Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk

2023.12.14. 17:21
2 hozzászólás

Közeleg az év vége, normális emberek ilyenkor karácsonyi ajándékokat vesznek, vagy már a szilveszteri bulit szervezik. Én meg agyhártyagyulladás elleni oltásra járok, önfelfújó matracot kutatok a Decathlonban, és minden nap eszembe jut még valami, amit be kell szerezni az út előtt.

Az egész úgy indult, hogy Bunkoczi László, akinél több alkalommal is jártam már a Rádió Café Autórádió című műsorában vendégszakérteni – és nem mellesleg a legendás Szalay-Bunkoczi Dakar csapat navigátoraként ismert – felhívott, lenne-e kedvünk Dakart tudósítani, mert mennek, és jó buli lesz. Ez még valamikor augusztusban volt, nagyon könnyen mondtam igent, Balló Marci és a Bamako-felkészülése mindannyiunkat hangulatba hozott, jobbkor talán nem is jöhetett volna egy ilyen kérdés. Szerintem még most sem tudom, mire vállalkozok, akkor pedig még kevésbé volt róla fogalmam.

A december 30-tól január 14-ig tartó verseny teljes, hivatalos neve Africa Eco Race, mivel az eredeti Dakar Rally először Dél-Amerikába, majd Szaud-Arábiába költözött. A francia szervezésű verseny alapvetése nem változott, és az útvonal is nagyon hasonló, viszont a fókusza sokkal inkább a fenntarthatóság és a jótékonyság felé ment el, helyi iskolákat, könyvtárakat támogatnak, van kategóriája a megújuló energiával hajtott járműveknek, és a táborokat is úgy helyezik el, hogy az a lehető legkevésbé zavarhassa a helyieket.

Lehet, hogy nem az eredeti nevén fut, de sokkal szakmaibb versenynek tartják legtöbben, mint magát a Dakart, ami az évek alatt többször is költözött
Lehet, hogy nem az eredeti nevén fut, de sokkal szakmaibb versenynek tartják legtöbben, mint magát a Dakart, ami az évek alatt többször is költözött

6500 kilométer, 11 állomás, a végcél pedig Dakar. Franciaországból komppal fogunk átkelni, Nadorból indul az afrikai szakasz, Marokkó, Nyugat-Szahara, Mauritánia és Szenegál érintésével.

Versenyhelyzet elméletileg nem lesz, de tartanunk kell az ütemtervet, ami azt jelenti, hogy nekünk is elég gyorsan kell megtennünk az etapokat. Követjük a csapatokat, interjúkat készítünk, megpróbáljuk megmutatni a helyi kultúrát, és közben igyekszünk jól érezni magunkat, már amennyiben az egy két hétig tartó sátras buliban, egy totál ismeretlen és embert próbáló körülmények közt lehetséges. Mert persze a verseny tájékoztatója és a legendásan hipochonder Marci beszaratás-maratonjai egyáltalán nem nyugtattak meg. Megcsíp egy szúnyog, amitől maláriás leszel, majd meghalsz. De ha nem is halsz meg, bármi bajod van, a helyi kórházi ellátástól nem leszel jobban, ezen kívül felborulhatsz a dűnék között, megállhat az autód a semmi közepén, kirabolhatnak, nem is sorolom, hosszú a lista.

Egészségügyi felkészülésről már Marci mindent megírt, előírásosan én is beadattam az összes kötelező és ajánlott védőoltást, felfrissítettük a Tetanus-oltásomat is, így a szükséges előkészületek elvileg megvannak, Marci még nem számolt be írásban a rövidtávú hatásokról, de én most megteszem helyette is: a sárgaláz-tifusz-hepatitis kombinációt mindketten jól viseltük, maximum kicsi hőemelkedés és levertség volt másnap, ellenben a nemrég érkező agyhártyagyulladás és kanyaró, mumpsz, rubeola ellen kapott duó Marcit olyan szintű hőrohamos lázba taszította, amitől lenge öltözetben kellett hűlnie a teraszon, és nagyjából azt sem tudta, melyik bolygón jár. Én szerencsére egész jól viseltem a dolgot, és most már az anyagi vonzatáról is be tudok számolni: 125 ezer forint volt minden kötelező és ajánlott oltás, amire még körülbelül 10 ezer forint jön extrém erős szúnyogriasztó és maláriatabletták formájában.

Az autó egy vadonatúj Isuzu D-Max a Fábián Autótól, amit a Maxliner pickup-specialista segítségével készítünk fel a túrára: kapott IronMan FoamCell lengéscsillapítókat és a hozzájuk tartozó, erősített rugószettet, amivel teljes terhelés mellett is 5 centi emelés van a kocsin, ezen kívül kerül rá teljes alsó haspajzs, lökhárítóba rejtett, 5,4 tonnás csörlő, snorkel (az A-oszlop mellett felülre vezetett levegőcső a por miatt), dupla akkumulátoros rendszer, meg persze platóbélés és egy robusztus felépítmény, hogy legyen helyünk pakolni, és akár tetősátorban is alhassunk. Ezeknek a hasznosságáról, hatékonyságáról és az általános tapasztalatokról majd menet közben fogok tudni beszámolni, egyelőre annyi biztosnak látszik, hogy nagyon stabil technikával indulunk útnak.

A D-Max már elkészült a mátészalkai műhelyben, most épp a dekoráció alatt áll, én még gyorsan beszerzek mindent, ami a kempingcuccaimból hiányzik, csapatunk, a Monaco Dakar Rally Raid, utastársaim Bunkoczi László és fia, Bunkoczi Soma lesznek. A felkészülésről hamarosan videóval is érkezünk!