Golfozni terepen

2008.06.20. 00:24

Adatlap Volkswagen Tiguan Sport & Style - 2008

  • 1390 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 150 LE @ 5800 rpm
  • 240 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.3 másodperc
  • Végsebesség:
    192 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • 7 454 000 Ft
Gyarló vagyok, jaj. Előítéleteim vannak. Azt hittem, ez is csak egy túlárazott, túlértékelt, mesterséges presztízstől zsírosan fénylő izé. Pedig kifejezetten kellemes, tágas, használható autó. Hibákkal, persze.

Nem tudom, látták-e a szánalmas reklámspotot, amikor a Tiguan átdöcög pár fagerendán. Azt is megtudjuk a modell kampányából, hogy a városi dzsungel a játéktere. Ez így együtt a VW kompakt hobbiterepjáróját az én értékrendemben hamar odalökte az "ellenszenves" fiókba. A Jetta mellé, amit úgy hirdettek a maga idején, hogy aki megveszi, eladhatja a garázsát, ezzel úgyse fog soha beállni, mert akkor nem látnák a szomszédok.

A képe is tenyérbemászó. Mint egy kis Q7, amit szintén nem úgy terveztek a VW konszernnél, hogy cukinak, édinek, tündibündinek tűnjön. Francot. Sugalljon erőt, legyőzhetetlenséget, fennsőbbrendűséget, ez lehetett a dizájnereknek kiadott parancs. Profilból meg kis Touareg a Tiguan, és a Touaregre – bármilyen jó autó is különben – nem túl erős jelző, hogy "kivagyi". Ebben a Q7-nél kettővel, a Touaregnél másféllel kisebb méretben aztán elég felemásan sikerült elérni a felsőbbrendűséget. Ha a méret nem is minden, azért Farquaad "nagy"úr se volt hitelesen félelmetes a Shrekben.

Pedig ha alaposabban megismerjük, és nem a környezete alapján ítéljük meg, a Tiguan tök jó fej. A magyar reklámspotba valamelyik ízlésficamos forgalmazó által szerencsétlenül kiragadott rész (43. másodperc környéke) eredeti, teljes filmje például így néz ki:

Ugye, hogy tulajdonképpen kéne? És az is érthetővé válik, hogy a terepen láthatóan nem esetlen kocsi miért városi dzsungelharcos, ha kicsit belemélyedünk a Tiguan háttértörténetébe. Kis reklámfilmmel nyit az oldal: Seal, a fekete soul-énekes egy fehér Tiguannal csapat a város alatt a csatornákban, miközben neje, Heidi Klum, a fehér, szőke, kék szemű modell egy fekete Tiguanban elegánsan siklik a forgalomban. Majd házuk előtt találkoznak, csókot váltanak, és a két egyforma autó összesimul, hogy kiderülhessen: nem csak a színük miatt nem egyformák.

A Velvet kis segítő levele, ami arra a kérdésemre jött, hogy ki ez a nő a filmben: "Heidi a legjobban fizetett német modell, a lábait külön biztosította csilliárdokra, ő vezette a Topmodell német változatát (az amerikai mintájára, amelyet Tyra Banks vezetett, a magyart meg Vámosi Viki, ez utóbbi bebukott) van egy Leni nevű lánya, akinek Flavio Briatore az apja, és van Seallel is egy közös gyereke. Mostanában szandálokat tervez (terveztet), épp folyik egy per ellene valamelyik divatcéggel, amelyiktől állítólag lopta az ötleteit. Sealt először biciklisnadrágban látta meg, és megtetszett neki a kirajzolódó farka, akkor szeretett belé.

Hanem mert ez nem is egy autó, hanem legalább kettő (vagy két és fél). A Track&Field a terepjárósabb vadváltozat, ezt promózzák Seallel, 28 fokos első terepszöget tud, ál-kartervédője is van. A Trend&Fun, illetve Sport&Style pedig a városiasabb verzió, mélyebbre húzott lökhárítóval, csupán 18 fokos terepszöggel, de finomabb arccal.

A mienk egy Sport&Style, semmilyen fekete színben, semmilyen fekete belsővel, sok extrával. A semmilyen fekete belső a nagyon is valamilyen, szép, krómkeretes dupla szellőzőrostélyokkal nagyon ismerős volt, és később be is ugrott: Golf Plus! És tényleg, a Tiguan a nagytestű Golfból keletkezett. Csak talán még nagyobb.

Elöl tudja, amit minden új VW: vagyis én nem tudom a padlóról vezetni. Míg gyakorlatilag az összes új autót teljesen leeresztett üléssel használom, a Volkswagenek racsnis emelőjét mindig meg kell emelni egy-két reccsenéssel. Széltében, magasságában is teljesen jól elférni, a kormány is irdatlan széles tartományban állítható ki-be, fel-le.

Hátul is jó benn. Bő tenyérnyi hely van magam mögött a térdem előtt, a középső szükségülés támlája lehajtva széles, pohártartós könyöklő. Két légrostély középen, alattuk 12 voltos konnektor laptopnak, videojátéknak, telefontöltőnek. Még kis felhajtható asztalka is került az első ülések háttámlájára. Akár gyerekek, akár szakállamtitkárok kerülnek egy Tiguan hátsó ülésére, szavuk sem lehet.

A csomagtér pedig ekkora helykínálatú beltér mögött már-már érthetetlenül nagy. 470 liter a kalaptartóig; és ez a sok liter nem kerékdobok mögötti kihasználatlan zugokból tevődik össze, hanem egyszerű, átlátható hasáb az egész. Csak szükségkerék van ugyan alatta, de ez igazán a legkevesebb.

És itt, a csomagtartóban található a Tiguan második legizgalmasabb alkatrésze. Egy kis krómbigyóról van szó csupán, a kalaptartó alatt. Amit ha felül nyomok meg, az alja ugrik ki, és gumipókos rögzítőfül lesz belőle. De ha alul nyomom meg! Akkor a teteje ugrik ki, ami szatyorakasztó fül. Elképesztő.

Totalcar értékelés - Volkswagen Tiguan Sport & Style - 2008

Külméreteit meghazudtolóan tágas, kényelmes kaszni, kellemetlenül sprőd beltér és egy jópofa motor, ami nem való a kocsihoz. Dízellel négy csillagot érne, így csak hármat.