A szomszéd repülőt gyárt?

Avions Voisinek Goodwoodban

2016.08.13. 06:39
20 hozzászólás

Apokalipszis. Megindult a föld, tonnás sziklák görögnek le a hegyoldalban, ágyúk dörögnek, vadlovak vágtatnak féktelenül. Mellkasomon érzem a nyomáshullámokat, nyakamba csap a forró gőz, pattog az izzó anyag. Elemi erők viaskodása hatja át a levegőt a szürke felhők paplana alatt, az ember apró, a tömegek hatalmasak. Megfordulok, és meglátom az összes érzékszervembe lándzsaként fúródó ingereket kibocsátó monstrumokat.

Mégsem az ítélet napja jött el, csak két autó gurult be a goodwoodi paddockba. A Clash of the Titans soron várom a pályáról visszatérő autószörnyeket, és a titánok harca kifejezés nem túlzás. Gerincvelőmig megborzongok, és ha nem lennék elborult gépimádó, sikítva rohannék a világba a félelemtől. Egy pillanat alatt átérzem az automobil megjelenése kiváltotta rémületet, amikor alapjáraton elgurulnak mellettem a dobhártyarepesztően dübörgő, csattogó, zakatoló, vasból és alumíniumból koholt tirannoszauruszok.

De mik ezek egyáltalán? Avions Voisin áll fölöttük a táblán, szomszéd repülők, fordítom le gépiesen franciáról. Ja, nem, úgy nem stimmel a nyelvtan, akkor a Voisin tulajdonnév lesz. Voisin repülői, fejtem meg a feladványt szép lassan a sokkhatásból magamhoz térve, de annyira már működik az agyam, hogy felfogjam, nem repülők, hanem autók mellett állok. Lehet barbározni, hogy nem ismertem a márkát, de ezennel vezeklésképpen nagy körvonalakban összefoglalnám, amit azóta kiderítettem róla. Az Avions Voisin az autótörténelem egyik aranykorának, a húszas éveknek egyik elfeledett márkája, amely a két világháború között működött luxusautógyártóként. Szakirodalmat alig találni róla, pedig megérdemelné.

A minimum hatméteres óriás, amellyel a szemüveges csóka az imént olyan természetességgel parkolt be mellettem, mintha a Cliójával állt volna be az Auchan-parkoló mókus sorába, egy Avions Voisin C1 Laboratoire. A márkát már ismerjük, a C1 az első modellje, a Laboratoire pedig ugyanaz, mint a Works a Mini Coopereknél, vagyis gyári versenyautót jelöl. 1920-as évjárat, négyliteres négyhengeres motorja száz lóerőt tud, hegyi és körversenyeken szerepelt sikeresen, bla, bla, bla, olvashatnánk az enciklopédiában. De erről a félelmetes csónakról süt a különcködés, akárhová nézek rajta, a csodálatos patina, a lecseppenő zsírgöbök, a korom és a füst alól csodálatos részletek tűnnek elő. Ha igaz, hogy a a kutyák idővel elkezdenek hasonlítani a gazdájukra, a C1 Laboratoire sofőrje tökéletes párja lenne az autónak. Megszállott tekintetű, karakán figura, szúrós nézéssel.