2008.06.24. 14:34
Ma már kiskocsi is lehet ötcsillagos: gyakorlatilag az elmúlt két évben megjelent kiskocsik már maximálisan védik felnőtt utasaikat. Az Ibiza viszont a gyerekeket is, sőt, meghökkentően finoman bánik az elütött gyalogosokkal is.

A 2008 tavaszi töréssorozat meglepetése, hogy a – múlt héten általunk is tesztelt – Seat Ibiza pontosan ugyanannyi ponttal szerzett öt csillagot a felnőtt utasok védelmére, mint az Audi A4. Mindehhez maximális pontot hozó oldalütközés és póznateszt is járul, a remek övbecsatolás-figyelmeztetésről nem is beszélve. Tagadhatatlan, hogy az Euro NCAP tesztek a kisautóknál eredményezték a legnagyobb javulást: az Ibiza 2000-ben még csak háromcsillagos volt, a 2002-es kiadása már négy, a mostani pedig öt. Arról nem is beszélve, hogy a gyalogosokat is egész jól védi.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 14 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 19

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az 1,4 literes motorral vizsgált típus egyébként nem felszereltebb a kategória átlagánál, ha a biztonsági szerelvényeket nézzük. Függönylégzsák nincs benne, csupán az oldallégzsák nyúlik fel magasra, hogy a fejet is védje. Mindenesetre már ez is elég volt ahhoz, hogy az oszloptesztet elvégezzék vele – a végeredmény pedig a maximális két pont.

A 64 km/órás frontális ütközés során az utascella szinte rezzenés nélkül őrzi meg eredeti alakját, a légzsákok jó ütemben fúvódnak fel. A vezető esetében kicsit nagyobb a sérülés kockázata a comboknak és a mellkasnak, de összességében még így is hálás lehet a sorsnak, hogy egy 2008-as Ibizát vezethet.

Az oldalütközés során sem történik tragédia, itt is jól működik az oldallégzsák fejvédelme, olyannyira, hogy a mellkasi rész sérülési kockázata picivel nagyobb a dummy műszerei szerint.

Az Isofix ülésben utazó gyerekek is nagy biztonságban vannak az Ibiza hátsó ülésén, olyannyira, hogy a másfél éves gyermek védelmére az autó maximális pontszámot kapott. És mi az, ami nem tetszik a szőrös szívű brüsszeli biztonsági kutatóknak? Hát persze: a légzsák kikapcsolásának jelzése nem egyértelmű, akárcsak az Isofix-pontok jelölése; hogy a háttal beszerelt hordozó és a légzsák-kikapcsolás összefüggéseit sem elég részletesen fejtik ki.

A zebrán elütött gyalogos inkább akkor számíthat jóra, ha alacsony, például gyermek. Ennek az a magyarázata, hogy az orr távolabbi részei, ahová a felnőtt fej szokott csapódni, már elég kemény, de a motorházfedél középső szekciója elég lágyan fogja fel az energiát. A lökhárító is jól sikerült, kíméletes a lábakkal. A végeredmény ebben a szekcióban három csillag.