2008.07.18. 06:41
118 hozzászólás

 

Nem, nem hülyültem meg, egyszerűen csak hiányzik még egy a flottámból. Lassan két éve, hogy rendszeresen végignyálazom a külföldi használtautó honlapokat és eljátszom a gondolattal, hogy melyikért lenne érdemes órákig autózni az autópályán, aztán hazahozni és végigszívni a milliárdokból üzemeltetett, mégis szar forgalomba-állítási rendszert. Nem az a baj, hogy egyre drágább – pedig egyre idősebb – az általam keresgélt modell felhozatala. Az a baj, hogy mégis mindig találok egyet, amelyikért akár azonnal indulnék. Ja, nem mondtam még, miről lenne szó? Alfa Romeo Spider. De nem az elölkaparós újkori, hanem az ortodox, hátsókerékhajtásos – sokkal szebb – modell utolsó előtti generációja: a gumiseggű

A korábbi évjáratokban a beltér nem tetszik, az utolsóban sem annyira jó a műszerfal, és kívülről is már túl modern; gömbölyű. De a gumiseggű az mindenhonnan nézve gyönyörű. Még az sem lohaszt le, hogy Balázs Vitya elmesélte (mert ő már akkor is!), hogy vezetett ilyen modellt a bemutatásakor, és igazából egy fos. Nyiszeg-nyöszög, nem akar az úton maradni… meg további ilyeneket mondott, de ekkor már nem is figyeltem rá. Nehogy már lerombolja az álmom.

Aztán persze simán lehet, hogy úgy járok vele, mint Winkler a Foresterrel. Talán négy éven keresztül hegyezte rá a cerkáját, míg végre beült egybe és rájött, hogy milyen kis autó az, és nem is kell neki. De nem, én nem járhatok így. Egy Alfa Romeo a nyolcvanas évekből csak tökéletes lehet. Már ha még itt van köztünk, és fém alkatrészeit nem változtatta oxigénné a korrózió.

Szóval megint itt a nyár, kell egy kabrió. Téli kocsinak már van nagymotoros automatám. Sportolni is van már Alfám, de nyárra még nincs. Nézzük csak, mi van a héten a mobilén. És igen, már megint van több is 3000 euro alatt (ennél többet azért nem szánnék rá). Már csak azt kéne eldöntenem, 1.6 vagy 2.0 legyen. Igazából mindegy, nem kell feltétlenül az erősebb. Valami alapján pedig dönteni kell.

Ha rendesen végigjárom az utat, hogy honosítsam, akkor az összes itthoni költség megegyezik mindkettőre, kivéve a regisztrációs adót. Ez a kétliteresre nagyjából a duplája az egyhatosénak. Ne gondoljunk horror összegre. A pontos évjárattól függően (ezeket 1983-1989-ig gyártották) 150ezertől (innen indul az egyhatosé) 400ezerig (itt végződik a kétliteresé) húzódhat a befizetendő lóvé. A többi járulékos cucc (vizsga, rendszámtábla, stb.) nagyjából még 150 ezer forint.

A hazai kínálatban jelenleg egy példány van. Nem piros a színe, és 1 290 000 + regadó az ára. Ha ugyanolyan évjáratút hoznék be, akkor 1 guriga körül megállna… jobban megéri a kinti. Most a műszaki állapotot ne boncolgassuk. Ebben az életkorban már nincs értelme bármit is felhánytorgatni.

Visszatekert az órája? Ki nem szarja le? Lóg a futóműve? És? Nem eladásra kell, nem is csak pár hónapra. Tudom, hogy költeni kell majd rá, hogy mindennapos használatba állhasson. És nem csak az elején, hanem folyamatosan. De akkor is kell. Ha úgy alakul, hogy nem bírom fenntartani, akkor nyugodt szívvel adom egy hasonló fanatikusnak. De addig az enyém. És senki nem veheti el tőlem az élményt, hogy volt egy gumiseggű Spiderem. Ja, igen, ezt a gumiseggű elnevezést vagy Csikóstól, vagy szintén Vityától hallottam. Nekem eszembe sem jutott volna ilyet kitalálni, de jól hangzik, ezért használom.

Műszakilag a korábbi 1750 Berlina/GTV vonalat követi. A motor az Alfettámból ismert Nord. Talán csak annyi a különbség, hogy ebben elöl van a váltó, nem hátul. Szóval nem érhet meglepetés. Megvan minden alkatrészhez a forrásom, szerintem bármit meg lehet hozzá szerezni. A karosszériajavítás, esetleges fényezés ugyanaz, mint más autón, ezt is meg lehet csináltatni. Egyedül a tető lehet gázos. Tehát olyat kellene keresnem, aminek a teteje ép. Bár szerintem kisiparilag az is megoldható, hiszen azt is emberek csinálták. Majd most másik emberek csinálnak másikat az eredeti mintájára… ha szükséges.

Azt hiszem ezt az egészet nem kellett volna megírnom. Most még jobban magamba beszéltem, hogy kell nekem ilyen. És ott az a szép 1.6-os 1989-es – de még szebb a 2.0 1984-ből (kétszer annyi regadóért) – nem tudom. Elmenjek megnézni?