Ennél nehezebben autóból még nem szálltam ki

Parkoló Parádé díjazottak - Jézus, de kéne díj

2018.08.30. 17:20
24 hozzászólás

És nem csak azért, mert gyakorlatilag a földről kell feltápászkodni. A Parkoló Parádés „Jézus, de kéne” díjat nem osztogatják csak úgy.

Van az a helyzet, amikor az ember kezdi félteni a makulátlan E30-as BMW-jét. Télen gyorsabban harap a korrózió, és a végén még valaki a lámpánál sminktükörben szöszörészve megtolja hátulról. Nem jó örökös rettegésben közlekedni. Ilyenkor vesz minden felelősen gondolkodó autós egy strapabíró és könnyen javítható hétköznapi szaladgálóst. Legyen gazdaságosan fenntartható és ne kelljen annyira óvni.

Egy év tanakodás és keresgélés után aztán egyszer csak kijön a megoldás, igaz addigra a versenymérnöki szerelem néhol belenyúlt az egyenletbe. A racionális, hétköznapi használat unalmas szempontjait úgy tette zárójelbe az autózás szeretete, hogy csak úgy koppant a sok dízel kombi meg Prius.

Lett helyette egy 2.8-as sorhatos BMW Z3 Coupé.

Ez a cikk a  Parkoló Parádé egyik látogatójának autójáról szól. Ha találkozni akarsz hasonlóan benzinvérű társaiddal, gyere el a Parkoló Parádéra most szombaton (2018.09.01.). A jegyed szombat délig, sőt 13:30-ig megveheted 990 Ft-ért!

Máté, az irigylésre méltó tulajdonos versenymérnök a M1RA-nál. Ja és közben szabadúszóként Ázsiában is itt-ott talál néhány tizedet az ottani TCR-alapú bajnokság csapatainak. Ennyire sikeresen és elhivatottan akkor tudja végezni valaki a munkáját, ha igazán szereti, amit csinál. A helyzetről sokat elmond, hogy felmerült még alternatívaként egy Smart Roadster, kétliteres Civic Type-R motorral és váltóval átépítve. Így mindjárt érthetőbbé válik a Z3, mint hétköznapi rohangászós autó. És milyen szívesen rohangásznék vele bármelyik hétköznap én is.

A Máté féle BMW Z3 Coupé a legutóbbi Parkoló Parádén ellenszavazat nélkül nyerte a „Jézus, de kéne” díjat. Egy olyan autós murin, ahol hosszú sorokban álldogálnak az agyzsibbasztóan érdekes járművek, ez nem kis elismerés. Fájdalmasan rövid szeánszunk során olyan szépen felépített ív mentén alakította ki feltétlen rajongásomat, hogy a végén komolyan felmerült az impulzus autólopás lehetősége.

Először jött a formájával. Akármilyen autót is látunk, legyen az Swift vagy Lamborghini, gyorsan és észrevétlenül el lehet könyvelni tucat kisautónak vagy lapos egzotikusnak. Ezt viszont nem lehet hova tenni, Mátétól rendszeresen kérdezik a kutakon, hogy ő építette-e rá a tetőt.

Mivel rögtön az elején megakad az olajozott kategorizáló folyamat, zavartan vészüzembe kapcsol az agy és furcsa ingereket kezd küldözgetni. Taperold már meg lécci ott az elején. Nézz rá onnan is kérlek. Megtennéd, hogy végigsimítod azt az ordenáré szélesítést hátul? Aztán hasonló autó híján maradnak az állatos hasonlatok. Rozsomák lesz ez. Elsőre egy elrajzolt medvebocsnak tűnik, de nem véletlenül mintáztak róla egy háromkarmú, rettenetesen hatékony gyilok-szuperhőst.

Tovább puhít a jobb egyben egy komótos kiruccanás Kisorosziba. Igyekszem minél többet megtudni az autóról, szerencsére Máté szereti annyira a kocsit, hogy beszélni is szeressen róla. Miután a racionális érveket elmosta a szerelem, és kialakult, hogy Z3 Coupé lesz a választott, hosszas utánajárást követően kiugrott megnézni két ígéretes példányt Németországba.

Első pillantásra nyert a második. Az előző tulaj minden számlát lefűzve megőrzött, igényes alkatrészekkel enyhén tuningolta is, és minden változtatást iktatott a forgalmiba. A teljesség igénye nélkül: kapott nagyobb fékeket és szívósort, hengerenkénti leömlőt, sportkipufogót, Bilstein lengéscsillapítókat és Eibach rugókat. Máténak pedig hónapok óta tele a nappalija újabb beépítésre váró alkatrészekkel.

Miközben az egyes változtatások előnyeiről beszélgetünk, az alacsony fordulathoz tartozó mély bubogás és a fémes géphangok tudat alatt még jobban beássák a gépet a rajongási zónába. Aztán a Kisoroszi felé vezető úton Máté észbe kap, hogy még nem is mentünk rendesen. Visszavált kettesbe és a legális tartományban is akkorát lép, hogy belém szorul a szusz, az unott dörmögésről pedig ércesen üvöltő égzengésre vált. Az érzékszervek folyamatos vívódás közepette pánikolnak és hurráznak. Félelmetes.

A külső szemlélőként fokozatosan felépült lappangó nyálcsorgatás a kormány mögé ülve árrá duzzad. Nyilván folyamatosan komolyabb kihívások után kiált, mint a forgalmas közút, mégis a dugóban tötymörögve is vigyorgást és idétlen kuncogást vált ki az emberből. A váltó, a motor, a hangja, hogy el lehet dönteni az útra tévedt tíz forintosról, hogy fej vagy írás. Ez az autó maga a tökéletes mechanikus haladás.

A BMW Z3 Coupé nem az a kategória, ahol a hétköznapi szempontoknak akár a legkisebb esélyük is lenne, de azért valahogy ellensúlyozni kellene ezt az ódát. Szóval ráz, de nagyon, hangos is. Az ablakba nem lehet stílszerűen kikönyökölni, mert az üveg egy kicsit kilóg tökig lehúzott állapotában is, és vágja a kart. Hosszú távon nem tűnik kényelmesnek az ülés. Tizenegy litert eszik. De közben meg két emberrel egy hosszú nyaralásra is elég a csomagtartó, és elemi géphangulatával a minden napi evickélést is megszépíti az erre fogékony közönség számára.

Jézus, de kéne. Ezért is érdemes lesz kinézni a Parkoló Parádéra szombaton. A nem múló irigykedésen meg csak az segít, hogy Máténál a legjobb helyen van. Versenymérnökként saját erőből képes műszakilag mindent megadni, amit érdemel. Versenyzői múltjával pedig ki is tudja autózni, ami benne van. Ló és lovasának modern kori összhangja ez a duett.

A Parkoló Parádé szombaton (2018.09.01.) lesz 14 és 20 óra között. Jegyet az alábbi gombra kattintva vehetsz, szombat 13:30-is 990 Ft-ért, a helyszínen pedig 1500 Ft-ért.

A rendezvényre bármilyen gépjárművel ingyen be lehet hajtani, amennyiben az abban tartózkodó személyek érvényes jeggyel rendelkeznek. 

A PP-re kutyák és egyéb háziállatok ingyenesen hozhatók, a látogató gazda felelősségére.

A rendezvény szervezői fenntartják a jogot a belépők és behajtók számának korlátozására, tekintettel a helyszínek befogadási képességére.

Látogatói kapunyitás  14 órakor.
Belépés:  autóval a 6-os, gyalogosan a 3-as kapun.

Bővebb információkat ide kattintva olvashatsz.

Nem tudunk elég hálásak lenni – tényleg nekünk vannak a legkirályabb olvasóink!
A szezonnyitó Parkoló Parádé minden évben nagy ünnep, de a mostani mindent felülmúlt az én fejemben.
Közel 20 éves Porschéval letolni a Budapest-Bamako Rallyt
Nem csoda, ha az ember fél egy jól felszerelt korosodó prémium autótól, de van, aki a Bamako Rallytól sem ijed meg egy ilyennel.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.