Tudja isten, hogy mi okból szeretem?
De szeretem

2008.02.20. 06:10

Adatlap Nissan X-Trail Se - 2007

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 173 LE @ 3750 rpm
  • 360 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.0 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • 8 749 000 Ft

Vannak ilyen megmagyarázhatatlanul jó autók. Beleülök, magamra csapom az autót, és azonnal otthon érzem magam. És nem tudom megmondani, miért különb másoknál, de ha lenne sok pénzem, és pont abból a kategóriából kéne választanom, hát nem is gondolkodnék. Például: ha kompakt SUV, akkor nekem X-Trail. Akár régi, akár új. De inkább a régi.

Az új X-Trail (köszönjük a tesztautót a Nissan Gablininek!) kívülről cseppet sem új. Több embernek is megmutattam a képet, amit egy Nissan-szalonban lőttem az egymás mellett feszítő elődről és utódról, és megkérdeztem, melyik melyik. Többnyire gyors kézfelemelés, majd tétova ujjbillegetés, végül a közelebbi autóra bökés volt a válasz. Ami téves, hiszen a hátsó autó a friss. Ennyit a Nissan érzékenységéről trendek, divat iránt.

Segítek, nehogy szégyenben maradjanak, ha az utcákat róva gyermekük/párjuk/sofőrjük egy X-Trail láttán feltenné a kérdést: Apa/anya/édes/főnök, ez most a régi vagy az új? Az új modell leghátsó kis ablaka ötszögletű (a régi négyszögű volt). És a segédfényszórókat is rejtő opciós tetőkorlát a második szériánál már teljesen tömör, a régi alatt elöl még át lehetett nyúlni. Meg az új hosszabb tizenkét centivel. Kábé ennyi, különben tökegyformák.

Azaz csúfak, idomtalanok, aránytalanok, de azért kedvesek, mint mondjuk egy orrszarvú. A Nissan azt is érezteti, amit az orrszarvú: most itt állok, csúfan, idomtalanul és aránytalanul, békésen kérődzök, de ha megindulok, jobb, ha félreállsz!

Márpedig az új X-Trail nagyon meg tud indulni, akár terepen, akár aszfalton. A régi 2,2 literes dízelmotor helyett immár a Renault kétliteres négyhengerese teljesít szolgálatot a spórolós X-Trail vásárlók autójában, 150, vagy 173 lóerős teljesítménnyel. Én az utóbbit próbáltam ki, csaknem teljes megelégedésemre.

Ha már megmoccan a tizenhét mázsás test, felépül a teljes töltőnyomás, és teljes erőből visít a turbó, húz a Nissan, mint a barom, az épeszűség határáig, és azon is túl. Autópályán ( német autópályán, természetesen) 160-ról még vígan gyorsul, és 180-nál inkább én vettem el a gázt: köszönöm, nagy, nehéz SUV-val ennyi bőven elég lesz, még ha az igényes, bonyolult futómű (elöl MacPherson, hátul multilink) jóval stabilabb is, mint az elődmodellé volt. Ha ezt a dinamikát ritkán használjuk ki, úgy kis odafigyeléssel kilenc, nagyon nagy odafigyeléssel nyolc liter alatt tartható a fogyasztás, vegyes üzemben.

Terepen éppoly könnyedén mozog az X-Trail, mint aszfalton, sőt. A járt utakat elhagyva orrszarvú helyett inkább gazella juthat eszünkbe róla, mert meglepő könnyedséggel vált irányt, ugrik odébb még durván nyomvályús, sáros, gizes- gazos vidéken is. Soha, semmilyen terepjáró-szerűségben nem autóztam még olyan gondtalanul, olyan biztonságérzetben és olyan gyorsan alig-alig létező földutakon, mint az X-Traillel.

Az X-Trail legnagyobb, sőt, talán egyetlen hiányossága meredek emelkedőkön kerül napvilágra. Ha egyszer megállt hegynek föl, nagyon nehezen tud elindulni. A modern közös nyomócsöves dízelek átka, az alapjárat-közeli gyengeség a Renault-motorban is megvan. Így, ha nincs módunk visszagurulni és lendületből újra megpróbálni, kénytelenek leszünk kuplungot égetve, nagy fordulatról rajtolva kísérletezni.

Mert nincs benne felező, csak okos, kényelmes 4x4. A váltókar előtti tárcsát elfordítva kapcsolhatjuk az automatikus összkerékhajtást, amikor is a kocsi maga dönti el, mikor hajtja csak az első kerekeit, mikor hajtja valamennyit. A tekerentyűt tovább forgatva kvázi reteszelhetjük az összkerékhajtást, azaz innnentől előre is, hátra is fix 50-50 százalék jut a nyomatékból. És természetesen egy mai SUV-ból nem hiányozhat a lejtmenet-vezérlő, vagyis egy gombot megnyomva az X-Trail óvatosan, lélegzetvisszafojtva lekúszik bármily elképesztő meredélyen is.

Drága-e az X-Trail? A következő oldalon megmondjuk.

Totalcar értékelés - Nissan X-Trail Se - 2007

Csúnya autó jó terepjáró képességekkel, de felező nélkül. És nagyszerű közlekedési eszköz a mindennapokban. Különösen a kétliteres Renault-dízellel.