Ezek a világ leghülyébb rendőrautói

2021.01.01. 11:37

A magyar rendőrök az Audikból és Skodákból kitekintve bizonyára irigykedve nézik dubaji vagy abu-dzabi kollégáikat, ahogy Rolls-Royce-okkal és Bugattikkal száguldoznak bűnelkövetők után. Azonban sok fakabátnak nem adatik meg, hogy a legdrágább luxusautók legyenek a fenekük alatt, sőt. Most a legfurább és a rendőri feladatokra leginkább alkalmatlannak tűnő járművekből szedtünk össze néhányat.

A busznak látszó járőrkocsi (PAZ 3205)

A pavlovói buszgyár 1968-ban mutatta be a 3205-ös típust, a midibusz hamar a legelterjedtebb kistérségi busz lett a Szovjetunióban. A rendvédelmi szervek is több ezret üzemeltetnek belőle az országban. Habár a típust szinte teljesen változatlan formában napjainkban is gyártják, korábbi szerepüket mára már nagyrészt átvették a mikrobuszok. Pedig néhány éve Oroszország távoli kisvárosaiban és falvaiban még járőrözési célra is használták az orrmotoros, hátsókerék-hajtású PAZ buszokat. A kisbuszt gyakorlatilag mindenre is használják az oroszok, a városi közlekedéstől a bányákon át, egészen az OMON-ig, ugyanis az orosz rendőrség különleges szolgálatának is van néhány tucat ilyen járműve.

A legcukibb rendőrautó (Smart FourTwo)

Szinte hihetetlennek tűnik, hogy a rendőrautónak teljesen alkalmatlan, háromhengeres, 54 lóerős, 720 kilós városi kisautó mennyire elterjedt a szerveknél. Csak az USA-ban több száz Smart van rendőrségi szolgálatban. New York például négy éve vásárolt 250 darabot. Egy Smart FourTwo-ja egyébként a magyar rendőrségnek is volt. A 2004-ben ajándékba kapott Smart Budapest belvárosában és a Budai Várban teljesített szolgálatot. A korabeli tudósítások szerint a kisautóval nagyon elégedettek voltak a magyar zsaruk, bár mindannyian megjegyezték, hogy nem sok felszerelés fér a csomagtartójába.

Az üldözést feladtam! Vége! (Tesla Model S)

A Tesla Model S menettulajdonságairól csak elismeréssel beszélhetünk, azonban ha nincs feltöltve rendesen az autó aksija, akkor hamar alábbhagy a dinamika. Így járt Kalifornia állambeli Freemont rendőrségének járőre is, aki egy autós üldözést próbált végrehajtani a Teslájával. Az üldözés megkezdése után nem sokkal azt jelentette rádión a Teslás rendőrtiszt, hogy: Már csak 6 mérföldet mutat a Tesla akkumulátora, szóval mindjárt leállhat. Ha valaki más meg tudja tenni, átveszi az első helyet? A Tesla végül feladta az üldözést, de a menekülő így sem úszta meg az elfogást. A freemonti rendőrség az eset után nem sokkal kiadott egy sajtóközleményt, amelyben azzal magyarázták a kisebb fiaskót, hogy a Tesla mindössze 40 százalékos töltöttségi szinten volt az üldözés megkezdésekor, így emberi mulasztás okozta az esetet.

Rendőrkamion a biztonságért (Mercedes Actros)

Még 2015-ben vásárolt a londoni rendőrség egy Mercedes Actros vontatót. A teherautót a brit kormány a kerékpárosok biztonságos közlekedését népszerűsítő kampányához szerezte be. A különleges járművel azt modellezik a program során, hogy mit lát egy biciklisből egy kamionsofőr és fordítva. A sorhatos, 449 lóerős Mercedes Actros Bigspace presztízsokokból megkapta az angol rendőrség dekorációját és a kékfényeket is, valamint a 90-es sebességkorlátozás 130-ra növelhető, ha bekapcsolják a megkülönböztető jelzéseket. Valószínűleg ezt az utóbbi funkciót ritkán használják az angol rendőrök.

Kifutó járőrkocsi (Packard Catwalk)

Az alábbi fotó a new yorki Holland alagútban készült egy Packard Catwalkról, azaz rendőrségi kifutó kocsiról, 1955-ben. A sokszor mémek alapjául szolgáló fényképen egy sokkal komolyabb jármű látható mint azt elsőre gondolnánk. A 63 centiméter széles és 130 kilogramm súlyú kisautó elektromos hajtású volt. Az áramot a Catwalk három lóerős motorja a sínekről kapta. A vezetőülés forgatható volt, így a jármű mindkét irányban haladhatott, a sebességet, ami maximum 20 km/h volt, nyomógombokkal szabályozta a sofőr. A Catwalkok beváltak az alagutakban, hiszen egy-egy esemény helyszínére gyorsan odaértek. Ennek ellenére napjainkban már nem használnak ilyen járműveket.

Zápor József törzsőrmester jelentkezik! (ZAZ 968 M)

A Zaporizzsjai (oroszul Zaporozsjei) Autógyár remek termékéből, a hazánkban csak záporjóskának becézett kisautóból itthon 22 ezer talált gazdára. Nem épp a legmegbízhatóbb autó a Zaporozsec, de úgy látszik, hogy az ukrán gyárvárosban maradt még néhány 968 M alkatrész, így Zaporizzsja környékén még a mai napig is akad néhány a 27 lóerős, négyhengeres V blokkal szerelt szovjet népautó rendőrségi változatából.

A háromkerekű rendőrautó (BMW Isetta)

A kétszemélyes, egymás melletti üléses, egyhengeres 13 lóerős miniautó 85 km/h csúcssebességre is képes volt. Így nem is csoda, hogy 1961-től a BMW Isetták megjelentek a német szövetségi rendőrség (Bundespolizei) szolgálatában. A vicces megjelenésű rendőrségi járművek beszerzését annyira komolyan gondolta a német szövetségi állam, hogy több mint háromezer darabot rendelt belőlük. Ezek nagy részét a vidéki Németország körzeteiben használták. A német rendőrség az utolsó Isettát 1991-ben vonta ki a szolgálatból. Lelkes amatőrök és a német rendőrségek is több példányt felújítottak a zsaru-Isettából.

Traktorral a tilosban parkolók ellen (MTZ-80)

A fehéroroszországi Vityebszkben MTZ-80-asokkal is járőröznek a rendőrök. Összesen öt darab traktor teljesít szolgálatot a városban, amelyeknek nemcsak a járőrözés a feladata, hanem segédkezniük kell a hóeltakarításban, valamint a szabálytalanul parkoló autókat is el kell vontatniuk. Arról nem szólnak a hírek, hogy a 2011 óta szolgálatot teljesítő, vityebszki traktoros rendőrök hány autós üldözésben vettek részt.

Tito járőrautója (Zastava 750)

A jugoszláv Zavod Crvena (Zastava) autógyár 1955-ben kezdte el gyártani a Fiat 600-as licencét Zastava 750 néven. A Fiat 600-asnál hosszabb fenékvázú járműbe egy 767 köbcentis, négyhengeres, 25 lóerős motort szereltek. A Zastava 750-est harminc évig (1955-1985) gyártották, így nem csoda, hogy sok 750-es a jugoszláv rendőrséghez került, ezek majdnem mindegyike vidéken, kisebb falvakban teljesített szolgálatot. A szerb rendőrség az utolsó néhány Zastava 750-esét a 2010-es évek elején vonta ki a szolgálatból.

Kici kínai rendőrbusz

A képen látható kisbuszból több kínai nagyvárosban is található néhány példány. Hogy ezeknek a turisták által frekventált területeken elhelyezett buszoknak mi a valódi feladata, az nem derül ki pontosan a világhálóról. Valószínűleg valamiféle mobil térfigyelő rendszer, információs központ vagy toborzóiroda, esetleg ezek kombinált feladatát láthatják el ezek a járművek. A beszámolók szerint általában angolul jól beszélő, csinos kínai rendőrlányok veszik körül ezeket az érdekes rendőrségi kisbuszokat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.