Az első északi

2004.07.20. 09:40
Alig tizennyolc másodperc kell, hogy a legújabb Opel-gyermek elveszítse a fejét. A fedetlen bemutató pedig nem is lehet máshol, mint Hamburgban, a kabriók városában.
 
  Hamburg
 
  Hamburgot - Németország kapuját - 1189-ben alapították. Rotterdam után Európa második legnagyobb kikötője, pedig furcsa módon 100 km-re van az Északi-tengertől. A 31 000 hektárnyi kikötőt az Elba tölcsértorkolata köti össze a tengerrel. Hamburg kifejezetten az acél szállítókonténerek fogadására rendezkedett be, 2003-ban 106,3 millió tonna terméket pakoltak itt ki.

A kikötői logisztikán kívül másra is szakosodtak a hamburgiak. A német újságok és magazinok közül minden másodikat a 950 hamburgi kiadó egyike adja ki. Nem csoda hát, hogy az ezredfordulón 901 milliomos élt Hamburgban, és a leggazdagabb németek 10%-a hamburgi lakos. Hamburgban évente 760 mm csapadék esik átlagosan, ami kevesebb, mint amennyi Velencében hull egy év alatt. (Magyarországon 500-800 mm, területtől függően) Ráadásul a viaduktok száma is több, mint Velencében, pontosan 2123 db. A zordabb időjárás ellenére közel 37 000 regisztrált nyitott tetejű autó futkos HH-s, azaz Hansestadt Hamburg rendszámmal. A gyakorlatban szinte bármerre járunk, mindenhol nyitott autókkal találkozunk.

Kicsit féltem tőle, mert az előző Tigra nagyon nem tetszett. De ez - miközben tökéletesen illeszkedik az Opel új arculatába - szerintem a legszebb kiskabrió lett. Hogy nem vagyok teljesen tévúton, egy nemzetközi csapat is megerősítette, aki a márciusi genfi autószalonon debütált Tigrának a 2004-es év kabriója címet adta.

Nem kedvelem túlságosan a kétüléses kis izéket, de a Tigra elsőre megfogott. Az orr hajaz az Astrára, az autó tengelyvonalában végighúzódó éleket is megleljük, ahogy a mai Opelek jellegzetes hűtőmaszkját és a modern világítótesteket is. Hátul az orr vonalai köszönnek vissza az izmos kis fenéken.

Holger Weyer, a Tigra Twin Top formatervezője külön felhívta a figyelmet az óriási hátsó lámpákra, melyek a formatervezés során kiemelt szerepet játszottak. Szerintem lehetett volna néha egy csipetnyit a háttérbe szorítani, de a végére ezt is megszoktam.

A kedvencem az autó legvégébe kitolt hátsókerék és a kiharapott rendszámtartó felület, ami oldalról néz ki a legjobban. Tesztautónk a Tigra 1.8 Cosmo felszereltsége volt szolid optikai tuninggal, így 17 colos felnin és 205/45-ös gumikon szaladtunk tova. (A Cosmo és a Sport felszereltség egyébként 16 colos alufelnit és 205/50 gumit kap.) További optikai tuninggal nem érdemes sokat bajlódni, - hová lesz a világ! - még króm kipufogóvége is volt. Nagy bevásárláskor lógó orral haladhatunk hát el az igényes autó-extrák sora előtt, nincs, amivel kiegészíthetnénk.

A nagy bevásárlás pedig nem fikció. A Tigra Twin Top a kategória legnagyobb csomagterét produkálja. Tetővel 440 liter, tető nélkül 250. Ehhez az ülések mögötti hálóval védett polcocska is hozzájárul 70 literrel. Amíg az ellenséges francia csapatok a két részre hajló tetőt egymás alatt helyezik el, addig a Tigra sokkal helytakarékosabb módon, a csomagtartó függőleges megosztásával csomagol. A szűkített hely így keskeny ugyan, de igen mély.

A csomagtartó gombnyomásra nyílik. Nem csak a zár, hanem a fedél teljes kinyílásáig hidraulika mozgatja. Nyithatjuk bentről vagy kintről egyaránt. Kifelé egy gombnyomásra nyílik, bezárni csak kintről a gomb folyamatos nyomásával tudjuk.

Az új Tigra a nyugat-franciaországi Cerizay városban a Groupe Henri Heuliez S.A. üzemében készül. Ha valakinek esetleg ismerős lenne a Heuliez név, nem csoda, ugyanis a Peugeot 206CC is ott készül. De ezt a témát most ne feszegessük, nevezzük csupán jó hírű cégnek, ahogy a sajtóanyagban is tették. A biztonság kedvéért a Heuliez embléma az első sárvédőre is felkerült.

A Tigra Twin Top tervezése során 600 ezer kilométert tesztelték szélsőséges körülmények között. A kabriók gyenge pontjára, a zajra külön figyelmet fordítottak. Kritikusan figyeltem hát, hogy szól felhúzott tetővel. Tökéletesen fedett benyomást keltett, bár némi zaj érkezett mindkét oldalról, a nem létező B oszlop vonalából. A durván döntött szélvédő nyitottan megteszi jótékony hatását, bár nagy sebességnél és lehúzott oldalablaknál a biztonsági öv heves rezonanciába kezd.

A tetőnyitás két kallantyú oldása után gombnyomásra történik. 18 másodperc alatt rakja hátra a tetőt . Kicsit jobban örültem volna, ha előre mutató módon a kallantyúzást elhagyják, főleg azért, mert láttunk már e nélküli megoldást az Astra Cabrio esetében. Ja persze az olasz Opel, a Tigra meg Francia Opel, vagyis GM, illetve Vauxhall, vagy valami ilyesmi. Ki tudja már ezeket nyomon követni. Nem egy helyen készülnek, az a lényeg.

A tetőnyitó gombja az ablakemelők mellé, a baloldali ajtóra került. Ez nincs rendben. Főleg, mert mellé került a csomagtartó-nyitógomb is, és nagyon hasonlítanak egymásra. Én többször nyitottam ki a csomagtartót a tető helyett. És olyankor ugye ki kell szállni, mert a csomagtartó csak kintről csukható. Persze meg lehet tanulni, nem gond, de én átszerelném.

Szerencsére a vadabb, 1796 cm3-es, 92 kW-os, azaz 125 lóerős 1.8 ECOTEC motort teszteltük. Ezzel a Tigra elviekben 9,4 másodperc alatt van százon, végsebessége 204 km/h. A 4600-as fordulaton leadott 165 Nm nyomaték valóban rendkívül dinamikusan mozgatta az 1265 kg tömegű gépet. Élvezetes volt az autózás. A váltó egy kicsit még nyers , de ez remélhetőleg a tesztautó kevés futott kilométereinek tudható be. Fogyasztási adatot nem mértünk, de a katalógus szerint 7,7 liter a vegyes.