Pihekönnyű is lehetett volna az X5

2010.07.07. 08:29

Előkerült egy prototípus az első generációs X5-ösből, amelynek az egész karosszériája szénszálas erősítésű műanyagból készült. A tetőt, a fedeleket és a csomagtérajtót mind az ultrakönnyű anyagból gyártották, amelyből azonos merevség mellett feleakkora súllyal gyárthatók a karosszériaelemek.

200 kilót lehetett megspórolni a modern anyag segítségével a böszme méretű városi terepjárón, pedig az ajtókat meghagyták acélból. Egy ázsiai innovációs napon mutatta be a BMW a teljesen működőképes fekete X5-öst, amellyel technológiai előnyüket demonstrálják a többi gyártóval szemben. Közel tíz éve kísérleteznek már különböző szénszálas kompozit anyagokkal, és valóban kevés tömeggyártó akad, amelynek szériamodelljeiben karbon elemek találhatók. De a BMW nem elégszik meg ezzel: a közeljövőre tervezett elektromos autóit teljes egészében ilyen anyagból szeretné gyártani.

Ha ekkora tapasztalatuk van a kompozit anyagokkal, amelyek állításuk szerint ugyanolyan ellenállóak a környezeti viszontagságokkal szemben, mint az acélból készült elemek, ráadásul baleseteknél is képesek az energia elnyelésére, felmerül a kérdés, hogy luxusautóikban miért nem alkalmazzák szélesebb körben a sportszergyártók között rég elterjedt anyagot. Az árrésbe valószínűleg beleférne az egyelőre drágábban előállítható kompozit, mégis csak bizonyos M emblémával ellátott sportkocsiknál alkalmazzák. Remélhetőleg a jövőben ilyen irányba is tesznek lépéseket, hiszen az egyre szigorodó EU-s kibocsátási előírásokat kisebb súlyú autókkal lényegesen könnyebb teljesíteni.

Fotók: bmwblog.com