Ez a McLaren F1 már nem autó, hanem a garázs milliárdos királynője
Minden idők legsúlyosabb szupersportautójának tervezte Gordon Murray a McLaren F1-est, amihez szerinte nem csak gyorsnak és könnyűnek kell lennie, hanem jól vezethetőnek és tartósnak is. Akkoriban a legtöbb autónál áramvonalasabb volt és szokatlan mód egy fővel több fért az utasterébe, mint a szokványos sportautóknak. Az F1 egy sor eszelős ötletet valósított meg annak érdekében, hogy ne csak a versenypályán legyen nyerő, hanem behúzza a világ leggyorsabb autója címet is.
![](https://kep.index.hu/1/0/3851/38518/385180/38518031_c7ce2373cd418fb1ad6f2cf1ed6386f2_wm.jpg)
1988-ban határozott úgy Ron Dennis, Mansour Ojjeh és Creighton Brown, hogy beleállnak Gordon Murray projektjébe és megmutatják vele, hogy a McLaren nem csak a Forma-1-ben vág oda. Ez volt az egyik első szériagyártású autó, melynél karbon monocoque-ot használtak. Emellett olyan anyagok kerültek az F1-be, mint a titán, az arany, a magnézium és kevlár.
![](https://kep.index.hu/1/0/3851/38518/385180/38518033_2b6004a92be7dda1057ebd64731b482a_wm.jpg)
Gordon Murray a fejlesztések kapcsán ellátogatott Ayrton Sennával a Honda Tochigi Kutatóközpontba, ahol vezette az NSX-et és onnantól kezdve már nem Ferrarik és Lamborghinik adták a referenciát, hanem a tökéletesen vezethető, kezes japán sportautó. Éppen ezért szerette volna, ha a versenyautó mellett az utcai F1-be is a Honda szállítja a motort, egy 4,5 literes 10 hengerest vagy V12-est.
![](https://kep.index.hu/1/0/3851/38518/385180/38518037_b3edc633a64b5f1918f8a10bf8690ebb_wm.jpg)
Nem sikerült meggyőznie a japánokat, a BMW Motorsport részlege és Paul Rosche viszont 14%-ot tett rá az eredeti elképzelésekhez. Az S70/2 kódú 6,1 literes, szívó V12-es motor száraz karteres és 266 kilót nyom. 7400-as fordulaton közel 620 lovas, tehát a literteljesítménye meghaladja a 100 lóerőt. Kevesebb mint 3,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, de ehhez kell egy ügyes pilóta is, mert az F1 kézi váltós. 1998 március végén az XP5 nevű prototípusa 386,4 km/órás sebességgel vette át a Jaguar XJ220-astól a világ leggyorsabb autója címet.
![](https://kep.index.hu/1/0/3851/38518/385180/38518041_a5e973305f81baaa5c7dbaf0296e15b2_wm.jpg)
106 darab McLaren F1 készült és újonnan is csak olyanok juthattak hozzá, mint a fiatal Elon Musk, Rowan Atkinson vagy Ralph Lauren. Már akkor egy legenda volt és a fénye a mai napig nem kopott. Az F1-eseket viszont már egyre kevesebben mozdítják ki a temperált garázsból és jellemzően neves aukciósházak árverésein cserélnek gazdát, mint ez a Creighton Brown - tehát a már említett ügyvezetőről elnevezett - barna színű a Gooding & Co-nál.
![](https://kep.index.hu/1/0/3851/38518/385180/38518059_ba29d7752f6f0270e8f2bf211177d015_wm.jpg)
029-es az alvázszáma és ez volt a valaha gyártott 25. példány, ami egészen mostanáig egy japán gyűjteményben álldogált. Megvan az eredeti, aranyozott szerszámkészlete, a kis gurulós szekrénye és az oldaldobozokba passzoló bőröndök is az autóhoz, valamint a hozzá tartozó TAG Heur 6000 karóra. Mára kevesebb mint 390 kilométer van benne és annyira eredeti, hogy még a gumijai is az első szerelésből származnak. Kicsit szomorú is, de valószínűleg már sosem hajtják meg igazán. Ahhoz túl értékes, hiszen 15 millió dollárral ritkán lehet felszabadultan veretni.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)