Bemutató: Opel Tigra Twin Top

Az első északi

2004. július 20., kedd 09:40
Alig tizennyolc másodperc kell, hogy a legújabb Opel-gyermek elveszítse a fejét. A fedetlen bemutató pedig nem is lehet máshol, mint Hamburgban, a kabriók városában.
csik.jpg
 
  Hamburg
 
  Hamburgot - Németország kapuját - 1189-ben alapították. Rotterdam után Európa második legnagyobb kikötője, pedig furcsa módon 100 km-re van az Északi-tengertől. A 31 000 hektárnyi kikötőt az Elba tölcsértorkolata köti össze a tengerrel. Hamburg kifejezetten az acél szállítókonténerek fogadására rendezkedett be, 2003-ban 106,3 millió tonna terméket pakoltak itt ki.

A kikötői logisztikán kívül másra is szakosodtak a hamburgiak. A német újságok és magazinok közül minden másodikat a 950 hamburgi kiadó egyike adja ki. Nem csoda hát, hogy az ezredfordulón 901 milliomos élt Hamburgban, és a leggazdagabb németek 10%-a hamburgi lakos. Hamburgban évente 760 mm csapadék esik átlagosan, ami kevesebb, mint amennyi Velencében hull egy év alatt. (Magyarországon 500-800 mm, területtől függően) Ráadásul a viaduktok száma is több, mint Velencében, pontosan 2123 db. A zordabb időjárás ellenére közel 37 000 regisztrált nyitott tetejű autó futkos HH-s, azaz Hansestadt Hamburg rendszámmal. A gyakorlatban szinte bármerre járunk, mindenhol nyitott autókkal találkozunk.

Kicsit féltem tőle, mert az előző Tigra nagyon nem tetszett. De ez - miközben tökéletesen illeszkedik az Opel új arculatába - szerintem a legszebb kiskabrió lett. Hogy nem vagyok teljesen tévúton, egy nemzetközi csapat is megerősítette, aki a márciusi genfi autószalonon debütált Tigrának a 2004-es év kabriója címet adta.

Nem kedvelem túlságosan a kétüléses kis izéket, de a Tigra elsőre megfogott. Az orr hajaz az Astrára, az autó tengelyvonalában végighúzódó éleket is megleljük, ahogy a mai Opelek jellegzetes hűtőmaszkját és a modern világítótesteket is. Hátul az orr vonalai köszönnek vissza az izmos kis fenéken.

Holger Weyer, a Tigra Twin Top formatervezője külön felhívta a figyelmet az óriási hátsó lámpákra, melyek a formatervezés során kiemelt szerepet játszottak. Szerintem lehetett volna néha egy csipetnyit a háttérbe szorítani, de a végére ezt is megszoktam.

A kedvencem az autó legvégébe kitolt hátsókerék és a kiharapott rendszámtartó felület, ami oldalról néz ki a legjobban. Tesztautónk a Tigra 1.8 Cosmo felszereltsége volt szolid optikai tuninggal, így 17 colos felnin és 205/45-ös gumikon szaladtunk tova. (A Cosmo és a Sport felszereltség egyébként 16 colos alufelnit és 205/50 gumit kap.) További optikai tuninggal nem érdemes sokat bajlódni, - hová lesz a világ! - még króm kipufogóvége is volt. Nagy bevásárláskor lógó orral haladhatunk hát el az igényes autó-extrák sora előtt, nincs, amivel kiegészíthetnénk.

A nagy bevásárlás pedig nem fikció. A Tigra Twin Top a kategória legnagyobb csomagterét produkálja. Tetővel 440 liter, tető nélkül 250. Ehhez az ülések mögötti hálóval védett polcocska is hozzájárul 70 literrel. Amíg az ellenséges francia csapatok a két részre hajló tetőt egymás alatt helyezik el, addig a Tigra sokkal helytakarékosabb módon, a csomagtartó függőleges megosztásával csomagol. A szűkített hely így keskeny ugyan, de igen mély.

A csomagtartó gombnyomásra nyílik. Nem csak a zár, hanem a fedél teljes kinyílásáig hidraulika mozgatja. Nyithatjuk bentről vagy kintről egyaránt. Kifelé egy gombnyomásra nyílik, bezárni csak kintről a gomb folyamatos nyomásával tudjuk.

Az új Tigra a nyugat-franciaországi Cerizay városban a Groupe Henri Heuliez S.A. üzemében készül. Ha valakinek esetleg ismerős lenne a Heuliez név, nem csoda, ugyanis a Peugeot 206CC is ott készül. De ezt a témát most ne feszegessük, nevezzük csupán jó hírű cégnek, ahogy a sajtóanyagban is tették. A biztonság kedvéért a Heuliez embléma az első sárvédőre is felkerült.

A Tigra Twin Top tervezése során 600 ezer kilométert tesztelték szélsőséges körülmények között. A kabriók gyenge pontjára, a zajra külön figyelmet fordítottak. Kritikusan figyeltem hát, hogy szól felhúzott tetővel. Tökéletesen fedett benyomást keltett, bár némi zaj érkezett mindkét oldalról, a nem létező B oszlop vonalából. A durván döntött szélvédő nyitottan megteszi jótékony hatását, bár nagy sebességnél és lehúzott oldalablaknál a biztonsági öv heves rezonanciába kezd.

A tetőnyitás két kallantyú oldása után gombnyomásra történik. 18 másodperc alatt rakja hátra a tetőt . Kicsit jobban örültem volna, ha előre mutató módon a kallantyúzást elhagyják, főleg azért, mert láttunk már e nélküli megoldást az Astra Cabrio esetében. Ja persze az olasz Opel, a Tigra meg Francia Opel, vagyis GM, illetve Vauxhall, vagy valami ilyesmi. Ki tudja már ezeket nyomon követni. Nem egy helyen készülnek, az a lényeg.

A tetőnyitó gombja az ablakemelők mellé, a baloldali ajtóra került. Ez nincs rendben. Főleg, mert mellé került a csomagtartó-nyitógomb is, és nagyon hasonlítanak egymásra. Én többször nyitottam ki a csomagtartót a tető helyett. És olyankor ugye ki kell szállni, mert a csomagtartó csak kintről csukható. Persze meg lehet tanulni, nem gond, de én átszerelném.

Szerencsére a vadabb, 1796 cm3-es, 92 kW-os, azaz 125 lóerős 1.8 ECOTEC motort teszteltük. Ezzel a Tigra elviekben 9,4 másodperc alatt van százon, végsebessége 204 km/h. A 4600-as fordulaton leadott 165 Nm nyomaték valóban rendkívül dinamikusan mozgatta az 1265 kg tömegű gépet. Élvezetes volt az autózás. A váltó egy kicsit még nyers , de ez remélhetőleg a tesztautó kevés futott kilométereinek tudható be. Fogyasztási adatot nem mértünk, de a katalógus szerint 7,7 liter a vegyes.

Kapható lesz még 1,4 TWINPORT-ECOTEC motorral is, ami 1364 cm3-es és takarékosabb (6,1 l/100km) a változó szívásvezérlés és egyéb csodák miatt. A teljesítménye 66 kW (90 LE) és 125 Nm nyomatékot ad 4000-es percenkénti fordulaton. Mind két motor már most tudja az EURO4-es környezetvédelmi normákat.

Az Opel Corsa GSi-ből származó DSA (Dynamic Safety) futóművet a Tigrára optimalizálták. A karosszériát elöl 5, hátul 20 milliméterrel leültették, a nyomtávot 28 milliméterrel megtoldották. A jó úttartáshoz hozzájárult a sportos lengéscsillapító és a merev karosszéria is. A küszöbben és az ajtóban merevítő csöveket találunk. Gondolom, van valami okosság az ajtóban, mert dög nehéznek éreztem. Ami viszont nem baj, mert legalább biztonságosabbnak hat.

A szélvédő keretét nagy szilárdságú acélcső erősíti, és a hátsó hullámos bukócső nem csak szép, hanem valódi biztonsági tulajdonságokkal is bír. Légzsákból négy is jut a Tigrába, el sem merem képzelni, mi történne, ha mind a négy berobban. Természetesen pirotechnikai övfeszítőt és PRS-t (Pedale Release System), vagyis pedálkioldó rendszert is kapott. Szerencsére négy tárcsafék fékezi, ABS-szel és ESP-vel. Az ESP kikapcsolására nem találtam lehetőséget.

Belül a Tigra nem vonultat fel átütő dizájnmegoldásokat. Kellemes, mindenki által szerethető - a külsőhöz képest talán egy kicsit unalmas - belső, jó anyagokból összeválogatva. Kabriósága ellenére semmi nyöszörgést nem hallottam. Hosszú lábaim kényelmesen elfértek, a textillel kombinált bőr székeknek jó volt az oldaltartása. Sajnos a bőrrel vont kormány csak le és föl állítható. Talán csak egy különleges megoldást láttam: a cég által bumerángnak nevezett króm összekötőket a középkonzol és a váltó között.

 
  Tigra Pop
 
  Jeanette Biedermann a németek birtniszpirsz-szerű reménysége a legújabb "Hold The Line" című számának videoklipjében egy Tigra Twin Topot választott társának. A roppant izgalmas videoklipben Jeanette egy Opel Vectrás pizzafutár életét menti meg - aki egyébként gyermekkori barátja is volt . Természetesen egy Twin Top tetőzárási prezentációt sem maradhatott ki. Az énekesnő hivatalos oldalán jelenleg azonnal ez a szám szólal meg: www.jeanettebiedermann.de A dolog érdekessége, hogy a Német Túraautó Bajnokságnak (DTM) ez a szám lett a szignálja.

A tesztvezetés alatt műholdas navigációval tájékozódtunk. A hölgy a gépben kellemes hangon irányított (ellentétben az az új SAAB 9 3 robotcsajával), és pillanatok alatt áttervezte az utat, ha elrontottunk valamit. A kijelző kicsi ugyan, de az ilyen egyszerűbb rendszereknél tökéletesen elég. Könnyű és áttekinthető működésű rendszer, mindenkinek ajánlom.

Opel Tigra Twin Top

A Tigra menet közben is meggyőzött. Szerintem kívülről a formája példamutató, és a belső arculatban is csak a középkonzollal volt bajom. De sebaj, az legyen a legkevesebb. Kíváncsian várom az árát, ami perdöntő lehet. Erről egyelőre nincs hír.

 
  Műszaki adatok:
 
 
  Motorváltozat:   1,4   1,8
  Lökettérfogat:   1364 cm3   1796 cm3
  Max. teljesítmény:   66 kW(90 LE) 5600 1/min-nél   92 kW(125 LE) 6000 1/min-nél
  Max. nyomaték:   125 Nm 4000 1/min-nél   165 Nm 5600 1/min-nél
  Hosszúság:   3931 mm   3931 mm
  Szélesség:   1685 mm   1685 mm
  Magasság:   1364 mm   1364 mm
  Tengelytáv:   2491 mm   2491 mm
  Csomagtér (zárt/nyitott teto):   250/440 liter+70 l   250/440 liter+70 l
  Gyorsulás (0-100 km/h)   12,4 (Easytronic: 13,4) s   9,4 s
  Végsebesség:   180 (Easytronic: 178) km/h   204 km/h
  Fogyasztás (gyári adat):   6,1(Easytronic: 6,0) l/100 km   7,7 l/100 km

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
OPEL MOVANO 2.8 DTI Busz 1998-2001
2612 Ft
tömítőgyűrű, szelepszár
OPEL ZAFIRA 1.7 CDTI Dobozos 2008-2013
214 Ft
hosszbordás szíj
OPEL VIVARO 2.5 DTi alváz 2006-2013
7692 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

You liked it!
These were the most read articles and posts of Totalcarmagazine in 2013.