Megcsinálták a végső Wankel-sportkocsit?

2016.11.03. 17:22
15 hozzászólás

A Wankel-motor olyan az autóiparnak, mint egy őrült jó, de lelkileg instabil nő, akit mindennél jobban lehet imádni, ha éppen jó napja van, de leginkább csak rossz van neki. Sok gyártónak volt vele egyéjszakás kalandja, az NSU bele is halt, a Mazda pedig szinte belenyomorodott az abuzív párkapcsolatba. Minden összeköltözésnél megígérték, hogy most már jó lesz, aztán valahogy nem lett. De a szép napok, na arra mindenki örömmel emlékszik. Fogjuk fel a harmadik generációs Rx-7-est  - FD3S-  is egy ilyen szép periódusnak, ami a legerősebb széria Wankel volt, és talán a legszebb is. 

Két rotor, kamránként 650 köbcenti, szériában elsőként alkalmazott szekvenciális turbófeltöltés és célországtól függően 255-280 lóerő közti teljesítmény. Mindezt bepakolták egy kortalanul szép kaszniba, amiben igazából nincs semmi különös, azon túl, hogy egy jó arányú kupé, de pont annyira, hogy az elmúlt másfél évtizedben csak kívánatosabb lett. A Wankel persze itt sem sikerült annyira, mint várták, sok ma futó példányban már egyturbós Toyota sorhatos vagy könnyűfém Chevy V8-as pörög. Na, nekik nincs igazuk: a wankel motor lényege a kis méret és a még kisebb súly. Be lehet  tolni mélyen az első tengely mögé, így drámaian csökken az autó orrtolási hajlama. 

14947900 10154746463269073 600594706174271266 n

Meg aztán egy autó legnehezebb része a hajtáslánc, és egy ennyire könnyű motor-váltó kettőssel igazán jól kiegyensúlyozott autót lehet építeni. Kénytelen volt ezt beismerni Rob Dahm Wankel-pápa is, aki röhejesen erősre átépített bolygódugattyús Mazdáival lett ismert a neten. Emberünk épített egy háromrotoros turbó RX-7-est, kihasználva, hogy a rotorok egymás mögé építésével abszurdba hajló teljesítménynövekedést lehet elérni. Épp csak a kiegyensúlyozottság borult fel, vagyis az autó borzalmasan gyors lett egyenesben, de kanyarban elveszett a fantasztikus stabilitás. Dahm fájdalmas önvallomását videón is megörökítette:

És itt jött az isteni szikra: Rob úgy döntött, hogy megépíti a végső Wankel-sportkocsit, természetesen egy RX-7 alapjara, hiszen suszter maradjon a kaptafánál. Nem lehet sokat tudni a félkész gépről, azon túl, hogy most épp a SEMA Shown - tunerek és alkatrészgyártók éves szakmai kiállítása - pózol. Annyi mindenesetre látszik, hogy négyrotoros lesz a motor, egy gyári 20B, amit az Eunos Cosmo luxuskupéba szerelt a Mazda 1990 és 1996 között. Két liter Wankel-mércével már elég nagy lökettérfogat, de biztonsági alapon rácsavaroztak még egy akkora Garret turbót is, amiben óvatlan pillanatokban komplett út menti marhacsordák tűnhetnek el. 

The drivetrain of the 4 rotor rx7! #awd #mazda #rx7 #ahura #4rotor

Rob Dahm (@robdahm) által közzétett fénykép,

Ezeket látva nehéz elképzelni, hogy a motor teljesítménye ezer lóerő alatt marad, de mi lesz a már háromrotorosnál is hiányolt kanyarképességekkel? Elvégre ez egy még nagyobb és még nehezebb vasdarab a kocsi elejében. Dahm úgy döntött, hogy összkerékhajtással próbálja kompenzálni az orrtolást, ráadásul a világon elsőként egy RX-7-esben. A váltó hatsebességes szekvenciális, a középső osztómű pedig egy R35-ös Nissan GT-R-ből jön. Azt nem tudni, hogy honnan származik az első diffi, de hasonlóan helyezték el, mint Ken Block Hoonicornjában, vagyis a hajtás a motor jobb oldalán fut előre az egykori kerékdob mellé helyezett osztóműhöz. Az első tengely könnyedén elfér, hiszen tényleg alig foglal helyet a motor, aminek leghátsó tárcsája már tulajdonképpen a kardánalagútban van. A futóműnél Ken Block Mustangja adta az ihletet, nagyon hasonlóan, mart alumínium himbakarokkal oldották meg a rugózást, valószínűleg a stabilitásnak is jót tesznek a középre beépített rugóstagok. 

Természetesen a tűzfaltól előre - bár a kardánalagút helyén is tisztes csövek futnak - teljesen újra kellett gyártani az autót, hiszen tulajdonképp semmit nem tartottak meg az eredeti alkatrészekből, a motor is kétszer akkora, és egy extra diffinek meg tengelynek is helyet kellett találni. A várható felhasználásról sokat sejtet, hogy a jó arasznyival kiszélesítették a kasznit, és valószínűleg a kerekeket sem pogácsázással tolták az öblös sárvédők alá. 

Kevés dolog tudható biztosan az autóról, de már így, félkész állapotban is minden csavarjáról süt az őrület. Akármi is lesz belőle, a Dahm garantáltan felteszi a Youtube-ra, mi pedig jól megírjuk.  

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.