Megjött Amerika új kedvence

2010.07.26. 15:20

A masszív, alvázas szabadidő-autóból, amely vásárlók millióit hozta a Fordnak, jóformán csak a neve maradt: az új Explorer önhordó karosszériával és négy-, illetve hathengeres motorokkal érkezik.

Ha úgy tetszik, az Explorer volt az egyik modell, amelynek a Ford a fennmaradását köszönhette bő tizenöt éven át. Az 1990-es évek első felétől, amikor a SUV-ok kezdték el uralni az amerikai autópiacot, a V8-as motorú, nehéz, alvázas hobbiterepjáró hosszú időn át a második legkelendőbb modell volt a Ford F sorozat után, évente bő 400 ezer példányt tudtak belőle eladni. A sikerszéria egészen a 2000-es évek végéig, az olajárak drasztikus emelkedéséig tartott, azóta viszont egyre inkább kolonccá vált az Explorer: tavaly már csak 52 ezret tudtak eladni belőle.

A Fordnál most úgy próbálnak fordítani az eladások csökkenésén, hogy teljesen új alapokra helyezték a típust. Ugyanarra a platformra kezdtek építkezni, amelyre a Ford Taurus és Freestyle modellek épülnek, és amely az első generációs Volvo S80-as padlólemezével áll rokonságban. Ennek a megoldásnak határozott előnye a korábbi alvázas megoldáshoz képest, hogy sokkal kedvezőbb helykihasználást eredményez, így az új Explorer valamivel kisebb és könnyebb lehet, mint az elődje, úgy, hogy belül semmit nem veszített a térkínálatából. A 45 kilogrammos tömegcsökkenés persze nem sok, de cserébe a korábbi változatok egyik vonzó tulajdonsága, a jó vontatási képesség megmaradt: az Explorer mögé akár 2,268 tonnás utánfutó is köthető.

Az új modell is elérhető összkerékhajtással, akár az elődje, de V8-as motorral már nem, hisz ez nem is férne el keresztben, a váltó mellett az autó orrában. Az alapkivitelbe 2 literes, 240 lóerős Ecoboost turbómotort építenek, míg a drágább változatok 3,5 literes, 290 lóerős V6-ossal érkeznek. Ekkora teljesítmény nyilván elég az Észak-Amerikában jellemző forgalom tempójának tartásához, viszont az új motorok állítólag érezhetően takarékosabbak, mint a korábban használt V6-osok és V8-asok.

A Fordnál abban reménykednek, hogy az amerikai piac a korszerűbb, tágasabb, egyáltalán, használhatóbb, mégis takarékosabb Explorert jól fogadja majd, bár abban ők sem reménykednek, hogy azonnal sikerül utolérni az elődök eredményeit. Első körben évi 140 ezer példányt szeretnének eladni éves szinten: ilyen mennyiség mellett már bőven nyereséget hozna a típus a Fordnak, ha nem is annyit, mint korábban.