeribeteg lett. De tipikusan azért mindenki inkább élvezte a vezetést, mint kritizálta.

Megsüketülni öröm

Számomra viszont a Kuga kivételes, kiemelkedő, egészen egyedi tulajdonsága nem a szén-dioxid-kibocsátás, mert azt nem érzem, legfeljebb valamenyire csillapítja a bűntudatomat. Hanem a csend. A döbbenetes csend.

Egy ponton a társam kitalálta, hogy próbáljuk meg leállítani a motort menet közben. Az ötlet onnan jött, hogy a gombnyomásos Mondeo motorját le lehet lőni 50 km/h alatt. Akadt egy nyugis rész, épp csak tötymörögtünk, sehol egy autó, gondoltam, na majd most. Megnyomtam a gombot – semmi. Mire a jobb egyről – Zsozsi, nyolcvannal toljuk, minek próbálkozol? Na azt a nyolcvanat hittem én negyvenötnek.

Ebben az autóban a 80 50-nek, a 130 100-nak, a 160 pedig 120-nak tűnik. A csend avensisi dimenziókba lép, toyotások ugye értik? Általában szinte semmi hang nem jön be, csak durva aszfalton hallatszik kevés, viszont kellemetlen gumizaj. A kétliteres dízel szép kereken hengerget előre, nem csap mondjuk falhoz, de sose érezni, hogy erőlködne. A hangból meg szinte lehetetlen kitalálni, hogy mi hajtja az autót. Fantasztikus.

Szóval itt a Kuga, hétfélért nem szabad kihagyni, bár az átütő sikerhez lehetne belőle Tiguan-gyilkos, 1,8-as, turbós benzines is, mondjuk 6,8 milláért. De így is jó és hiteles. Ja, és nem lehet leállítani menet közben. Még 10 km/h alatt sem.

Totalcar értékelés - Ford Kuga Trend - 2008

Olyan jó, mint egy Mondeo, olyan csendes, mint egy Avensis, annyit pufog, mint másfél Prius, mindez nem csekélység. De ha véletlenül rosszra fordulna az út, erre van szükség, nem másra.