Teszt: Nissan Murano - 2006

Nagy krumpli

2006. január 27., péntek 08:29
Nem értettem, mit keres az autó a listán, terepjárókról volt szó, ez a nagy krumpli meg csak úgy néz ki. És bár a külső elviszi az egész autót, terepen még magát sem tudja, nemhogy a benne ülőket.

Mostanában a külsejére még díjat is kapott, úgy emlegették, hogy a világ legszebb autója, pedig mondom: csak egy nagy krumpli. Nagy és drága, meg csilli-villi, meg villantós ficsúrverda. Valamiért ezek jutottak eszembe a gyűlölködő pillantások kereszttüzében, amikor a városban autóztam vele néhány napig.

Mert néztek ám mindenhol, a feltűnőséggel nincs baj. Mindenki észrevesz egy nagy krumplit az utcán, de terepen már kevesebben. Nem azért, mert ott jobb a mimikrije, hanem mert nem megy oda, pontosabban nem tud odamenni. Mert ez nem terepjáró, nem is állított ilyesmit senki. Még a gyártó sem.

Ők is tudatában vannak, hogy nem a Murano a hagyományosan tiszteletreméltó Nissan terepjáró vérvonal továbbvivője. Még a divatos SUV kategóriába sem merték berakni. Inkább kitaláltak neki egy újat, úgy nevezték el, crossover. A Murano ennek a kategóriának legrosszabb esetben is csak a második helyezttje lehet (vagy az első, ugye), mivel rajta kívül csak a Mitsubishi Outlandert ismerjük ami crossover.

Inkább álljunk rá a kérdésre, mit érezhet, aki valamiért rászánja azt a 14 és fél millió forintot - amennyibe most a Murano kerül -, amiért csak az autó és a bőrülések színét választhatja meg. Mert motorból csak a 3,5 literes V6-os benzines van hozzá, és váltóból is csak a CVT. De ez nem baj, legalább könnyebb a választás.

Ráadásul sem a motorral, sem a beltérrel nincs gond. A műszerfal kissé ingerszegény ugyan - a csak fel-le állítható kormány mögött a narancssárga fényű műszercsoport több mint hasonlít a 350Z műszereire -, de a középkonzol királya, a navigációs képernyő mindent visz. Magyarország-térkép híján semmi értelme bekapcsolni, csak egy piros nyíl látható a nagy fehér semmiben.

Kikapcsolva viszont nincs időt mutató óránk sem, ami hiányzik, mint cukrosnak az inzulin, hiszen már minden autóban van, és nagyon megszoktam. Van viszont nagy fekete képernyő, joystickkal meg sok gombbal. Egy hét alatt egyszer sem nyúltam hozzájuk.

A fekete képernyő csak tolatáskor élénkül fel, ilyenkor a hátsó rendszámtábla feletti kamerácska képét mutatja, és színes vonalakkal segíti a parkolást. A középkonzol alja némileg befejezetlennek tűnik. Lóg a semmiben. A funkcionalitására nem panaszkodom, csak a kinézetére. Lehet, hogy szívroham ölte meg a rajzolót, amikor ezt a részt tervezte.

A pedálok távolsága motorosan állítható az ülés bal oldalán található gombbal. Akárki akármit mond, biztos vagyok benne, hogy ezt vagy a leendő női tulajdonosok, vagy a hatalmas bengák érdekében készítették.

Alacsony hölgyek közelebb tudják húzni magukhoz a pedálsort, túlméretes Indián barátomnak épp ellenkezőleg, teljesen be kellett nyomnia, hogy még az ülés leghátsó pozíciójából se ütközzenek behajlított lábai a kormányba. A pedálokat betolva viszont rátalált élete második olyan autójára, amiben elfér. Az eddigi egyetlen a saját Buggyja volt, az is csak azért, mert rá készült. Pedig megpróbált beülni a Grand Cheeroke ba is.

A fokozatválasztó kar - magyarul váltó - előtt van a négykerék-hajtást ki-be kapcsoló elektronika gombja. Álló helyzetben vagy nagyon lassú menet közben tudjuk belőni, hogy ne csak elöl kaparjanak a kerekek, hanem hátra is jusson a 246 lóerőből. Erre városban szinte sosincs szükség. Annyira kellemes a magas üléspozícióból terelni, még viszonylag nagy sebességgel is, hogy még kanyarban se vesszük észre, hogy nem személyautóban ülünk.

Nincs puha billegés, de a kemény rázás sem érezhető, így lehetetlen eldönteni, a futóművet sportosra vagy komfortosra hangolták. Lehet, hogy pont crossoveresre van hangolva, és ezért tűnik ismeretlennek. Hóban, esőben, sárban viszont érdemes aktiválni a 4WD-t, nem bánjuk meg.

Kicsit komótosabb lesz a haladás, meg valahogy a V6-os morgás is jobban elmélyül, viszont a menettulajdonságokban szemernyi változás sem érződik. Vagy a súlyelosztás, vagy a futómű, vagy valami olyasmi lehet a dologban, amit csak skyline-izmusnak neveznék, és egyedül a Nissan ismeri a titkát. Ez a hajtás van az X-trailben is (meg a GT-R-ben is), és ott is szinte csak jó tapasztalatok jöttek a tesztelőből.

Bármennyire próbálom is a Mercedes M- és az Infiniti-rajongókat megingatni, hiába dicsérem végletekig a Muranót - amit, valljunk be, egyedül a fogyasztása miatt nem vállalnék -, sajnos, azt is el kell róla mondanom, hogy az égvilágon semmi köze olyan utakhoz, amik nem szilárd burkolatúak. Nem a keményre szikkadt agyagra gondolok, inkább a felázottra. Az jár az eszemben, hogy milyen sok helyre nem lehet elmenni vele, amiről azt gondolnánk, bírja.

Nemcsak a 18 colos kerekek miatt létrejött hasmagasság, nemcsak a négykerékhajtásra való hajlam, hanem úgy egészében a Murano jellege azt sugallja, hogy ha nem is Somogybabodra készült, a Nagyvárad utca burkolatlan talaján bátran hajthatunk vele. Vagy nyugodtan legurulhatunk a tópartra. Nos, nem. Pontosan annyira kell vigyázni vele, mint egy alacsony személyautóval. Már csak azért is, mert semmiféle motort vagy egyéb lágy részt védő burkolat nincs a kocsi alatt.

Kimondottan olyan részek lógnak le, amik más autóról nem. A kötelező táncként előírt Adventre parkos mutatványt szinte teljes egészében ki is hagytam vele. A Muranónak kijelölt időpontban már két napja esett az eső, de engem ez nem tántoríthatott el, és az autón levő nyári gumikkal bátran nekivágtam a sár lightnak.

Nem volt vendégmarasztalóan mély, csak olyan szabványos. Az első domb feléig jutottam 4WD állásban. Kikapcsolt menetstabilizálóval. Bekapcsolva még addig sem. Aztán szép lassan visszacsúsztam a domb aljára.

Nissan Murano - 2006

Ezután még pörögtem kicsit a sárban, hogy koszolódjon az autó, és a főnökeim is elhiggyék, ott voltam, de ennél többre akkor a Murano nem volt képes. Úgy érzem, máskor sem lenne képes többre. Egyszerűen ő a kakukktojás a sorban, egyáltalán nem való terepre. De hangsúlyozom, ezt nem is állította senki, csak mi szerettük volna megtudni, mégis mennyit tudhat. Kiderült, hogy valóban egy csilli-villi ficsúrverda, ami mellesleg a világ legszebb autója.

A totálsár terepjáróit mind azonos körülmények között próbáltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesárok, siratófal, bakhát, bucka: a részletes metódust itt találja.

Nissan Murano 2007 Xtronic Cvt Nissan Murano 2007 Xtronic Cvt

A Totalcar értékelése:

A Murano egy szem motorja feleslegesen erõs a közlekedéshez, túl halk a szórakozáshoz. Van olcsóbban némább és sportosabb is, de ez néz ki a legjobban.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
NISSAN ALMERA 1.6 Ferdehátú 1995-2000
2412 Ft
hosszbordás szíj
NISSAN NAVARA 2.5 dCi 4WD Pick-up 2006-2013
2656 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi zárt terepjáró 2007-2013
14362 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

A plane crashing onto a race track
The onboard cam of a race car recorded the accident.