2018.03.07. 17:39

A Mercedes Digital Light névre keresztelt technonógiája egy elképesztő fényerejű projektort költöztet az autó fényszórójába, amivel nem csupán centiméterpontosan szabályozott fénycsóvát, de különböző jeleket is az útra tud vetíteni. A szériaérett megoldás az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be, és a 2018-as Mercedes-Maybach S-osztályhoz az év közepétől rendelhető. Az ára még titok, de már kipróbáltuk.

Évtizedeken keresztül a xenon fényszórók jelentették az autóvilágítás csúcsát, de a ledek, azaz a fénykibocsátó diódák forradalmasították a fejlődést. Több autógyártónál is elérhető olyan autófényszóró, amely lámpatestenként néhány tucat, vagy akár pár ezer ledet tartalmaz. Ezek segítségével például a szembejövők vakításának elkerülésére több, különálló folt eloltható a fénycsóvából – vagy pont fordítva, több, a fénycsóván kívülre eső objektumra rá tud világítani az autó, például az út szélén álló gyalogosra, amelyet infrakamerával ismer fel.

De mostantól nem ez a technológia csúcsa, hanem a Mercedes újdonsága, amely a német gyártó, a Texas Instruments és reutlingeni fényspecialista cég, az Automotive Lighting kooperációjában született. A Digital Light névre keresztelt fényszóróban kétszer egymillió pontszerű fénytükör kapott helyet, amivel a fényforrás lényegében egy HD-felbontású projektorként működik, és az autó elé, az úttestre nem csupán világosságot, de képeket vagy közúti jelzéseket tud vetíteni.

Egyetlen adat megmutatja, hogy micsoda előrelépés rejlik az aktuálisan legmagasabb technikai színvonal és az újdonság között: a Mercedes kínálatában eddig elérhető 84 pixeles csúcs-fényszóró 100 méteres távolságra egy 2,4x1,8 méteres felületet tud megvilágítani vagy épp kivenni a fénycsóvából. Az újdonság felbontása két nagyságrenddel nagyobb ugyanezen a 100 méteres távon: a Digital Light 4x2,5 centiméteres(!) felületet tud megvilágítani vagy sötétben tartatni.

A fényszóróban rejlő technika egészen elképesztő. Nagy feszültségű fénydiódák küldik a fényüket egységenként egymilliónál több apró tükörre, amelyek ráadásul +/- 10 fokos szögben állíthatók. Ezekről a mikroszkopikus méretű tükrökről verődik vissza a fénydiódák fénye, majd halad át egy nagyobb méretű vetítőlencsén, mielőtt bevilágítaná az úttestet. A rendszer nagyon bonyolultnak és törékenynek tűnik, de a Mercedes állítása szerint sem az autó saját rezgései, sem a rossz minőségű útfelület nem zavarja a tükrök helyzetét, mivel azok tehetetlenségi nyomatéka lényegében nulla.

A tükrök helyzetét egy nagy számítási kapacitású számítógép vezérli, egy rakás szenzor és egy sztereó kamera jelei alapján, aminek köszönhetően az összes elképzelhető fénycsóvakép megvalósítható az autó előtt. A Digital Light a másodperc törtrésze alatt képes a fénycsóvát módosítani, kikapcsolni a szembejövő autókat, az út szélén álló, sötét ruhába öltözött gyalogost pont a nyaka magasságáig megvilágítani, fényvisszaverő anyaggal bevont táblákat csak annyira megvilágítani, hogy miközben jól láthatóak, ne vakítsanak.

Ezen felül a 300 méter hosszú fényszőnyegre különböző, a vezetést segítő jeleket tud vetíteni az autó. Nem látszik egyértelműen a sáv vagy az út széle? Nem gond, a kocsi vetít magának egyet. Útépítés, sávelhúzás mellett, illetve elhagyatott útszakaszon ez nemcsak a sofőrt segíti, de az önvezető rendszerek számára is fontos mankó lehet. További, a vezetést támogató segítség, hogy a rendszer képes az adott sebességhez tartozó biztonságos követési távolságot egy csík úttestre vetítésével jelezni.

Első körben hat olyan veszélyt jelző szimbólumot programoztak a rendszerbe a fejlesztők, amiket érdemes az úttestre vetíteni. A jegesedésre, útépítésre, sávelhagyásra, holttérben lévő autóra, és sebességtúllépésre figyelmeztető piktogramokat.

A Digital Light élőben

csikos_zsolt
Csikós Zsolt követés

A 1,3 millió microtükörből és szupererős led fényforrásból álló, számítógép-vezérelt Mercedes-fényszóró működését egy esti külön rendezvényen, kint a forgalomban mutatták meg nekünk egy Mercedes-Maybach 650 segítségével. Gyári mérnök mutogatja a rendszert. Beindításkor, amikor a fényszórók is felkapcsolódnak, a projektor egy kis mozit játszik le az előttünk levő falon. Csíkok csorognak lefelé a fényár falában, majd egyszer csak tömör lesz a nyaláb, indulunk.

Jópofa, ahogy az előttünk haladó autó, majd a gyalogos is sötét foltként jelenik meg a fényárban, adott a precíz kanyarvilágítás, de az igazi truváj az, ahogy információkat közöl velünk a rendszer, egyfajta útra vetített, de még inkább a látótérbe eső head-up displayként. A sávelhagyás-figyelő nyilat tesz oda, ahol az autó orra készül átlépni a záróvonalat; sávokkal jelzi, meddig enged majd ráfutni a távolságtartó radar az előttünk haladóra, ha változtatjuk a követési távolságot. Igazán hasznos egy ennyire széles autónál, hogy elő lehet hívni egy olyan funkciót is, amely két, hosszanti sávot vetít előre abban a vonalban, ahol az autó még épp elfér – autópálya-elhúzásoknál, szűk városi utcákban áldás ez a plusz segítség. A bázisra visszafelé tartva megtudakoltuk, vajon tudja-e azt a funkciót is, amire az Audinál olyan büszkék voltak: hogy zebrát vetítsen a gyalogos elé, akit átengednénk az utcán. Sofőrünk megvakarta a fejét, kicsit somolygott, majd megjegyezte: „ezt a funkciót az Audi se tudta engedélyeztetni, ezért automatikusan nem kötötték be a kezelőrendszerbe, de ha belepiszkálok az autó számítógépébe, elő tudom hívni”.

És lőn – mint valami modern Mózes előtt, az orrunktól alig pár méterre egy átkelőhely képe jelent meg a semmiből. Jópofa parasztvakítás, de ilyet nem kapunk a Digital Lighttal, pontosabban csak akkor valósítják meg, amikor már teljesen önvezetők lesznek az autók, és így akarnak kommunikálni a járókelőkkel. Ha belegondolok, lenne sok szép baleset, ha egy ilyen funkcióval szabadjára engednének néhány vicces őrültet a városban.