2015.09.09. 11:38

Ahogy sejthető volt, az EXP 9 F fogadtatása után a Bentley óvatosan nyúlt a terepjáró-tervezéshez, legalábbis a forma Audisan visszafogottra sikerült. Persze minden benne van, amit a VW csoport manapság tud – részben alumínium karosszéria, gigantikus W12-es turbómotor, luxuskivitelű belső tér – de mintha hiányozna valami.

Kevés autóról hallottunk annyit a kifejlesztése során, mint a terep-Bentleyről – talán ezért nehéz meglepődni azon, ami a hivatalos bemutatón kiderült. A képek alapján eddig is sejthető volt, hogy az Audi Q7-es, Porsche Cayenne és Volkswagen Touareg alapjaira épülő modell karakterében emlékeztet majd a testvérmodellekre, és miután a tanulmány-változatot nem szerette a közönség, drámai részletekre sem számítottunk. Az orr-rész a Continental sorozat vonásait viseli, a farrész pedig nagyrészt megmaradt olyannak, amilyen az EXP 9 F-en volt. A hátsó kerekek felett kialakított ív ugyan ad némi múltidéző hangulatot a formának, de az összképből így is hiányzik valami igazán jellegzetes.

A Bentayga fellépéséhez persze sokat hozzáad majd a mérete, ami a képeken nem igazán látszik, de az adatok alapján azért elképzelhető: 2,992 méter a tengelytávja, 5,141 méter hosszú, 1,998 méter széles és 1,742 méter magas. A karosszéria egy része alumíniumból készült, ami a gyáriak szerint vagy 230 kilogramm megtakarítást jelent ahhoz képest, mintha csak acélból dolgoztak volna, de üresen így is több mint 2,4 tonnás lett a luxusterepjáró.

Ezt persze bőven ellensúlyozza a W12-es ikerturbós motor, amely a Continental GT és Flying Spur modellekből jól ismert hatliteres blokkra épül, és itt kereken 608 lóerőt ad le, a csúcsnyomatéka pedig 900 Nm 1250-es és 4500-as fordulatszám között. Az iszonyatos nyomatékot nyolcfokozatú automata osztja szét a négy kerék között. Így nem csoda, ha 4,1 másodperc elég a 100 km/h eléréséhez, és a Bentley batár végsebessége is 301 km/h. Ebben az árkategóriában már nincs sebességkorlátozás az elektronikában, csak a sofőr önmérsékletén múlik, hogy mennyivel száguld az autópályán.

Itt már a fogyasztás is másodlagos szempont – a Bentayga-tartás nem tartozik majd a környezettudatos tevékenységek közé. Városban 19,2, országúton 9,1, vegyes ciklusban 12,8 liter benzint fogyaszt, az átlagos szén-dioxid-kibocsátása pedig három kisautó összesített kibocsátásának felel meg, 292 gramm kilométerenként. Később állítólag lesznek kevésbé iszákos változatok is, az egyikbe biztosan a négyliteres V8-as turbómotor kerül majd.

A belső téri fotókon persze jól látszik, hogy minőség és anyagok tekintetében itt már nincsenek kompromisszumok, ahogy a felszereltség is a létező legmodernebb. Az első változat négyszemélyes lesz – hátul külön állítható foteleket találunk – de már most biztos, hogy később lesz öt- és hétüléses kivitel is.

A Bentaygát a Frankfurti Autószalonon állítják ki először élőben, de csak a jövő év elején kezdik forgalmazni – nyilván ennek is köszönhető, hogy az árát egyelőre nem közölték.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.