Nem lett hengerfejes!

2019.05.02. 18:07
7 hozzászólás

Kínosan közeledett a tavasz, és a dicső Vivaro csak ette a vizet. Aki nem tudnám, miről lenne szó, egy komplett videót szenteltünk neki:

A Vivaro baráti körünk megbecsült tagja, annak ellenére, hogy nem sörrel, hanem gázolajjal megy. Nincs könnyű dolga: 4-6 embert, ugyanennyi biciklit, és az ezekhez tartozó pótalkatrészeket, szerszámokat, firlefrancokat kell cipelnie Montenegrótól Ausztriáig, Szlovéniától Szlovákiáig, tehát jellemzően vagy mászik egy hágóra vagy onnan gurul lefele.

tarto másolata

Anti, a tulajdonos (nem a szerző beszél magáról E/3-ban) ezért vette, hogy legyen mivel bringázni járni, még remek lehajtható bringatartót is épített a raktérbe, aminek a legnagyobb kunsztja, hogy nem foglal légköbmétereket a raktérből, ha nincs rá szükség. Ugyan a vásárlás után már cserélni kellett a porlasztócsúcsokat, alapvetően ment szépen, csak a fránya hűtővíz volt mindig kevesebb, mint indulásnál.

Először a vízcsöveket cserélte a tulaj, hátha az a gond, de nem segített, még ha fény is derül egy érdekes hibára: a vízcső egy ponton beleér a blokkba, így a rezgéstől dörzsölődik. Anti türelme a vízzel együtt fogyott tovább, szakemberek már hengerfejesedéssel kezdték riogatni, amikor felmerült még egy lehetőség: az EGR szelep.

egr2 másolata

Ez az okos kis kiegészítő berendezés a környezetvédelem miatt fontos, az a dolga, hogy a kipufogógáz egy részét visszavezeti a szívórendszerbe, így a kipufogógáz nitrogénoxid-tartalma kisebb, így kevésbé káros. A szelep természetesen nincs folyton nyitva, benzines és dízel motoroknál különböző módon, üzemállapotonként változó mértékben nyit vagy zár. A régebbi változatokat vákuumgomba vezérelte, ma már többnyire a motorvezérlő egy szervóval dirigálja ezt is.

Ellenben az EGR-szelepnek hűtésre van szüksége, és kitalálták, vízzel hűtik, ha már úgyis ott a motor hűtőköre. Az EGR hűtőjén volt a repedés, ez magyarázza, hogy hidegindítás után miért füstölt olyan fehéren a Vivaro, mintha pápát választottunk volna benne: az indulás előtt felgyűlt vizet elpárologtatta. Ezért sem értettük a hengerfej-elméletet, hiszen annak folyamatosan gőzölnie kellett volna, nemcsak az indítás utáni percekben.

egr1

Akárhogy is, a Vivaro azóta úgy tartja a folyadékait, mintha a vécé szabad jelzésre várna, a probléma maga munkadíjjal együtt 140 ezer forintból oldódott meg. Nem kevés pénz, de mivel a befecskendezés és a turbó rendben vannak, egy darabig vélhetően az utolsó költségesebb beavatkozás volt. Bízunk benne, hiszen egy rahedli hegyoldal van, ahol még nem törtük össze magunkat.