Rába busz: egy maradt belőle, ez

2011.09.15. 18:40
78 hozzászólás

A Totalcar jó párszor megkapta már az arcába, hogyan merészelt mozdonyt, hajót, repülőgépet szerepeltetni a címlapján, hiszen az egyik sem autó. A magam részéről úgy vagyok vele: van elég hely a címlapon, akinek nem tetszik, ne kattintson a cikkbe, van ezer másik még ott, viszont pár tízezer olvasónak örömet okoz egy kis kitérő.

Úgy tűnik, a vonatbuzik lapja, az IHO is hasonló problémákkal szembesül olykor, ugyanis ott találtam ezt a két buszt (ott több kép is van róluk). Mert ugyan a busz is tömegközlekedési eszköz, akárcsak a vonat, meg nehéz is, meg sokan is tudnak felszállni rá, de azért ez már repeszti az értelmezési tartomány buborékját. A teher egy részét hát átvétel útján vesszük le a vonatos oldal válláról.

És milyen buszok ezek, pláne az egyik. Rába Tr 3,5-ös, amiből később az Ikarus 30-as, a "Nejlon" lett. 1949-től Miskolcon teljesített szolgálatot GF-846-os rendszámmal. Érdekessége, hogy ebből a típusból talán az egyetlen megmaradt, jó eséllyel felújítható példány az országban, bár kellenek hozzá cuccok - nincs meg a motorja, a hátsó hídja hiányos - aki tud ilyenről, írjon a cdjbatyo kommentelőnek (aki a tulaj is) az Ikarus Fan Club indexes topikban.

Ha elkészülne, egészen biztosan ez lenne az egyetlen működő példány a Rábából, amely egyben a magyar ipar első önhordó vázas busza is volt. Szentendrén, a BKV múzeumában áll ugyan még egy, de az csak gépészet nélküli héj, és közel ugyanekkora munka lenne járóképessé tenni. Az eggyel későbbi Nejlonból (a 30-as) már fut egy példány, szép lenne, ha ki lehetne rakni az egész sort: Rába Tr 3,5, Ikarus 30, Ikarus 31... Amíg a Rábához gyűlnek az alkatrészek, a másik, ugyanarról a telekről most előkerült busz készülhet, az ugyanis majdnem teljes, csak az ülések hiányoznak belőle, illetve egy tetőablakot is pótolni kell.

Az 1960-ban gyártott 31-es motorja már működik, az alváza meglehetősen ép, megvannak az ablakai, a díszei, csak a karosszéria vázához kell hozzányúlni komolyabban, no meg üléseket gyártani. Ebből - kellő munkával és türelemmel egy-két éven belül működő busz lehet. A Tr 3,5-öshöz viszont elkel majd a segítség, aki tud valamit, dobja be a közösbe.