Teszt: Mazda 6 2.0 - 2008

A kifutó Accordnál biztos jobb

2008. február 19., kedd 12:08
A japán középkategória eddig legjobbnak tartott képviselőjével, a Honda Accordjával hasonlítottuk össze a most megjelent Mazda6-ot. Karakuri!

Két, nagyjából azonos felszereltségű, hasonló motorú középkategóriás szedán, nagyjából azonos áron: 6 719 900 forint az új Mazda, 6 349 000 forint a kifutó Honda, mindkettőben 2 literes soros négyhengeres motor, közel alapfelszereltséggel. Vajon melyikért érdemes most kitenni a pénzt? Mindenki rohanjon megvenni a kifutó Hondát, mert kicsit olcsóbb, vagy nagyot durrant az új Mazda6? És a dráma: érdemes-e megvárni a pár hét múlva megjelenő új Accordot?

A Mazda6 bemutatóján már egyértelmű volt, hogy az új 6-osnak semmi köze a  Ford Mondeóhoz. Amikor először megláttam a garázsban, döbbenten álltam néhány másodpercig, és nem csak a színe miatt: egy Lexus GS-be oltott RX-8. Vagy RX-8 ba oltott GS? Mindegy is. Jól néz ki. Marha jól néz ki. A bicskakulcs kicsit anakronisztikus, de ez viszonylag szerényen felszerelt változat, az extrásabbakhoz jár a kulcs nélküli nyitás-indítás. Az éppen kifutó Accorddal más volt a helyzet, már volt ideje belesimulni az utcaképbe, de nem volt sose különösebben feltűnő, igazi szürke eminenciás. Ismerjük róla a nagy egybevas sík felületeket, a soros négyhengeres kétliteres motort, a minden Hondában tökéletes váltót, a közvetlen kormányzást, a nagy helyet.

A Mazdában slendrián módon bedobtam a táskát a hátsó ülés elé, és szemet szúrt, mekkora hely van ott még úgy is, hogy Kari hozta el az autót, aki fekszik benne, mint egy fürdőkádban. Mielőtt testre szabhattam volna, a beszálláskor bevertem a fejem az A-oszlopba, amire végül is lehetett számítani. ez lett az új trend: a középkategóriában fejet kell hajtani. A ajtó túl szélesre tárul, alig értem el a becsukáshoz, talán a sarkába sikerül belekapaszkodnom, pedig már előrébb húztam a széket. Az Accorba ülve nem vágtam be a fejemet; talán az utolsó ilyen autó. És pont elérni az ajtót a csukáshoz.

A Mazda6 műszerfala gusztusos, nekem kicsit nyögvenyelős a kormányon a mindent vezérlő vezérlő. Tényleg kék fények jelölik a középkonzolon, amit éppen állítgatok, viszont vezetés közben senki se álljon neki kitapasztalni, mert veszélyes. Tipikusan olyan eszköz, aminek a használatát gyakorolni kell, hogy rutinszerűvé váljék. A Mazda6 kormánya jó: nagyon jó fogású, bőr, közvetlen, olyan érzés, mint a két-három számmal kisebb MX-5-é. Rengeteg visszajelzést ad az útról. És a kocsi hogy kanyarodik! Pedig téli gumi van rajta, de sokkal peresebb, mint a Hondáé.

Hazafelé több jól ismert hajtűkanyar van. Az elektronika is hagy játszani egy kicsit, de a közvetlensége még a Hondáéhoz képest is kimagasló, pedig mikor amaz megjelent, nem hittük, hogy annál jobban is meg lehet oldani a hogyan legyen sportos egy elsőkerekes középkategóriás kérdését. Persze a Mazda rugózása a nagyobb, keresztirányú úthibákon dobál, de macskakövön vagy jó minőségű aszfalton még kényelmes. De hogy kerül bele a kisautófék? Amelyik a pedálra nézéskor is szinte blokkol. Blokkolás nincs, vigyáz ránk az ABS, az AFS és a DSC. Utóbbi kettő kikapcsolója mellé mindjárt három vakkapcsoló is odafért, ez nem szép dolog. Folyamatosan tudatosítani a vásárlóval, hogy az egy vidéki ház áráért vett autóban még lett volna hová lapátolni a pénzt.

A 6-os hatfokozatú kézi váltója jó, ahogy a Honda ötöse is. Egyformán kellemes kapcsolgatni, egyformán veszik a fokozatokat. Ha már az egyformaságnál vagyunk: el tudják képzelni, hogy mondjuk két német autónak ugyanott legyen a vészvillogó-kapcsolója, a kétzónás klíma vezérlése, és még a gombok is úgy nézzenek ki? Ez a két kocsi teljesen egyforma. Hangulatukban, karakterükben egyaránt.

Ugyanúgy rövid az ülések előlapja, a belsejük, a színeik hasonlóak. Még a kézifék melletti tárolóedény is hasonló, mindössze annyi a differencia, hogy a Mazdában az anyós oldalán van a kézifék karja. Hasonló a négyhengeres motorok karaktere is. Eddig azt hittük, a Honda pörög lelkesebben, de nem. Most az új Mazda lelkesedik jobban, sőt kevésbé nyers, sokkal halkabb, és érzésre jobban is megy egy kicsit, mint a Honda.

A helykínálat az új Mazdában valamivel talán jobb, mint az Accordban, nagy csodára kár számítani, a tengelytávjuk csaknem azonos: A Mazdáé 272, a Hondáé 267 centiméter. A csomagtartójuk nagy, és jól használható, négy fővel simán elmennek nyaralni, telelni. Kényelmesen befér mindkettőbe a gyerekülés, alapáron van egy rakás légzsák.

De a Mazdában van a világ legbénább parkolóradarja. Minden hátramenetbe kapcsolásnál sípol egyet, utána folyamatosan pittyeg, egyre gyorsabban, akkor is, ha egy méternél több hely van mögötte. Amikor folyamatos sípolásba kezd, ott még bő 20 centi marad. Nem jó, túl érzékeny, túl óvatos, túl izé. A próbált Hondának nincs radarja.

Mindkettő elöl hajt, ami nem baj, mert itthon az az évi négy havas nap meg az 1015 méteres Kékes tető megmászható fronthajtással is. A hibridek hiányáért sem kár, minél kevesebb dolog tud elromlani, annál jobban tartja majd az értékét. Egy fontos dolog idekívánkozik: a Mazda6 könnyebb, mint az előző 6-os. Ugyan csak néhány tíz kilóval, de mégis. A trendet kell ebben látni, a Mazda könnyít, a 2-essel kezdte, most a 6-ossal folytatja.

Felszereltségre szinte azonosak. Van bennük kétzónás automata klíma, ami huzatmentesen oldja meg a fűtést és hűtést, kellemesen okos mindkettő, csak akkor kezdenek fújni, amikor már elég meleg a víz. A zónák elválasztására szolgáló gombok ugyanolyanok, és ugyanott vannak mindkét kocsiban. Általánosságban elmondható, hogy a Honda annyival darabosabb, régiesebb, amennyivel korábban jött ki. Ma már más a divat, mint 2002-ben volt, a próbált, éppen kifutó Hondát bemutatták.

Ezek a kétliteres motorok pont elegendők. Minek 300-400 lóerő egy ilyen kocsiba? Ez a 145 (Honda: 156) ló is pont elegendő, akár 50 százalékkal is át lehet vele lépni a sebességhatárokat autópályán, annál több meg minek? Ez is elég előzéshez, csak időben vissza kell kapcsolni, és mennek, ahogy egy átlagos képességű vezetőnek még sok is. A Hondának egy picit nyersebb a hangja, a Mazda selymesebb, kellemesebb karakter. A Mazda városban 12 litert eszik, ez nem kevés, de egyrészt a tesztüzemmód meg a rövid utak és a hideg sem barátai a kedvező fogyasztásnak, pláne nem együtt. Na de 12 liter??

Mostanra látjuk, hogy bizony a Mazdának sikerült megszorítani a Hondát, sőt sokkal kellemesebb, jobb autót csináltak, ami csak egy picivel kerül többe, mint az éppen búcsúzó Accord. És most, a végén jöjjön az Agatha Christie-szerű dráma: pár hét múlva jön az új Accord.

Az új Accord szinte biztos drágább lesz. Az Audi és a Mercedes mellé pozícionálják, erről árulkodik a bemutatás előtt álló Accord C osztályú Mercedesre hajazó hűtőrácsa a három vízszintes csíkkal. Továbbá lesz benne egy rakás elektronikus segédlet, például adaptív ESP, elektromos szervó változó rásegítéssel, okos, követős tempomat, sávelhagyás-figyelmeztetés. Azt most már látjuk, hogy nagyon-nagyon nehezen tud bármi számottevően jobb lenni ennél a Mazda6-nál. Főleg ennyi pénzért.

Mazda 6 2008 2.0 Te Mazda 6 2008 2.0 Te

A Totalcar értékelése:

Finom, kellemes autó, jól megy, szép, csendes, kényelmes és biztonságos. Igazából egy autónak ennél többet nem kell tudnia. Ez elég.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar Magazine

Breakfast of champions
The concept is simple yet hard to surpass. Every Saturday morning, Californian car enthusiasts drive to Irvine, park their cars in the parking lot, grab a coffee and chat about each other’s rides.