Ennél a hajónál az a természetes, ha függőleges helyzetben van

2020.04.22. 17:51
22 hozzászólás

Amikor belefutottam a Jalopnik oldalán a függőleges hajóról szóló cikkbe, egy jó húsz másodpercen át csak a képet próbáltam értelmezni, mielőtt megnyitottam volna. Nem sűrű látvány egy hajót úgy látni, hogy csak az orra van kint a vízből, ráadásul ennél ez teljesen okés, sőt!

Gyorsan rá kellett jönnöm, hogy ez nem egy új dolog, hiszen 1962-ben járt először vízen, miután a The Gunderson Brothers Engineering Company megépítette. Azóta egyszer már felújították 1995-ben kétmillió dollárból, és ma az amerikai haditengerészet tulajdona. A 108 méter hosszú hajónak a becsületes neve RP FLIP, hosszabban The Research Platform FLoating Instrument Platform. Na de hogy működik? Mire használják?

A függőleges hajót az óceánok megfigyelésére készítették, elsődleges célja a víz alatti hanghullámok kutatása volt, amihez teljes stabilitás szükséges – ezért fordul el 90 fokkal. A 17 méteres hajóorron kívül még egy 91 méteres víztározója van a FLIP-nek, amibe 700 tonna vizet pumpál amikor vízszintes helyzetből függőlegesbe vált. Ebben a helyzetben a hajónak csak az orra lóg ki a vízből, és jóval stabilabb, mivel a felszíni hullámok már nem tudják arrébb sodorni, olyan mélyen a vízben van. Hasonlóan működik, mint ezek a bóják. Szükség esetén horgonnyal az óceán fenekéhez is lehet rögzíteni, de egyébként szabadon lebeg a vízben.

Mivel a FLIP 90 fokot fordul, belsejét is teljesen máshogy tervezték meg, mint egy átlagos hajóét. Tulajdonképpen a falak padlók is, és fordítva. A videóból, amiben körbejárják a hajót az is kiderül, hogy kizárólag mosdókagylóból van kettő, ezenkívül a berendezések nagy részét úgy tervezték meg, hogy már eleve a falon vannak – ágyak, vécék, zuhanykabinok – így akkor lehet használni őket, amikor függőleges helyzetben van a FLIP.

Valószínűleg ez nem probléma, mivel önerőből nem tud közlekedni – az befolyásolhatná a mérőműszereket – így csak vontatni lehet, és a vontatáson kívül nincs nagyon vízszintben.

Miután a kutatók elvégezik a speciális méréseket – tengerkutatás, légkör tanulmányozás, levegő és óceán kölcsönhatásainak mérése – egy óriási kompresszor levegőt pumpál a hajóba, így a víz fokozatosan kiszorul, és visszaáll normális helyzetbe a hajó. Mármint vízszintesbe. Kikötés nélkül egyébként egy hónapig bírja a FLIP vízben, személyzete öt fő, illetve tizenegy kutató. Ők már valószínűleg hozzászoktak az átforduláshoz, de ez elsőre még videón keresztül is nagyon fura látvány.