WTCC, Monza. Belülről

2012.03.13. 10:31
22 hozzászólás

Sági Elemér, amolyan kiküldött tudósítóként mesél a hétvégi WTCC-futamról.

Ezt látni kell! - a nagyjából 35-ször átvariált, szinte sosem végleges FIA WTCC (Túraautó-Világbajnokság) 2012-es versenynaptárának első állomása Monza és ez a gondolat nem kevés magyar szurkolónak jutott azonnal eszébe. A verseny szombati programján kis túlzással több magyar szót lehetett hallani a paddockban, mint bármilyen más nyelvet, A Zengő Motorsport csapatruhája dominált ezen a napon. Nem volt éppen rossz érzés, na!

 

IMG 2673

Az egész csapat, Zengő Zolival és Michelisz Norbival az élen sokkal felszabadultabbnak tűnt, mint a tavalyi szezon vége felé. Az új autó és Wéber Gábor érkezése pozitív energiákat szabadított fel, mert bár mindenki a saját versenyét futja, azért a két autós felállással kiaknázható taktikai lehetőségek száma jelentősen elmozdult az eddigi nullához képest. Vannak tartalék alkatrészek, gumik, motor, váltó, karosszériaelemek. Poulsen autójával némi extra anyag is érkezett beállítások képében, illetve Zoli elmondta, hogy további opciójuk van egy komoly értékű BMW Motorsport-alkatrészcsomag lehívására is, amennyiben szükséges, így az idei elérhető eredményeket ezek a dolgok talán nem fogják hátráltatni.

IMG 2614

Azt azért tudni kell, hogy a MOL, mint szponzor érkezésével sajnos még nem jött el a tejjel-mézzel folyó kánaán, bár nyilván nagyon komoly segítséget jelent. Szponzorokat természetesen továbbra is tárt karokkal várnak, hiszen minden forintra szükség lesz a továbbiakban.

A szombati napon a szabadedzéseken már látszott, hogy a két fiú, Norbi és Gabi tudják egymást segíteni, ha erre alkalom adódik. Norbi nagyon gyors volt az új gumikon, Gábor pedig folyamatosan javult, elkezdte belakni a BMW-t, szélárnyékozást gyakoroltak, fékeket vasaltak.

IMG 2676

Az időmérő edzésen Norbi D’Aste szerencsétlenkedésének köszönhetően 10. lett, amivel pont megcsípte az állórajtos 2. futam első rajthelyét (az első repülőrajtnál maradt a 10. pozíció), köszönjük, Emese! Gabi 12. helye is bizakodásra adott volna okot, ha nem sorolták volna vissza a rajtrács legutolsó kockájába, motorcsere miatt. Tarquini autójában is cseréltek, a bünti ott elmaradt… hiába, az egyenlőségben is vannak egyenlőbbek, ugye… (A szabályok értelmében az idei motort az első öt futamon büntetés nélkül cserélhetik. Wéber motorja pedig tavalyi, ahogy minden BMW-é is. A hiba – tetszik vagy sem – a csapaté volt. – a szerk. megjegyzése.)

IMG 2661

Az első, számunkra nem különösebben körömrágós futamon Norbi 9. helyen végzett, pontokat szerzett, Gábort pedig egy Kaki-Ng-vel történt sóderágyas birkózást  a verseny vége előtt behívták a boxba - kár lett volna kockáztatni a nem létező helyezést egy esetleges fel nem fedezett műszaki problémáért cserébe.

Eljött a délután, üvöltő magyar szurkolók biztatása közepette feszültek neki a srácok a reményt adó második futamnak. A Variante 1A-ban (első kanyarkombináció a célegyenes végén) ezúttal néhány kör alatt több balhé történt, mint az előző futamon összesen. Dudukalo már a felvezető körén megállt itt (nem bírta a SEAT motor), később Müllerék is kisodródtak itt, de itt esett ki az olaszok nagy bánatára az ex formula-1 pilóta, GabrieleTarquini is. Vele együtt battyogtunk vissza a boxból és közben elmondta, hogy igazából ő hibázott, kakaskodás közben Müller kicsit keresztbecsúszott előtte ő pedig túlreagálta, erősen fékezett és végleg ott ragadt a kanyarban.

IMG 3089

Norbi az élen gyönyörűen verte vissza Coronel és a Chevyk támadásait (később kiderült, ők sem gondolták komolyan, hogy keresnivalójuk lehet anélkül, hogy a kiesést kockáztatnák), ilyen összeszedetten versenyezni nagyon régen láthattuk őt. Gabi iszonyúan aprított hátulról, ahogy vártuk (többször is komolyat meccselt pl. Rydellel), szó nem volt itt megilletődöttségről.

És jött a Parabolica, ahol galambok falatoztak békésen az aszfalton (hogy mit, tán’ sosem derül ki…), egyikük úgy gondolta, hogy meghalni csak szépen és csak itt érdemes, majd Norbi elé vetette magát. A többit már mindenki tudja, az autó belassult, gondok adódtak az egyenesfutással, az ellenfelek átlépték Norbit, akinek így a 8. hely jutott. Gábor szenzációsat versenyezve jött fel a 11. helyig és a mutatott teljesítményének tükrében ez több, mint bíztató.

Azt hittem, a boxba visszaérve temetői hangulat fogad majd, ehelyett Zoli nevetve mesélte a galambos sztorit (Ennél csak az lett volna durvább, ha zsiráfot vagy vízilovat gázol, ellenőrizni kellene, nem volt-e Chevy logó a hóna alatt!), ezen tényleg mindenki csak röhögni tudott, annyira morbid és hihetetlen az egész.

IMG 3273

A hétvége tanulsága? Kiderült, amire Zengőék igazán kíváncsiak voltak: a gyár fejlesztése nélkül is ott lehet lenni a privát értékelés elejében, meg lehet nyerni azt (kimondva és kimondatlanul is ez a célkitűzés az idei évre), illetve bizonyos pályákon meg lehet cibálni a Chevrolet-armada bajszát is, ha a körülmények a mostanihoz hasonlóan alakulnak (mínusz a madár). Gábor tehetsége, agresszivitása révén szintén nem a futottak még mezőnyét erősíti, ez mindenkinek teljesen nyilvánvaló lehet.

Ami biztos: az új fiúk, mit pl. Nash és Chilton, MacDowall, Rydell máris színt hoztak a mezőnybe, fel kell kötni ellenük a gatyát a későbbiekben rendesen. A Chevy hozza a szokásost (ami már baromira unalmas), a Seat pedig, ha gatyába rázza az új fejlesztésű motorblokkját, akkor bárhol, bárkire veszélyesek lesznek. Nem lesz könnyű év, az biztos!

IMG 2828

Ejtsünk néhány szót a az Európa-bajnokságban (ETCC) induló fiainkról is: Ifjabb Ficza Ferenc az ex-WTCC-s Alfa Romeo 156-tal az első futamon kategória 3., abszolút 6. helyen végzett, végig kiegyensúlyozva vezetett. A 2. futamban nem volt szerencséje, egy baleset miatt autójának nem csak a fényezése sérült, így kiállni volt kénytelen. Tim Gábor Peugeot 407-esét regénybe illő módon próbálták újraéleszteni az RCM-es fiúk a motor halála után (éjszakai rohanás a motorért Németországba, majd drámai küzdelem az idővel a szervizsátorban), de végül egyetlen métert sem tudott megtenni, mert a dánok által küldött új motor azért csak nem stimmelt minden részletében.
Várjuk a következő futamot, április 1., Valencia.

UPDATE by szerk.: Nem a galamb volt. Eltört a hátsó gátló. Eltört úgy, hogy azt semmi nem indokolja. Ahogy nem indokolta a törött HÁTSÓ féktárcsát sem tavaly és a sorozatos szívást a kipróbált technikával, melynek ilyen jellegű hibái - érdekes módon - csak Norbinál lépnek fel. Kezdek nem hinni a véletlenekben, elnézést.