Vigyél haza egy darabka Totalcart a Parkoló Parádéról

2021.10.11. 14:50
4 hozzászólás

Szóval az úgy volt, vagyis van, hogy lesz egy fotókiállításom a szezonzáró Parkoló Parádén. Amikor Rudival ez a nagy gondolatunk támadt, nem úsztam meg tucatnyi emlék berobbanását a tudatomba, ömlesztve, szűretlenül. Ezért is gondoltam írni valamit a fotós fejlődésemről, hogy rendet vágjak valahogy a fejemben, amellett, kedves olvasó, hogy te is tudjad, hogyan fajult el kiállításig a helyzet. De ehhez elég sokat vissza kellett tekernem az időben, hisz fotós fennállásom nulladik napja valamikor 2010 tavaszán volt, olyan régen, hogy azóta már kétszer költözött új helyre a szerkesztőség. 

- Ő itt Zirig Árpád, ő el tudja neked mondani, mit csináltál rosszul, mit kéne helyette csinálnod - mondta Papp Tibi miután meglátta a Corvette-képeim. Egy évtized távlatából nemhogy megértem, de még csodálkozom is, hogy nem tiltott el örökre az autók fotózásától. Zirig "Egy Jó Fotós A Segglyukával Is Jó Képet Készít" Árpád türelmesen elmagyarázta, miért használhatatlan minden egyes pixele a Corvette-sorozatnak, majd újabb tíz percben összefoglalta, hogyan is kéne autót fotózni. Hetven százalékban a mai napig abból a tíz percből élek. Hosszú volt Árpád listája, és szerintem két kezemen meg tudom számolni, mikor volt olyan fotózásom, amikor semmit nem felejtettem le róla. Innen is köszönöm neki, ahogy Csikósnak is, hogy annyiszor a nyakamra lépetek, ha elszúrtam, majd bátorítottak és segítettek fejlődni!

Ahogy kezdőként elképzeltem, volt valami menő romantikája az autók fotózásának, holott (hogy Karottát idézzem) a forgatásokhoz hasonlóan, parttalan baszakodás. Platókon pattogás, csomagtartóban kapaszkodás, tetőgerendáról lógás, ezer lépés, az autó néha centinkénti mozgatása és persze földön fetrengés, sogenannte stabil fotófekvésben. Bármennyire hihetetlen, még veszélyes is tud lenni. Egyszer például Vályi Pistával marhára félreértettük egymást, hogy egy versenypályás forgatásán melyik rázókő mellett fogok feküdni. Miután megvolt a snitt, Pistának mondtam, hogy milyen profin kicentizte a kamerát (és a fejemet), mire kikerekedett szemmel azt mondta:

- Baszki, Monyó, te ott voltál? Azt mondtad a másiknál fogsz feküdni! Nem láttalak...

Ez egy kedves emlék. Ahogy a Malta Classic is, pedig nem egyszer, hanem rögtön kétszer sikerült benyalnom valami spéci csípést ugyanazon a sziklafalon, aminek egyszer vérmérgezés lett a vége.

Eközben fokozatosan épült fel bennem a gondolat, hogy a fotó az autóról sokkal kevésbé osztja meg az olvasókat, mint az írott szó, ezért önkéntelen elmentem a képek irányába. Ahogy egyre többet és többet fotóztam, eljött a pillanat, hogy úgy gondoltam, megérkeztem, mindent tudok, amit tudnom kell. Az egy nagyon sötét időszak volt, primer és szekunder szégyen, na meg persze az összes többi szégyen is gyötör, amikor azokat a fotókat csak gondolatban felidézem. Kellet akkor pár pofáraesés, hogy újult erővel folytassam a tanulást, többek között alázatból. Fokozatosan dolgoztam fel magam abból a gödörből, de kezdett csömöröm lenni az autóktól, és úgy éreztem, megakadtam, abba akartam hagyni a fotózást. 

New York mentett meg. Egy streetphoto-mennyország, ami rengeteget tanított nekem játékosan fényekről, komponálásról, a reaktív és alkotói fotózásról, de legfőképpen empátiáról és a sonder érzéséről...megértem, ha a kedves olvasó pátoszmérője kezd kiakadni, de légyszi-légyszi, maradj még itt egy picit! Szóval emellett kezdtem rájönni arra, amit most már tényszerűen tudok, miszerint a fotózásnak épphogy a felszínét karcolgattam meg, és annyit sikerült magabiztosan megtanulnom, hogy mennyi mindent kell még megtanulnom, miközben persze elfelejtek egy rakat dolgot. Az autófotózás, és itt elsősorban a tesztekre gondolok, klasszikusan egy proaktív (legalábbis én így hívom), alkalmazott (pl. termékfotó) fotózás. Proaktív, merthogy előre eltervezed, mit és hogyan fogsz lőni, a fejedben nagyjából megvan a koncepció, a helyszín, a szögek, a 'mondanivaló'. Alkotói fotó esetében (a.k.a. művészi fotográfia) már ledobom a láncot a tisztelettől, hogy valakinek megszületik a fejében/szívében egy kép, megannyi réteggel, jelentéssel, üzenettel, majd meg is valósítja azt. 

Amit én reaktív fotózásnak hívok, azaz amikor a környezetedben történik valami, és egy másodperc alatt felfogod, hogy ez 'valami', emeled a gépet, megkomponálod és lősz is, lásd streetphoto, egy nehéz de finom kenyér. Az, hogy valami proaktív vagy reaktív, alkalmazott vagy alkotói, nem egyértelmű, és ez igaz szinte mindenre a fotózásban. Tökéletes példája ennek egy Parkoló Parádé fotózása, ahol ízléses képekkel akarod dokumentálni az eseményt, de szeretnél egy picit hozzátenni magadból is, elcsípni egy soha meg nem ismétlődő pillanatot. Egyszerre proaktív és reaktív, egyszerre alkalmazott és alkotói fotózás. Az pedig, hogy tökéletes csillagegyüttállás legyen, ahol a fény, a helyszín, a téma, a pillanat, az eszköz és még egy rakat dolog stimmel, közel lehetetlen.

Hogy Alex Webbet idézzem: A fotózás 99 százalékban csak kudarc. A maradék 1 százalék viszont fontos, gyönyörű és megismételhetetlen. Az egyszázalékos szintet még nem tudtam megugrani, két kezemen meg tudom számolni, hányszor sikerült az elmúlt 10+ év alatt az olyan "aranylövés", amikor (szinte) minden összállt. Olyan fotó, amit elfogadok olyannak, amilyen, és csak a legrosszabb napjaimon akarok rajta megváltoztatni dolgokat...amire persze nincs lehetőség, úgyhogy minden fotómon tátong legalább egy kisebb-nagyobb seb, de megtanultam ezek együtt élni, hisz ebből tanulok, és amúgy sem szeretem a tökéletes dolgokat, hisz azokból általában hiányzik valami mélyen emberi. Ez a néhány fotó viszont, tökéletlenségük ellenére is rengeteget adott nekem, többek között visszajelzések formájában. Random ismeretlenek, akiknek jelent valamit, akik évek után is emlékeznek rájuk, akik ki akarták rakni a szobájuk falára. Miattuk éri meg igazán ezt csinálni. Ha példával kéne élnem, egy ilyen kép a Lábas Ferrari, ami nagyon közel áll hozzám, hisz számomra csodás története van, és egy tökéletes pillanat állt össze, amit meg tudtam lőni.

A fentiek miatt volt hatalmas kihívás harmincnégy kiállítható fotót találnom a 34. Parkoló Parádéra. Mióta leadtuk őket a nyomdába, csak tízszer akartam lecserélni a fotók felét, vagy csak lecsökkenteni a számukat a felére, de a harmincnégy még a magamfajta bölcsésznek is harmincnégy. Szóval pöppet túlfogalmazva azt szerettem volna tudatni veled, kedves olvasó, hogy a most következő Parkoló Parádén kiállítást tartunk ezekből a fotókból. Ha szeretnéd, ott leszek, kérdezhetsz, mesélek a képekről, a történetükről, és persze a hibákról, hogy mit kellett volna máshogy, jobban csinálni, szigorúan szakmailag, és cseppet kishitűségből. Ha pedig valamelyik fotó megtetszik, meg is vásárolhatod.

A következő - 2021.10.17-i - Parkoló Parádéról lejjebb görgetve (vagy app alól nézve ide kattintva) találhatsz információkat!

Információk a következő Totalcar Parkoló Parádéról!

A következő, 34. Parkoló Parádé 2021. október 17-én, vasárnap 11-17 óra között lesz a Hungexpó területén.

Tervezett programok (folyamatosan frissül):

  • Minden az olajokról! Mesterkurzus 14 órától az Olajdokival a 3-as fogadóban!
    Előadás a motorok és a motorolajok mélylélektanáról. Hogyan épül fel az olajnyomás? Az olaj útja a motorban. Kell-e más viszkozitású olaj télire? A leggyakoribb kérdések kivesézése. Az előadás végén élő kérdezz-felek az Olajdokitól!
  • Eneos sátor - Az Eneos sátor szelfikerettel valamint ajándékokkal várja az érdeklődőket és lehetőség van szakmai beszélgetésre is.
  • Autódoki live - ingyenes élő diagnosztika és tanácsadás Autódoktorunktól, kollektív pingvinezés nyitott géptetők mellett. Hozott krehácsra ingyenes ráolvasás, szakértő hümmögés évtizedes rutinnal!
  • Parádés bazár kisautókkal, ajándéktárgyakkal, hogy ne menj haza üres kézzel!
  • Ökumenikus érdekesautó-nézegetés, és barátkozás parkolószerte.

Gyerekeknek:

  • A nagy népszerűségnek örvendő ingyenes gokartozás a Kalandozóparktól a 3-as fogadó előtti díszkövön.
  • Kilátogat a Szomjoltóság csapata egy csodaszép oldtimer Mercedes 710 tűzoltóautóval és rengeteg programmal, ráadás hűsítéssel, ha túl meleged lenne!
  • Gyereknyomda

Fontos infók

A rendezvényen előre (az alábbi gombra kattintva) vagy a helyszínen megváltott belépővel lehet részt venni. A jegy elővételben 2021.10.17. 10:30-ig 990 Ft/fő (OTP és MKB szépkártyával is lehet fizetni), a helyszínen váltva 1500 Ft/fő

A jelenleg hatályos rendelet alapján a rendezvény területére nagykorú látogatóként csak védettségi igazolvánnyal, védettségi applikációval vagy két napnál nem régebbi negatív PCR teszttel lehet belépni!

A jegy egyszeri belépésre illetve behajtásra jogosít a Totalcar Parkoló Parádéra és annak minden kiegészítő programjára a Hungexpón (Bp. 1101, Albertirsai u. 10.).

A rendezvényre védettségi igazolvánnyal nem rendelkező 18 éven aluliak  védettségi igazolvánnyal rendelkező nagykorú kísérővel, de ingyenesen léphetnek be. 

Védettségi igazolvánnyal rendelkező 14 éven aluli gyermekek nagykorú kísérővel, 14-18 év között kísérő nélkül is ingyenesen léphetnek be.

Látogatói kapunyitás 11 órakor.
Belépés: autóval az 5-ös, gyalogosan a 3-as kapun.

A rendezvényre bármilyen gépjárművel ingyen be lehet hajtani, amennyiben az abban tartózkodó személyek érvényes jeggyel rendelkeznek.

A motorosoknak külön parkolót jelöltünk ki, amit táblával is jelzünk. Kérjük, lehetőleg oda parkoljatok.

A PP-re kutyák és egyéb háziállatok ingyenesen hozhatók, a látogató gazda felelősségére.

Aki drónfelvételeket kíván készíteni a területen, a jelenleg érvényes jogszabályok értelmében előzetes engedély birtokában teheti ezt. A helyszínre vonatkozó engedélyt a rendezveny@mail.totalcar.hu címen kérhetitek.

A rendezvény szervezői fenntartják a jogot a belépők és behajtók számának korlátozására, tekintettel a helyszínek befogadási képességére és az aktuális szabályozásra.

Az eseményen bármilyen marketing tevékenység csak a rendezőség engedélyével történhet!

A rendezvény sajátosságaiból adódóan külön felhívjuk a látogatók a figyelmét a kulturált autó- és egyéb járműhasználatra!

unnamed

Az autós rendezvény veszélyes üzem. A szervezők törekednek a biztonságos keretek biztosítására és betartatására, de ennek ellenére történhetnek balesetek. A jegy megvásárlásával ezt tudomásul veszi, és lemond minden kártérítési jogáról a szervezőkkel szemben.

Amennyiben ezt nem képesek betartani, a rendezvény szervezői fenntartják a jogot, hogy a további rendezvényekről kitiltsák a szabályok megszegőit!

Előjelentkezés árusnak (élelmiszert és italt árusítók sajnos nem tudnak jelentkezni!), szponzornak, stb.: rendezveny@mail.totalcar.hu

A rendezvényre a Totalcar Általános Szerződési Feltételei érvényesek.

A Totalcar adatkezelési tájékoztatója itt olvasható.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.