Bemutató: Opel Tigra Twin Top

Az első északi

2004. július 20., kedd 09:40
Alig tizennyolc másodperc kell, hogy a legújabb Opel-gyermek elveszítse a fejét. A fedetlen bemutató pedig nem is lehet máshol, mint Hamburgban, a kabriók városában.
csik.jpg
 
  Hamburg
 
  Hamburgot - Németország kapuját - 1189-ben alapították. Rotterdam után Európa második legnagyobb kikötője, pedig furcsa módon 100 km-re van az Északi-tengertől. A 31 000 hektárnyi kikötőt az Elba tölcsértorkolata köti össze a tengerrel. Hamburg kifejezetten az acél szállítókonténerek fogadására rendezkedett be, 2003-ban 106,3 millió tonna terméket pakoltak itt ki.

A kikötői logisztikán kívül másra is szakosodtak a hamburgiak. A német újságok és magazinok közül minden másodikat a 950 hamburgi kiadó egyike adja ki. Nem csoda hát, hogy az ezredfordulón 901 milliomos élt Hamburgban, és a leggazdagabb németek 10%-a hamburgi lakos. Hamburgban évente 760 mm csapadék esik átlagosan, ami kevesebb, mint amennyi Velencében hull egy év alatt. (Magyarországon 500-800 mm, területtől függően) Ráadásul a viaduktok száma is több, mint Velencében, pontosan 2123 db. A zordabb időjárás ellenére közel 37 000 regisztrált nyitott tetejű autó futkos HH-s, azaz Hansestadt Hamburg rendszámmal. A gyakorlatban szinte bármerre járunk, mindenhol nyitott autókkal találkozunk.

Kicsit féltem tőle, mert az előző Tigra nagyon nem tetszett. De ez - miközben tökéletesen illeszkedik az Opel új arculatába - szerintem a legszebb kiskabrió lett. Hogy nem vagyok teljesen tévúton, egy nemzetközi csapat is megerősítette, aki a márciusi genfi autószalonon debütált Tigrának a 2004-es év kabriója címet adta.

Nem kedvelem túlságosan a kétüléses kis izéket, de a Tigra elsőre megfogott. Az orr hajaz az Astrára, az autó tengelyvonalában végighúzódó éleket is megleljük, ahogy a mai Opelek jellegzetes hűtőmaszkját és a modern világítótesteket is. Hátul az orr vonalai köszönnek vissza az izmos kis fenéken.

Holger Weyer, a Tigra Twin Top formatervezője külön felhívta a figyelmet az óriási hátsó lámpákra, melyek a formatervezés során kiemelt szerepet játszottak. Szerintem lehetett volna néha egy csipetnyit a háttérbe szorítani, de a végére ezt is megszoktam.

A kedvencem az autó legvégébe kitolt hátsókerék és a kiharapott rendszámtartó felület, ami oldalról néz ki a legjobban. Tesztautónk a Tigra 1.8 Cosmo felszereltsége volt szolid optikai tuninggal, így 17 colos felnin és 205/45-ös gumikon szaladtunk tova. (A Cosmo és a Sport felszereltség egyébként 16 colos alufelnit és 205/50 gumit kap.) További optikai tuninggal nem érdemes sokat bajlódni, - hová lesz a világ! - még króm kipufogóvége is volt. Nagy bevásárláskor lógó orral haladhatunk hát el az igényes autó-extrák sora előtt, nincs, amivel kiegészíthetnénk.

A nagy bevásárlás pedig nem fikció. A Tigra Twin Top a kategória legnagyobb csomagterét produkálja. Tetővel 440 liter, tető nélkül 250. Ehhez az ülések mögötti hálóval védett polcocska is hozzájárul 70 literrel. Amíg az ellenséges francia csapatok a két részre hajló tetőt egymás alatt helyezik el, addig a Tigra sokkal helytakarékosabb módon, a csomagtartó függőleges megosztásával csomagol. A szűkített hely így keskeny ugyan, de igen mély.

A csomagtartó gombnyomásra nyílik. Nem csak a zár, hanem a fedél teljes kinyílásáig hidraulika mozgatja. Nyithatjuk bentről vagy kintről egyaránt. Kifelé egy gombnyomásra nyílik, bezárni csak kintről a gomb folyamatos nyomásával tudjuk.

Az új Tigra a nyugat-franciaországi Cerizay városban a Groupe Henri Heuliez S.A. üzemében készül. Ha valakinek esetleg ismerős lenne a Heuliez név, nem csoda, ugyanis a Peugeot 206CC is ott készül. De ezt a témát most ne feszegessük, nevezzük csupán jó hírű cégnek, ahogy a sajtóanyagban is tették. A biztonság kedvéért a Heuliez embléma az első sárvédőre is felkerült.

A Tigra Twin Top tervezése során 600 ezer kilométert tesztelték szélsőséges körülmények között. A kabriók gyenge pontjára, a zajra külön figyelmet fordítottak. Kritikusan figyeltem hát, hogy szól felhúzott tetővel. Tökéletesen fedett benyomást keltett, bár némi zaj érkezett mindkét oldalról, a nem létező B oszlop vonalából. A durván döntött szélvédő nyitottan megteszi jótékony hatását, bár nagy sebességnél és lehúzott oldalablaknál a biztonsági öv heves rezonanciába kezd.

A tetőnyitás két kallantyú oldása után gombnyomásra történik. 18 másodperc alatt rakja hátra a tetőt . Kicsit jobban örültem volna, ha előre mutató módon a kallantyúzást elhagyják, főleg azért, mert láttunk már e nélküli megoldást az Astra Cabrio esetében. Ja persze az olasz Opel, a Tigra meg Francia Opel, vagyis GM, illetve Vauxhall, vagy valami ilyesmi. Ki tudja már ezeket nyomon követni. Nem egy helyen készülnek, az a lényeg.

A tetőnyitó gombja az ablakemelők mellé, a baloldali ajtóra került. Ez nincs rendben. Főleg, mert mellé került a csomagtartó-nyitógomb is, és nagyon hasonlítanak egymásra. Én többször nyitottam ki a csomagtartót a tető helyett. És olyankor ugye ki kell szállni, mert a csomagtartó csak kintről csukható. Persze meg lehet tanulni, nem gond, de én átszerelném.

Szerencsére a vadabb, 1796 cm3-es, 92 kW-os, azaz 125 lóerős 1.8 ECOTEC motort teszteltük. Ezzel a Tigra elviekben 9,4 másodperc alatt van százon, végsebessége 204 km/h. A 4600-as fordulaton leadott 165 Nm nyomaték valóban rendkívül dinamikusan mozgatta az 1265 kg tömegű gépet. Élvezetes volt az autózás. A váltó egy kicsit még nyers , de ez remélhetőleg a tesztautó kevés futott kilométereinek tudható be. Fogyasztási adatot nem mértünk, de a katalógus szerint 7,7 liter a vegyes.

Kapható lesz még 1,4 TWINPORT-ECOTEC motorral is, ami 1364 cm3-es és takarékosabb (6,1 l/100km) a változó szívásvezérlés és egyéb csodák miatt. A teljesítménye 66 kW (90 LE) és 125 Nm nyomatékot ad 4000-es percenkénti fordulaton. Mind két motor már most tudja az EURO4-es környezetvédelmi normákat.

Az Opel Corsa GSi-ből származó DSA (Dynamic Safety) futóművet a Tigrára optimalizálták. A karosszériát elöl 5, hátul 20 milliméterrel leültették, a nyomtávot 28 milliméterrel megtoldották. A jó úttartáshoz hozzájárult a sportos lengéscsillapító és a merev karosszéria is. A küszöbben és az ajtóban merevítő csöveket találunk. Gondolom, van valami okosság az ajtóban, mert dög nehéznek éreztem. Ami viszont nem baj, mert legalább biztonságosabbnak hat.

A szélvédő keretét nagy szilárdságú acélcső erősíti, és a hátsó hullámos bukócső nem csak szép, hanem valódi biztonsági tulajdonságokkal is bír. Légzsákból négy is jut a Tigrába, el sem merem képzelni, mi történne, ha mind a négy berobban. Természetesen pirotechnikai övfeszítőt és PRS-t (Pedale Release System), vagyis pedálkioldó rendszert is kapott. Szerencsére négy tárcsafék fékezi, ABS-szel és ESP-vel. Az ESP kikapcsolására nem találtam lehetőséget.

Belül a Tigra nem vonultat fel átütő dizájnmegoldásokat. Kellemes, mindenki által szerethető - a külsőhöz képest talán egy kicsit unalmas - belső, jó anyagokból összeválogatva. Kabriósága ellenére semmi nyöszörgést nem hallottam. Hosszú lábaim kényelmesen elfértek, a textillel kombinált bőr székeknek jó volt az oldaltartása. Sajnos a bőrrel vont kormány csak le és föl állítható. Talán csak egy különleges megoldást láttam: a cég által bumerángnak nevezett króm összekötőket a középkonzol és a váltó között.

 
  Tigra Pop
 
  Jeanette Biedermann a németek birtniszpirsz-szerű reménysége a legújabb "Hold The Line" című számának videoklipjében egy Tigra Twin Topot választott társának. A roppant izgalmas videoklipben Jeanette egy Opel Vectrás pizzafutár életét menti meg - aki egyébként gyermekkori barátja is volt . Természetesen egy Twin Top tetőzárási prezentációt sem maradhatott ki. Az énekesnő hivatalos oldalán jelenleg azonnal ez a szám szólal meg: www.jeanettebiedermann.de A dolog érdekessége, hogy a Német Túraautó Bajnokságnak (DTM) ez a szám lett a szignálja.

A tesztvezetés alatt műholdas navigációval tájékozódtunk. A hölgy a gépben kellemes hangon irányított (ellentétben az az új SAAB 9 3 robotcsajával), és pillanatok alatt áttervezte az utat, ha elrontottunk valamit. A kijelző kicsi ugyan, de az ilyen egyszerűbb rendszereknél tökéletesen elég. Könnyű és áttekinthető működésű rendszer, mindenkinek ajánlom.

Opel Tigra Twin Top

A Tigra menet közben is meggyőzött. Szerintem kívülről a formája példamutató, és a belső arculatban is csak a középkonzollal volt bajom. De sebaj, az legyen a legkevesebb. Kíváncsian várom az árát, ami perdöntő lehet. Erről egyelőre nincs hír.

 
  Műszaki adatok:
 
 
  Motorváltozat:   1,4   1,8
  Lökettérfogat:   1364 cm3   1796 cm3
  Max. teljesítmény:   66 kW(90 LE) 5600 1/min-nél   92 kW(125 LE) 6000 1/min-nél
  Max. nyomaték:   125 Nm 4000 1/min-nél   165 Nm 5600 1/min-nél
  Hosszúság:   3931 mm   3931 mm
  Szélesség:   1685 mm   1685 mm
  Magasság:   1364 mm   1364 mm
  Tengelytáv:   2491 mm   2491 mm
  Csomagtér (zárt/nyitott teto):   250/440 liter+70 l   250/440 liter+70 l
  Gyorsulás (0-100 km/h)   12,4 (Easytronic: 13,4) s   9,4 s
  Végsebesség:   180 (Easytronic: 178) km/h   204 km/h
  Fogyasztás (gyári adat):   6,1(Easytronic: 6,0) l/100 km   7,7 l/100 km

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
OPEL CORSA 1.2 Ferdehátú 2010-2013
4844 Ft
tömítőgyűrű, vezérműtengely
OPEL MOVANO 2.5 CDTI alváz 2006-2013
1278 Ft
tömítőgyűrű, vezérműtengely
OPEL ANTARA 2.4 LPG zárt terepjáró 2008-2013
926 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Bragging drifters
The further a challenge is in both time and space, the more confident these guys get in tackling it.