Levegő jön a kipufogóból?

2016.05.05. 12:39
3 hozzászólás

Idén is meghívott a BME pneumobil csapata, hogy csapassunk egy kört a sűrített levegővel hajtott versenyautókkal. Javában készülnek az idei futamra, ezen a hétvégén Egerben, az Érsekkertben mérkőznek meg a csapatok. A feladat egyszerű: egy 200 bar-ra fújt sűrített levegős palackkal kell minél messzebbre és gyorsabban eljutni. Most még nem mutatják meg az idei versenygépet, de biztosítanak, hogy komoly fejlesztések lesznek rajta.

Most három csapat hozta el a tavalyi gépeit, elsőre a BME-s Kanóc-1-gyel megyek egy kört. Tavaly már vezettem, de idén kiszélesítették a nyomtávot, így lényegesen stabilabb, még a Műegyetem udvarának töredezett aszfaltján is. Dr. Farkas Zsolt, a csapatfőnök megsúgja, hogy már 63 km/h-s tempót is sikerült kifacsarni belőle. Itt van a kecskeméti Tandofer gépe is, ezt nem egy nagy, hanem két kisebb dugattyú viszi, viszont nincs futóműve, ami azért gond, mert ez is legalább úgy megy, mint a Kanóc-1.

A legőrültebb versenygép mégis a Kakukktojás nevű – ez a másik BME-s csapat gépe -, ugyanis háromkerekű, de nem beleülni kell, hanem hasalni rajta. Az ergonómiája nulla, az ember jobb térdét egy Deawoo Matiz váltójának háza nyomja, balra pedig egy gázpalackon pihen a láb. A jármű ötvözi a sportmotor, a quad, és a bicikli összes hátrányát, ráadásul ennek sincs futóműve, és ez is megy, mint a golyó. A sportmotoros póz arra ösztönzi az embert, hogy döntse a kanyarokat, de mivel három kereke van, nem lehet. Izomból tartani viszont nehéz, hiszen mindenhol vasak nyomnak, épp ezért verseny közben protektorokkal párnázzák a pilótát.

De hogyan zajlik a futam?

A hosszú távú futamon az a csapat nyer, aki egy töltettel a legmesszebbre képes eljutni, tavaly ez több mint 13 kilométer volt. Az ügyességi futam már három menetből áll, a továbbjutás kieséses alapon dől el. Itt a versenyautó mozgékonysága, és a pilóta tapasztalata a döntő. A gyorsulási versenyt pedig az adott szakaszt leggyorsabban teljesítő nyeri meg. 

A meghívottaknak szerveztek egy kisebb versenyt is, időméréssel, díjakkal, itt mindenki a neki szimpatikus géppel verethetett egy kört a kibójázott pályán. A leggyorsabb gép egyértelműen a tavalyi győztes Kanóc volt, de mégis a hasalósra kívántak rá a legtöbben, mert azzal valódi kihívás volt gyorsan menni. A nap végére aztán az egyik csapattag meg is törte, de szerencsére sem neki, sem a gépnek nem lett baja, mindössze pár alumínium elem görbült el a gép orrán.

Persze a pneumatikus hajtásnak nincs értelme, hiszen a hatásfoka elég alacsony. Viszont mivel a diákok olyan pneumatikus eszközökkel dolgoznak, amelyet az Aventics gyárt, ezért valódi tapasztalattal lesznek gazdagabbak. És a lényeg itt is a folyamatos fejlődés, hiszen a 2009-es futamon mindössze harminccal ment a leggyorsabb gép, ma már a hatvan is megy, és hasonló a helyzet a legnagyobb megtett távval is: akkor 8,4 kilométer volta rekord, a tavalyi futamon pedig már 13 fölé mentek.

Idén annyi változás történik, hogy a Formula Studenthez hasonlóan projekt-alapúvá válik a verseny, vagyis a fejlesztőknek prezentációt és komplett üzleti tervet kell bemutatniuk az autó mellé, amit egy zsűri fog pontozni. Akinek megjött a kedve a légautózáshoz, az mindenképp menjen el május 6-án és 7-én Egerbe, az Érsekkertbe, mert elképesztően érdekes dolgokat lehet látni.