A hidegháború szovjet szörnyei
- Te, Szása! Ismered a ZIL-t?
- Hogyne ismerném, Szergej!
- Szerinted tud úszni?
- Te bolond vagy, Szergej?
- Én azért csak kipróbálnám!
Ilyen beszélgetés nyilván nem hangzott el a szovjet hadiipari mérnökök között, de tény, hogy a hidegháborús időszakban sokkal bevállalósabb volt ez az ágazat, mint mondjuk a szemályautó-gyártás. Egy rendes jármű legfontosabb jellemzői a terepképesség és a tartósság voltak, és persze az sem ártott, ha elférnek rajta a katonák, és a fegyverzetnek is marad hely. A War History Online összegyűjtött egy csokorral a korszak kísérleti harci járműveiből. A fotókat Jevgenyij Kocsnov készítette.
![ZIl-132 automata váltóval, 24 colos kerekekkel (1961)](https://kep.index.hu/1/0/1412/14121/141213/14121392_db0b29de06da496b9ebf27aedc833985_wm.jpg)
A ZISZ-E134-eséből több változat is készült. A Model 3 külleme köszönőviszonyban sem volt az előzőekkel, de a második modellhez hasonlóan kétéltű volt.
![Vízi teszteken a ZISZ-E134](https://kep.index.hu/1/0/1412/14121/141214/14121412_9d91843ba9344baf596533a62138e3ea_wm.jpg)
A különféle ZIL-ek alapjaira is számos katonai járművet építettek. Míg a ZIL-157-es nálunk is ismert, addig az RV-ről már kevesebben hallottak. Persze nemcsak ebből, hanem a 131-esből is alakítottak ki egészen durva gépeket. A 132P például 5-7 km/h-val tudott haladni a vízen is – ebben gázturbina segítette.
![Gázturbina kísérleti használata a ZIL-132P-n](https://kep.index.hu/1/0/1412/14121/141214/14121414_0d39ab543f62432338fc4d655d1ee5c2_wm.jpg)
Ilyen hajtóművel azonban nemcsak a ZIL-eknél kísérleteztek. Több KRAZ is kapott gázturbinát – elsőként az E260E. A GAZ-99D 350 lóerőt tudott, harmad- vagy akár hatodannyi károsanyagot bocsátott ki, mint a YaMZ-238 dízelmotor, miközben hatásfoka nagyobb volt. A tesztek során az erőátviteli rendszere mondta fel a szolgálatot. A szovjetek azonban nem adták fel, elkészítették a 2E260E-t, a második verziót, de ugyanúgy jártak.
![KRAZ-E260E (1974)](https://kep.index.hu/1/0/1412/14121/141214/14121416_b3d63c4219459b89b468f0b7e5892112_wm.jpg)
Elég érdekes koncepciónak tűnik mai szemmel a ZIL-132C is: igen magas felépítményéhez keskeny nyomtáv tartozik, így igen borulékony jármű érzetét kelti. A gumik futófelülete egy méter széles, de a kerekek nagyon közel helyezkednek el egymáshoz. A tesztek során nehezen kezelhetőnek, instabilnak és túl nehéznek bizonyult, így nem is erőltették sokáig.
![ZIL-132C (1964) - Nem igazán tűnik stabilnak](https://kep.index.hu/1/0/1412/14121/141214/14121418_767852025736f6256cebe07c9a08efde_wm.jpg)
További hidegháborús szörnyetegekért kattintsák csak végig a galériát, van itt még látnivaló!
![ZIL-136: guminyomás-szabályzó rendszer, szervókormány, 14 méteres fordulókör. Nem volt könnyen kezelhető, ami nem is csoda, hiszen lényegében nem volt alatta futómű](https://kep.index.hu/1/0/1412/14121/141214/14121420_945e70faefe50655388240dc88803689_wm.jpg)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)