Így ébred a szörny, melyet minden magyar szeret

2014.11.18. 12:16
53 hozzászólás


A Juha Kallio nevével fémjelzett finn rockmotorsport két remek kis videót tett közzé. Nem kis fába vágták a fejszéjüket, ugyanis egy 12 éve be nem indított Forma-1-es autóba leheltek újfent lelket. Méghozzá nem is akármilyenbe! A Danka-szponzoros Arrows A18 volt az, amely 1997-ben belopta magát a hazai szurkolók szívébe, amikor a zseniális Damon Hill a Hungaroringen megmutatta (főleg Frank Williamsnek, aki megvált tőle), hogy egy ilyen másodvonalbeli autóval is képes borsot törni a nagy csapatok orra alá.

A Yamaha-motoros autó a szezon elején nem muzsikált túl jól, pedig Tom Walkinshaw (aki a legendás Jackie Olivertől vette meg a csapatot) mindent megtett a jó eredmény érdekében. Aztán zseniális húzással leszerződtette műszaki igazgatónak John Barnardot, aki a Forma-1 talán legnagyobb újítója volt: ő hozta be a félautomata váltót és a karbon-kompozit monocoque-t a sorozatba. És Barnarddal együtt jöttek az eredmények: pontot szereztek Silverstone-ban, a Nürburgringen és persze Magyarországon.

Hill imádta a Hungaroringet és a Hungaroring imádta Hillt. Az utolsó körben adódtak gondjai a gázrudazattal, így végül minden idők legtöbbet érő második helyén fejezte be a futamot Jacques Villeneuve mögött.

Nem tudni, hol töltötte az elmúlt 12 évet a Yamaha OX11-motoros Arrows A18, de az biztos, hogy a finnek most megpróbálták beindítani a háromliteres V10-est. Sokan amúgy nem tudják, de ez a motor valójában egy Judd JV (amely egyenesági leszármazottja az 1991-ben bemutatott, 72 fokos hengerszögű, 3.5 literes, V10-es Judd GV-nek, amellyel a teljesen esélytelen BMS Scuderia Italia-csapat dobogós helyezést ért el San Marinóban), amelyre a Yamaha készítette el a hengerfejet. Az OX11 extrém alacsony súlyponttal és tömeggel rendelkezett (105 kiló a Renault RS09 121 kilójához képest), azonban gyengébb volt (alig 710 lóerő a Renault 755-éhez képest). 

És most jöjjenek a finnek a kicsi műhelyben (érdemes megnézni a háttérben letakart dolgokat), a maximálisan CO-álló, ősz, Arrows-szerelő bácsi és a csoda, ami illúzióromboló lehet annak, aki azt hiszi, hogy egy versenymotor (pláne, ha 12 évet állt) beindítása egyenlő a gombnyomással.

Ez bizony ilyen, de miután már kitisztult a köd és minden üzemmeleg lett... Nos, a V10-es Judd/Yamaha hangja bizony betöltötte a műhelyt. És mindenki mosolygott: él a szörny. Tudják, hol adta le maximális teljesítményét egy korabeli, Forma-1-es V10-es szívómotor? A 17 000 - 20 000-es tartományban. És ebben a videóban nem forgatják 10 ezer fölé. OMFG.

De hogy ne maradjanak hoppon, itt megnézhetik, hogyan dolgozott és szólt a már emlegetett Renault RS09-es 20 ezres fordulatszámon. Libabőr on!

 Ha minden jól megy, akkor talán hallunk még ilyet pár év múlva a Forma-1-ben.

 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.