Bármi egyéb motorral

2007.11.14. 00:35

Adatlap Mitsubishi Outlander Instyle - 2007

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 310 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    187 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • 8 890 000 Ft
Külön-külön csupa jó dologról van szó. Az Outlander jó autó. Ez egy jó dízel, ez meg itt egy kitűnő váltó - a három együtt bizonyos pillanatokban egyetlen idegesítő csődtömeget eredményez.

De tessék csak belegondolni: majdnem két tonna. Ehhez egy kétliteres dízel? Igen, vicces. A nyolcliteres városi fogyasztás is vicces, persze, értem én, de ennyire ne spóroljunk már. Másfél tonna fölött kéne még vagy egy liternyi hengerűrtartalom, bármit egyen is az a motor. Szép, marketingszempontból sem érdektelen katalógusadat a 183 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás; ezzel az Outlander lett a legkisebb emissziójú SUV.

Hibátlanul jön-megy, míg síkvidékről van szó. De ha valakinek olyan szerencsés életkörülményeket adott a sors, hogy otthon és a munkahelyén is garázsban parkolhat, a rámpák miatt egy éven belül számoljon egy kuplungcserével. Ha nem futhat neki, úgy lefullad a rámpán, mint a huzat, csúsztatni kell a kuplungot, de annyit, amennyi már nem egészséges. És mindezt hideg motorral. 310 newtonméter? Oké, de csak 1750-es fordulaton, egyesben már nem az a biztonságos rámpajáró tempó. 1,8 méter a szélességünk, ez nagy autó, gondoljanak bele, mielőtt saját Outlandert konfigurálnak.

Automatával mindezt elkerülhetjük. Kerülhetnénk – automata sajnos nincs az árlistán. Akkor viszont vegyék a 156 lovas 2,2-es dízelt, az már a csavarra azonos Citroën C Crossert is elfogadhatóan vitte – ez sajnos még hangos is, kellemetlen orgánummal, ami gyakran a túlfeszített motorok sajátja. Ha mindenben a betegesen keresném a jót, azt mondhatnám, vaktesztnek kitűnő, mert végül csak megtaláltam, ki is ez: ugyanaz a 2,0 PD TDI, aminek a hangjától a Passatban is rosszul voltam.

Viszont tény, hogy fogyasztásban valami szürreális értékeket lehet vele elérni, városban lazán hozza a 8,5-es katalógusadatot, és abban már egy kis dugó is van. De egy 8-9 milliós autónál a tankolási kéjérzetet leszámítva ez egyszerűen nem számít, sokkal többet érne egy tízliteres fogyasztású, erős SUV.

A C Crosserben nem ültem hátul, úgyhogy meglepett, mennyire nincs ott hely, főleg a fejtér hiányos. Nem a hajam éri el a plafont; csak behúzott nyakkal férek el. Érthetetlen. Egy napfénytetőtől nem kéne így beszűkülnie egy autónak. Viszont ebben legalább felemeltem a vezetőülést, és kiderült, hogy a japán-francia kooprodukciós SUV mégse alacsony. A C Crosserből nem láttam át egy átlagautó felett, de az egész csak állítható magasságú ülés kérdése. A harmadik sor bábszínházának kipróbálását mellőztem, az már tényleg nagyon rosszul nézett ki.

Vezetni jó, leginkább mert egy kis szakmai és lelki gyakorlattal az ember már ki tudja zárni tudatából a büntető Pumpe-Düse dízelt, és elképzeli valami rendes géppel. Elöl tágas és kényelmes, a két ülés elég messze van egymástól és az ajtó felé is van hely. A kormány jó, szervó pont amennyi kell, a visszajelzés kifogástalan. A fék, ugye azt már élesben is teszteltük , ilyen egy jó fék. A váltó hatsebességes, felhúzógyűrűs rükverccel. Tökéletesen üzemel, príma kapcsolási érzettel.

A futómű egyértelműen a SUV-crossover élmezőnybe tartozik. Szűk kanyarokban az ember hajlamos sportosnak nevezni, rossz úton meg kényelmesnek, ez a kettősség a jó futóművek ismérve. Műszakilag tehát az új Outlander pompás autó.

Mínusz egy vásárló

Mielőtt belénk szálltak volna, megpróbáltam megtéríteni Gábort, a csapodár subarust, akit minden héten kis híján rábeszélnek valami másra. Hol subarus Ádám adna alá egy Impreza STI-t, hol bankár barátja szabadítana rá valami nagyon előnyös áron kínált, nem fizetett hitelből visszavett Alfát, máskor az Emil Freynél kísértik Outlanderrel, ami nyilvánvalóan nagyobb, mint Gábor Forester XT-je .

A nehéz pillanatokban könyörtelen határozottsággal játszom a lebeszélőembert, hiszen ugye mindenki tudja, a Forester az Forester, ökör iszik magában, ami jó, azon ne variáljunk és megbántani egy régi barátot isten ellen való vétek. Tehát alapban én vagyok a Forester prókátora, most is csak elfogulatlan összehasonlítást kértem.

Az első benyomás nagyon jó, az Outlander lényegesen nagyobb a Foresternél. Kívül magasabb, belül tágasabb, a forma- és látványvilága is 2007-es. Gábor hosszasan vizsgálja, mielőtt meglepő kinyilatkoztatást tenne:

- A szélvédő alatti rész szép sakálos.
- ???
- Tudod, a Sakálban Bruce Willis autójában volt ilyen szép, nagy tér.
A Forester csendesebb, csendesebben fut, konkrétabban ezerszer csendesebb, de ez szerintem csak tipikus subarus túlzás. Viszont a jól ismert úthibákon az Outlander futóműve sokkal nagyobbat szól. „Én már rég szervizbe vinném az enyémet, ha ilyen hangokat adna.”

Végigmegyünk Zuglótól Diósjejőig ugyanazokon a fekvőrendőrökön, úthibákon, egyeneseken és kanyarokon. Ítélet: nagyon jó autó az Outlander, de a Forester az Forester.

Totalcar értékelés - Mitsubishi Outlander Instyle - 2007

Az Outlander egyszerûen egy jó autó jó áron. Ha viszont valaki szereti, ha a cuccaiban van valami különleges, aminek nap mint nap örülhet, az nem sok örömet talál benne.