Így tesztelték a golyóálló szovjet luxusautót
Sokféle legenda kering az egykori szovjet autóiparról: elpusztíthatatlan, mindenjáró autók, kölcsönvett vagy ellopott formatervek. Az viszont biztos, hogy a legkiválóbb autótervezők sem mindig kaptak szabad kezet, az újabb és újabb projekteket sokszor a minisztériumi elvárások határozták meg. A negyvenes években például - teljesen érthetően - felmerült az igény arra, hogy a nagy Szovjetunió vezetői igazán biztonságosan, mindentől védve utazhassanak.
Ekkoriban - pontosabban 1946-ban, más források szerint már 1944 őszén - készült el a ZISZ-110-es alapjaira a páncélozott ZISZ-115-ös. Kimondottan Sztálin igényeire szabták, teljes titoktartásban gyártották, és nem is sokat, mindössze harminckettőt, mára állítólag csak négy darab maradt fenn. Külsőre lényegében teljesen azonos volt a 110-es és a 115-ös, utóbbit csak egy szóló ködlámpáról lehet felismerni.
![](https://kep.index.hu/1/0/1977/19774/197747/19774723_7134dbf6cd90f3485e58df000b4bfefa_wm.jpg)
A legfontosabb különbség kívülről nem látható: változó vastagságú, 4-8,6 milliméter vastag acéllemezekkel végezték el a páncélozást. Az üvegek sem maradhattak érintetlenül, 7,5 centi vastagra cserélték őket. Az autónak nemcsak a golyóktól, hanem a lehető legtöbb külső behatástól is óvnia kellett a benne ülőket. A kocsit komoly teszteknek vetették alá, a lemezekre és üvegekre is sorozatokat lőttek. A fotókat és eredményeket sokáig szupertitkosan kezelték.
![](https://kep.index.hu/1/0/1977/19774/197747/19774725_ab7c0dcc78c5ff46c10a2cce7c050f17_wm.jpg)
Az átalakítások miatt tömege 2,5 tonnáról rettenetes 5,3 tonnára nőtt (a különböző források 4 és 7 tonna közötti értékeket említenek). Mindezt egy hatliteres, soros nyolchengeres motor mozgatta, a luxusautó végsebessége 120 km/h körül volt, és közel harminc litert evett százon. A ZISZ-110-esénél nagyobb dobfékeket kapott, hátsó futóművét a ZISZ-151-es teherautóból vették át.
![](https://kep.index.hu/1/0/1977/19774/197747/19774727_463bd94faca11bfa071707f9c3ebc0ea_wm.jpg)
A ZISZ-115-ös egyébként mai szemmel nézve is hatalmas volt: hat méter hosszú, tengelytávja 3,76 méter. Csak összehasonlításképp: az aktuális S osztályú Mercedes hosszú, azaz Lang változata valamivel több mint 5,2 méter, tengelytávja 3,2. A szovjet páncélautóban klíma is volt, egyenként kétmázsás oldalablakait hidraulikus emelőrendszerrel lehetett mozgatni. Állítólag Sztálin kedvenc autója volt.
![](https://kep.index.hu/1/0/1977/19774/197747/19774729_ca3343b57d80185122092a972812485b_wm.jpg)
Forrás: englishrussia
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)