A technológia bosszúja

2015.04.27. 13:46
32 hozzászólás

Régen minden egyszerűbb volt. Az autókban nem volt fél tonnányi extra, ha meg volt, akkor nehezek voltak, mint egy Bismarck-osztályú csatahajó. Igaz, jól működő, számítógépekkel tervezett gyűrődőzóna, légzsák és egyéb utasbiztonsági felszerelés sem volt sokkal több bennük, mint egy hadihajóban. Ma már persze nem bírunk magunkkal, kényelmesek vagyunk, ezért mindent elektromosan mozgatunk, és magunkat is féltjük annyira, hogy egy rakás extrát csak azért építtetünk be, hogy egy balesetben ne kelljen férfiként meghalnunk, hanem gyáván túlélhessük azt. De természetesen nem hagyhatjuk, hogy mindezekkel együtt az autónk annyit nyomjon, mint egy Sherman páncélos. Ezért a modern technológiákat a súlycsökkentésben is segítségül hívjuk: speciális acélokat, alumíniumot használnak az autógyárak egy csomó strukturális alkatrésznél. Meg magnéziumot, pontosabban magnézium ötvözetet.

bmw-i3-magnesium-cross-car-beam
ABMW i3 műszerfal-merevítője magnézium-öntvényből készül

Műszerfal alatti merevítőket, LCD-kijelzők kereteit, kormányoszlop-elemeket, meg a fene tudja mi mindent csinálnak ebből a nagyon könnyű fémből. Így készülnek a súlytalan sportautók, de egyszerű családi autókba is kerül ebből az anyagból. Ami aztán, ha véletlenül kigyullad az autó, látványosan képes égni. És még látványosabban reagál a tűz oltására használt vízzel érintkezve.

Ilyen meglepetéseket tudnak okozni az autókba beépített magnézium-ötvözetekből készült alkatrészek. A tűzoltóknak fel kell készülni arra, hogy a modern járművekben egyre több helyen fordul elő ez a könnyűfém-ötvözet, de nekünk, egyszerű civileknek sem árt tudni, mire számítsunk, ha kigyullad a szomszéd kocsija, és nekiállnánk a kerti slaggal lefeketíteni. A tűzoltókat természetesen trenírozzák erre, nekünk marad a youtube:

Érdemes megfigyelni, hogy a tűzoltó hátára pattan egy izzó szikra, ami annyira forró, hogy pillanatok alatt égeti át a speciális ruháját.

Bogár blokk
A VW Bogár motorblokkja (a képen) és a váltóház is magnéziumból készült. Ha a kocsi farába teszi az ember a motort, nem mindegy, hány kiló kerül a hátsó tengely mögé

Régen is készültek magnéziumból autó alkatrészek - az igazán menő versenyautók felnije, vagy például a Volkswagen Bogár motorblokkja és váltóháza. Ilyen szép tábortüzet lehet rakni a tengerparton belőlük. És ilyen tűzijátékot okoz, ha vizet locsolnak az égő magnéziumra. Elég hülyének kell lenni, hogy valaki szánt szándékkal izzó magnézium-forgács felhőbe borítsa magát.